کد خبر: ۱۳۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 26
شفا آنلاین: یک داروساز با اشاره به بایدها و نبایدهای استفاده از قرص سرماخوردگی گفت: مصرف استامینوفن کدئین دار ممکن است روی دید فرد تأثیر گذارد.

به گزارش شفا آنلاین، نوشین محمد حسینی با اشاره به موضوع بایدها و نبایدهای مصرف قرص‌های استامینوفن افزود: اگر فردی تا 3 روز استامینوفن مصرف کرد و سردردش بهتر نشد و دلیل سردرد را ندانست باید به پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به تفاوت‌های استامینوفن کدئین دار با نوع ساده آن ادامه داد: ما در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به نام سی نرژیسم یا هم افزایی برخی داروها یک تاثیر خودشان دارند و در کنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می شود.

محمد حسینی در ادامه بیان کرد: به طور نمونه استامینوفن ساده 325 میلی گرم یک اثر درمانی دارد وقتی به آن 10 میلی گرم کدئین اضافه شود اثر اون 325 میلی گرم بسیار زیاد می شود؛ و اگر ما بر اثر بیشتر استامینوفن نیاز داریم؛ اما نخواهیم از دوز بیشتر استامینوفن به علت سمیت کبدی استفاده کنیم، در این موارد از استامینوفن کدئین دار استفاده می کنیم و این در هنگام دردهای شدیدتر استفاده می شود.

این داروساز در پاسخ به این پرسش که چه افرادی نباید از کدئین استفاده کنند؟، گفت: افرادی که یبوست دارند. افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند. افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می گذارنند و افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند که احتمالا این داروها با کدئین تداخل دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در بیمارانی که شیمی درمانی می شوند پزشک ممکن است ترجیح دهد از استامینوفن 500 میلی گرم استفاده کند ولی از استامینوفن کدئین دار استفاده نکند.

محمد حسینی ادامه داد: استامینوفن کدئین دار ممکن است روی دید فرد، رانندگی کردن، کار با دستگاه های دقیق، اثر گذار باشد. مصرف بی رویه و بدون حساب آن ممکن است وابستگی ایجاد کند.

این داروساز در پایان این برنامه رادیویی اظهارداشت: برخی از مسکن ها سمیّت کبدی دارند و برخی از آنها سمیّت کلیوی دارند. بنابراین هنگام مصرف مسکن ها، اگر  امکان مراجعه به پزشک ندارید حتی الامکان با داروساز مشورت کنید و اگر بیماری زمینه ای دارید مثلا بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی هنگام خرید دارو با دارو ساز مشورت کنید.

برچسب ها: استامینوفن ، دارو ، کدئین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: