کد خبر: ۱۳۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 28
عبدالله فضلعلی زاده، نایب رئیس انجمن سرطان ایران و متخصص سرطان‌شناسی است. وی مسئولیت برگزاری اولین کنفرانس غرب آسیا را که در آخرین هفته آبان‌ماه در هتل اسپیناس پالاس تشکیل شد، به عهده داشت و در این همایش اعلام کرده بود طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، ایران رتبه چهارم را در میزان ابتلا به سرطان دارد
شفا آنلاین:. با وی در رابطه با اهداف کنفرانس سرطان غرب آسیا و اقدامات انجمن علمی سرطان ایران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید در مورد سازمان WACC کمی توضیح دهید.
       سازمان WACC مخفف چهار کلمه WesAsia Cancer Conference است که برای نخستین بار توسط انجمن علمی سرطان ایران ابداع و پایه‌گذاری شد. در این کنفرانس که موضوعیتی چندتخصصی دارد، تلاش شده است تا از تمام کشورها دعوت شود تا حضور پیدا کنند.


ما در این گردهمایی متخصصانی از 16 کشور و قاره دنیا داریم که هم شرکت‌کننده هستند و هم سخنران. به صورت کلی برنامه‌های تخصصی زیادی در زمینه سرطان در کشور برگزار می‌شود که حالت تخصصی دارند و تنها به یکی از انواع یا روش‌های درمانی سرطان توجه دارند. عمده تلاش برگزارکنندگان نیز دعوت از سخنرانان خارجی است در حالی که شرکت‌کنندگان کمی دارد. هدف اصلی انجمن علمی سرطان این بود که برای تمام متخصصین درمان‌کننده سرطان برنامه‌ای در نظر بگیرد که بتوانند با شرکت در آن تمام نیاز خود را نسبت به به‌روزرسانی علمی برطرف کنند. بنابراین می‌توان گفت این برنامه هم برای جراحان سرطان (از هر نوع تخصص در جراحی این بیماری)، متخصصین شیمی‌درمانی، پرتودرمان، خون و سرطان و آنکولوژیست است. همچنین موضوعات این برنامه به یک سرطان خاص محدود نمی‌شود و تلاش شده تا به همه انواع این بیماری کشنده توجه شود.

       همچنین هدف دیگر ما از برگزاری این برنامه، جلب توجه پزشکان به اهمیت آموزش به عموم مردم در زمینه سرطان است. با وجود تمام تلاش‌های انجمن علمی سرطان در سالهای گذشته و برگزاری همایش‌های مردمی متعدد، همچنان اطلاعات مردم در مورد نوع بیماری سرطان، راه‌های درمانی آن، عوامل سرطان‌زا و راهکارهای پیشگیری بسیار پایین است. این مسئله باعث شده است تا ما از این گردهمایی استفاده کرده و توجه آنها را به آموزش عمومی به مردم و افزایش سطح آگاهی آنها جلب کنیم.

همفکری و گفت‌وگوی مستقیم انجمن علمی سرطان با سازمان‌های سیاست‌گذار تاکنون به چه صورتی بوده است؟

       در نظر داشته باشید انجمن عملی سرطان ایران، غیردولتی است و توانایی سیاست‌گذاری ندارد. ما تاکنون پژوهش‌های زیادی را در زمینه سرطان انجام داده‌ایم و اطلاعات مختلفی در زمینه سرطان منتشر کرده‌ایم که همگی آنها به سیاست‌گذاری کمک می‌کند.


برای مثال انجمن در مورد اثرات مواد دخانی، آلودگی‌های محیطی و یا سموم کشاورزی در ابتلا به سرطان گزارش‌های زیادی را منتشر کرده است. همه این موارد می‌تواند هم آموزشی برای عموم مردم باشند که از عوامل سرطان‌زا اجتناب کنند و هم ابزاری برای سیاست‌گذاری سیاست‌مداران که بتوانند با توجه به هزینه‌هایی که سالیانه درمان سرطان بر دوش کشور می‌گذارد، از برخی از موارد ساده که پیشگیری آنها بسیار کم هزینه است، استفاده کنند. به همین علت اجرای این سیاست‌ها و اعمال آنها به عهده انجمن نیست و دست انجمن در این بخش بسته است. این نکته را اضافه کنم که اغلب مسئولین سیاست‌گذار اطلاعات کافی در مورد راه‌های پیشگیری از سرطان و سیاست‌گذاری‌های درست در اختیار دارند و نیاز به انجمن علمی سرطان نیست که برای آنها آگاه‌سازی ایجاد کند. جدای آنکه انجمن علمی نیز در این میان برای افزایش اطلاعات عمومی بیشتر تلاش داشته است.

اقدامات انجمن علمی سرطان برای افزایش سطح آگاهی عمومی مردم چه بوده است؟
       انجمن تاکنون چندین کتاب برای اطلاعات عمومی منتشر کرده است که کتاب پیشگیری از سرطان معروف‌ترین آنها است. همچنین سالانه همایش‌های متعددی برای عموم مردم تشکیل می‌شود که به افزایش سطح اطلاعات و آگاهی کمک می‌کند. مشکلی که در این میان وجود دارد این است که اغلب افراد شرکت‌کننده در این همایش‌ها خود بیماران سرطانی یا اعضای خانواده‌های بیماران سرطانی هستند. همچنین کسانی این کتاب را تهیه می‌کنند که در خانواده خود بیمار سرطانی دارند و خطر ابتلا به سرطان در آنها بیشتر تخمین زده شده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: