کد خبر: ۱۳۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
جدا از مقوله گودی کمر و استرس‌های روزمره، کدام عوامل منجر می‌شود که فرد کمردرد بگیرد؟ برای نسل جوان ایرانی که به تدریج بلندقامت‌تر می‌شوند، بسیاری از وسایل و ابزاری که افراد چه درمنزل و چه در محیط کاری با آن سروکار دارند، با استانداردهای نسل‌های قبل‌تر ساخته شده و ممکن است با نسل قدبلندتر سازگاری نداشته باشد
شفا آنلاین:علیرضا زالی، متخصص مغز و اعصاب و دیسک کمر درخصوص کمردرد و آنچه این درد شایع را تشدید می‌کند، می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید جدا از مقوله گودی کمر و استرس‌های روزمره، کدام عوامل منجر می‌شود که فرد کمردرد بگیرد؟
برای نسل جوان ایرانی که به تدریج بلندقامت‌تر می‌شوند، بسیاری از وسایل و ابزاری که افراد چه درمنزل و چه در محیط کاری با آن سروکار دارند، با استانداردهای نسل‌های قبل‌تر ساخته شده و ممکن است با نسل قدبلندتر سازگاری نداشته باشد. از طرفی در کشور ما فرهنگ ارگونومی در ساخت وسایل منزل و محیط کاری شکل نگرفته است و کمتر مورد توجه واقع شده است، در ساخت‌ و سازها هم فرهنگ ارگونومیک مغفول مانده. مثلا استاندارد ساخت کابینت‌ها، میزها و در محیط‌های کاری صندلی‌ها و میزکاری افراد را مجبور می‌کند که خمیده‌تر باشند.

 این خمیده بودن های متوالی منجر می‌شود که مکررا فشارهای متوالی به ناحیه کمر و ستون فقرات وارد شود. در زنان خانه‌دار اینگونه کمردردها که از عواقب کار طولانی در طی روز و با وسایل غیراستاندارد و غیر ارگونومیک است، بیشتر خود را نشان می‌دهد. نکته مهم دیگر، مواردی است که می‌تواند، کمردردها را در شرایط خاصی افزایش دهد. مانند، نوع صندلی و نحوه استفاده از وسایل، نحوه نشستن پشت فرمان و نوع رانندگی و ...


 آمار مراجعه به پزشک برای کمردرد چقدر است؟
درحال حاضر پیش‌بینی می‌شود که در کشور ما از هر 5 نفر ایرانی، بین 3 تا 4 نفر برای دردهای حاد یا مزمن کمر به پزشک مراجعه می‌کنند. وقتی فرد می‌نشیند، در اثر نشستن فشاری که به کمر و مجموعه ستون فقرات وارد می‌شود، یک و نیم برابر فشاری است که در حالت عادی، راه رفتن، ایستادن و خوابیدن به فرد وارد می‌شود. به همین خاطر افرادی که کمردرد دارند، دردشان با نشستن تشدید می‌شود.

کار با کامپیوتر می‌تواند، تاثیر مخربی در جهت کاهش سلامت کمر داشته باشد؟
در افرادی که روزانه ساعت‌های زیادی را با کامپیوتر یا لب‌تاب سروکار دارند، دردهای گردنی و کمری شایع است. چراکه به صورت ناخودآگاه کمی خم می‌شوند و همین خمیدگی‌ها به مرور زمان، به کمر وستون فقرات آسیب جدی می‌زند. برطبق مطالعات صورت گرفته، چنین فردی هشت برابر حالت عادی، عضلات کمر، شانه و گردن خود را تحت فشار قرار داده است. لذا فردی که مجبور به کار طولانی‌مدت با صفحه مانیتور است، باید آن را مستقیم روبروی دید خود قرار داده تا گردن و کمر خمیده نشود.

چه نکات دیگری باید رعایت شود، تا فرد کمردرد نگیرد؟

نکته دیگری که وجود دارد، کفش مناسب است. انتخاب نوع کفش تاثیر زیادی در ابتلا به کمردرد دارد. کفشی که سر نباشد، پاشنه 2 تا 4 سانتی داشته باشد، دارای پنجه گرد باشد، کفه نرم و قابل انعطاف‌ داشته باشد را توصیه می‌کنیم. نکته دیگری که شایع بوده و همیشه مشاهده می‌شود، این است که در اکثر مواقع صدماتی که به کمر وارد می‌شود، ناشی از سریع و ناگهانی بلند کردن اشیا و اجسام سنگین است. وقتی بدن آمادگی لازم برای مواجهه با تحمل وزن اشیای سنگین را ندارد، ستون فقرات آسیب می‌بیند. مثلا وقتی فردی قصد دارد، شی‌ای 25 کیلویی را بردارد، فشار 3 برابری در حدود 75 کیلوگرم بر کمر و ستون فقرات وارد می‌شود، حال اگر این شیء به شکل ناصحیح جابه‌جا شود، کمرحدود 300 کیلوگرم بار تحمل می‌کند. یکی از مسائلی که باید مدنظر قرار بگیرد، نحوه صحیح بلندکردن و جابه‌جا کردن اشیا است. حین برداشتن شیء باید پاها جدا ازهم و با فاصله گذاشته شود. برای بلند کردن شیء بهتر است که فرد به آن شیء نزدیک‌تر بوده و شیء در تماس بیشتری با مرکز ثقل بدن قرار بگیرد. تکیه دادن به دیوار و بلند کردن اشیا هم راه خوبی است، برای اینکه فشار کمتری به کمر وارد شود. این روش کمک می‌کند، قبل از اینکه فرد جسم را بردارد، عضلات شکم و لگن منقض شده و بعداز اینکه کنار شیء نشست، با دو دست بار را از طرفین بلند کند.

 شایان ذکر است که فرد باید از حرکات چرخشی در ستون فقرات جلوگیری کند. از همه مهم‌تر اینکه، چنانچه بخواهیم جسمی را بلند کنیم، باید مطمین باشیم که تحمل وزن آن را داریم. اگر مدت‌ها است که ورزش نمی‌کنیم و گودی کمر تغییر کرده و عضلات کمر ضعیف شده است، نباید شیء را بلند کنیم. تغییر الگو و شیوه زندگی مهم‌ترین راه‌حل جلوگیری از کمردرد است. 80 تا 85 درصد دردهای حاد کمر یا دردهایی که به سمت تختخواب تعریف می‌شوند، با درمان‌های طبی که شامل درمان‌های درمان‌های نگهدارنده، درمان‌های توانبخشی و درمان‌های مسکن و مصرف داروهای ضدالتهابی و گاهی شل‌کننده عضلات قابل درمان است، اما 10 تا 15 درصد موارد به‌خصوص در مواقعی که درد عامل اصلی دیسک باشد، ممکن است، درمان‌های طبی پاسخ ندهد و نیاز به سایر مداخلات پزشکی باشد. در چنین مواردی جراحی پیشنهاد می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: