کد خبر: ۱۳۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 04
یک گروه تحقیقاتی در اروپا اقدام به ساخت تراشه‌ای کردند که می‌تواند باکتری مولد بیماری لژیونر را از بین ببرد. این بیماری ریوی در صورت پیشرفت به ذات‌الریه تبدیل می‌شود.
شفا آنلاین:شیوع بیماری لژیونر که نوعی عفونت ریوی است، در صورت شدید بودن می‌تواند به بیمار آسیب جدی بزند و درنهایت تبدیل به ذات‌الریه شود. در حال حاضر این بیماری در آمریکا و اروپا به کرات گزارش شده و نرخ مرگ و میر آن 10 درصد است.

به گزارش شفا آنلاین:تعداد کم این باکتری خیلی خطرناک نیست اما اگر جمعیت آن از حدی بگذرد، می‌تواند موجب بیماری شود که این وضعیت در کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها بیشتر محتمل است. عامل این بیماری قادر است در یک قطره آب یا بخار از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

یک تیم تحقیقاتی اروپایی، آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساخته‌ که برای شناسایی سریع این بیماری قابل استفاده است. این آزمایشگاه روی تراشه، مبتنی بر حسگری پلاسمونیک خودکار است که به سادگی می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد. این تراشه در مدت زمان کمتر از یک ساعت عامل بیماری را شناسایی می‌کند، چیزی که با روش‌های رایج ممکن است 10 روز زمان ببرد.

این حسگر کوچک مجهز به فناوری فتونیک رزونانس پلاسمون سطحی است، روشی که اطلاعات را با پرتو انعکاس‌یافته لیزر جمع‌آوری می‌کند. این روش بسیار سریع، ارزان و حساس بوده و بی‌نیاز از برچسب‌زنی قادر به تشخیص اتصال پروتئین‌ها است.
در صورت شناسایی این باکتری که در دمای 25 تا 45 درجه زنده می ماند، کافی است که دمای محیط به 70 درجه برسد، هر چند با این کار هم همه باکتری‌ها از بین نمی‌روند. این گروه با این تراشه امکان شناسایی سریع باکتری را فراهم کردند به طوری که فرآیند از 10 روز به یک ساعت تقلیل یافت و این موضوع موجب کاهش احتمال شیوع بیماری می‌شود.
این ابزار می‌تواند تمام باکتری‌های مورد نظر را دست‌نخورده جمع‌آوری کند، بدون این‌که باکتری‌ها به چیزی بچسبند. این روش حساسیت و انتخاب‌گری بالایی دارد.
یکی از مزایای این فناوری آن است که می‌توان آن را به گونه‌ای کالیبره کرد که برای شناسایی باکتری‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.سپید
منبع: NBIC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: