کد خبر: ۱۳۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
پدر نفرولوژی ایران در گفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین:
شفاآنلاین:رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:ما در کشورسابقه ی انتخابات گسترده به صورت الکترونیکی نداشتیم پس بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی درانتخابات آینده نظام پزشکی از دو روش بهره ببریم.
دکتربهروز برومند درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب درباره انتخابات نظام پزشکی اظهار کرد: ما تا به حال تجربه ی انتخابات گسترده به صورت الکترونیکی را نداشتیم و بسیاری اوقات پیش می آید که اینترنت قطع می شود .امااگر این کاستی ها نباشد مانعی ندارد و خوب است. ولی باید بدانیم در دفعات اول ممکن است دچار اشکالاتی  شویم و من فکر می‌کنم که برای بار اول هر دو روشها را مانند سرشماری بگذارند .یعنی هر کس می خواهد به صورت الکترونیک رأی دهد و هر کس نمی خواهد به صورت حضوری و کارهای اینچنینی وقتی با هم باشد نمایش بهتری هم دارد.

وی در موردعملکرد سازمان نظام پزشکی دردوره اخیر گفت: عملکرد این سازمان در بخش های مختلف متفاوت است ولی درکل سازمان نظام پزشکی در این دوره از دوره ی قبل بهترو شایسته ترعمل کرد.

 وی اظهار کرد: بی‌تردید اگر پاره ای از برنامه های نظام پزشکی را بررسی کنید ممکن است به آن خرده بگیرید و آن هم به دلیل این است که دکتر زالی استاد برجسته ورئیس دانشگاه بودند. ولی نظام پزشکی کاری دیگر است والبته من در کل معتقدم از پیشینیان خودشان بهتربودند. ولی باز هم اگر پاره ای از برنامه هایشان را تغییر می دادند می توانستند از این هم بهتر باشند.

 عضو پیشین هیات مدیره نظام پزشکی تهران گفت: به نظر من نظام پزشکی جایی نیست که به برنامه های رفاهی پزشکان بپردازد و نباید این کارها به دست سازمان نظام پزشکی باشد. بلکه این سازمان، برای ایجاد کار پزشکان، ایجاد امکانات برای پزشکان، حفظ   وصیانت از جامعه پزشکی و راهنمایی پزشکان که به مردم بیشترو بهتر خدمت کنند برنامه ریزی کند. واگر نظام پزشکی، پزشکی را بابت خطا بازخواست کند در واقع درحق آن پزشک خوبی کرده و نه ظلم و باعث شده که آن پزشک در آینده موفقیت بهتری داشته باشد.

رئیس پنج دوره انجمن نفرولوژی کشورتصریح کرد: نظام پزشکی در برابر خطای پزشکان نباید هیچ گونه ملاحظه ای داشته باشد. چراکه این سازمان بر این اساس ایجاد شده که پزشکان را بر اساسی پیش ببرد که به مردم و به سلامتی آنان بیشترو بهتر خدمت کنند.

دکتر برومند خاطرنشان کرد: دردوره آخر،به دلیل اینکه تعداد شرکت کنندگان درانتخابات نظام پزشکی کم بود، کاندیدا هایی که انتخاب شدند نماینده ی کل جامعه ی پزشکی نبودند. نزدیک به 200 هزار نفر پزشک در کل کشور در نظام پزشکی عضو هستند ولی کل آرائی که به دست آمده خیلی کمتر از این بوده و یعنی انتخاب شده ها نماینده ی کل پزشکان کشور نبوده اند و درصد کمی آنها را انتخاب کردند. همین نکته نیز موجب شد کسانی که انتخاب شدند نتوانند آن طور که باید تأثیرگذار باشند.

 پدر نفرولوژی ایران دربخش دیگر این گفتگو به شفاآنلاین گفت:  قوانین سازمان نظام پزشکی از قانون انتخابات گرفته تا دیگر قوانین صد در صد نیاز به اصلاح دارد و اساس کار باید تغییر کند و ما هم به این مسئله اذعان داریم و امیدواری مان این است که دکتر نوبخت با توجه به جایگاهی که دارند بتوانند مقداری از این قوانین را اصلاح کنند. و این قوانین که برای اولین بار در سال 1370 وضع شد حتماً کاستی های بسیاری دارد که بی تردید باید اصلاح شود.

وی تأکید کرد: اولین دلیل شرکت کمرنگ پزشکان در نظام پزشکی این است که اغلب پزشکان به عنوان کاندیدا نمی توانند در انتخابات شرکت کنند چراکه رد صلاحیت های بی دلیل صورت می گیرد و  پزشک در زمان انتخابات حق انتخابش محدود است و ممکن است از کاندیدها هیچ کدام مورد قبول من نباشند.

وی ادامه داد: کاندیداها را گزینش می کنند و این موجب می شود  خیلی از پزشکانی که به عنوان  کاندیدا در انتخابات شرکت می کنند رد صلاحیت شوند و به واسطه ی این رد صلاحیت ها که اغلب بی دلیل و سختگیرانه است، بسیاری از پزشکان که کاندیدای مورد نظر آنان رد صلاحیت شده از شرکت در انتخابات  نیز منصرف می شوند.


دکتر برومند گفت: زمانی که مسئله صلاحیت کاندیدا ها مطرح نبود اگر کسی محکومیت در محاکم نظام پزشکی داشت از انتخاب شدن محروم بود .که آن محرومیت هم بیشتر جنبه ی اخلاقی و انتظامی دارد .یعنی اگر من تخلف پزشکی کرده بودم و دادگاه های نظام پزشکی من را محکوم می کردند  نمی توانستم نماینده شوم و این یک معیاری است که برای همه قابل درک است .در نتیجه با اینکه تعداد پزشکان در آن شرایط خیلی کمتر بود، انتخابات نخستین دوره و دومین دوره در سال های59 تا 64 که دو دوره انتخابات شده بود افرادی که رأی می آوردند با آرای خیلی بیشترانتخاب می شدند و نماینده ی اکثریت پزشکان کشور بودند.

وی بیان کرد: درحالی که در انتخابات دوره های اخیر سازمان نظام پزشکی در تهرانی که حدود 30،20 هزارنفر عضو داریم، کاندیدا‌ها با هزار رأی وبیشتر انتخاب شدند و دلیل آن این است که خیلی از پزشکانی که می توانستند شرکت کنند، شرکت نکردند و  بسیاری از پزشکان دیدند که کسانی که مورد اعتماد آنها هستند جزء لیست کاندیداها نیستند و رأی ندادند.

  وی اظهار کرد:متأسفانه در قانون سال 1370 نظام پزشکی که بعد از آن دو دوره ایجاد شد، هیأت نظارت برانتخابات از افراد غیر حرفه ی پزشکی پیش بینی شد و بر همین اساس افرادی را کنار می گذارند که این افراد مورد قبول توده ی جامعه ی پزشکی هستند و این علت کاهش آمار پزشکان در انتخابات نظام پزشکی است.

وی افزود: در صورتی که اگر کسی سابقه ی محکومیت کیفری و انتظامی ندارد باید بتواند کاندیدا شود، بنابراین بهتر است تشخیص را به عهده ی خود پزشکان بگذارند و من امیدوارم کمیسیون بهداشت مجلس ودولت این قانون را تغییر دهند و قانون را به نحوی تغییر دهند که شرکت کنندگان در انتخابات زیاد شوند و کار مردم را به دست خود مردم بدهند. به خصوص پزشکان که مانند بسیاری از اقشار دیگر جامعه جزء طبقه ی فرهیختگان محسوب می شوند.

 وی گفت: با اصلاح این قوانین شاهد شرکت گسترده پزشکان در انتخابات نظام پزشکی خواهیم بود و در غیر این صورت دوباره با حضور کمرنگ پزشکان در انتخابات مواجه می شویم و ما امیدواریم هیأت نظارت بر انتخابات هیأت متشکل از اکثریت پزشکان باشد و با رد صلاحیت های بی مورد مواجه نشویم تا نظام پزشکی به جایگاه شایسته و بایسته برسد.

 وی در پایان تأکید کرد:ما خواستار حل شدن ریشه ای مشکلات هستیم و اگر روزی دکتر نوبخت -ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس -این مژده را به مردم بدهند که ما نظارت را به عهده ی خود مردم و پزشکان گذاشتیم باور کنید مردم به ندای ایشان پاسخ خوبی خواهند داد و با رفع رد صلاحیت‌های بی مورد و اصلاح قوانین شرکت پزشکان در انتخابات نظام پزشکی حداقل 10 برابر خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
" برند برومند"، نامی که آیندگان ما از آن به نیکی یاد خواهند کرد.
برندی متعلق به همه اقشار جامعه و نه فقط رشته پزشکی . . .
برندی که خط و خطوطی جز خدمت به کشور نمی شناسد . . .
برندی که لوگوی آن پرچم ایران است و شعارش خدمت . . .
برندی است، نه فامیلی، نه انفرادی و نه شرکتی ، که یک برند با ماهیت اجتماعی قدرتمند که سال ها تجربه و وطن پرستی در خود نهفته دارد.
گذر زمان در مورد این مرد قضاوت خواهد کرد و نه حرف های بنده . . .
میترا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
بادرود وتایید سخنان استاد گرامی،به راستی سازمان نظام پزشکی برای رسیدن به جایگاه شایسته اش ،نیازمند حضور گسترده پزشکان میباشد ومانع تراشی برای این حضور از طریق نظارت بر تایید صلاحیت پزشکان آچیزی جز زیان برای جامعه پزشکی ندارد ،وهرچه زودتر باید قوانین نظام پزشکی که حدود بیست سال پیش نوشته شده باز بینی ،وباتوجه به شرایط موجود اصلاح شود ،
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: