کد خبر: ۱۳۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ - 2017January 16
عضو هیأت مدیره انجمن روانپزشکان ایران درگفتگو با شفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین: مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: حدود 20 درصد مردم کشور مبتلا به نوعی اختلال روانی هستند منتهی اکثریت این اختلالات مسائل خفیف هستند.
 دکتر فربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین اظهار کرد:نتایج چند بررسی گسترده که در ایران انجام شده نشان می دهد در حدود 20 درصد مردم مبتلا به نوعی اختلال روانی هستند اما اکثریت این اختلالات مسائل خفیف هستند؛ برای نمونه اضطراب، افسردگی خفیف و وسواس.

وی تصریح کرد: بیماری های شدید روانی از جمله انواع روانپریشی که مردم آن را تحت عنوان جنون می شناسند درحدود 1 تا 2 درصد افراد جامعه دیده می شود. همچنین بیماری شایع دیگر افسردگی است که حدود 6 درصد از افراد جامعه مبتلا به افسردگی شدید و محتاج درمان هستند اما خیلی از اوقات این بیماری تشخیص داده نمی شود و بیمار با رنجش تنها می ماند.

 دکتر فدایی گفت: کودکان و نوجوانان می توانند به تمام بیماری های بزرگسالان  مبتلا شوند اما بعضی از بیماری ها مختص دوره ی کودکی است. برای نمونه مسائل مربوط به رشد، اختلالات یادگیری، لکنت زبان و یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان اختلال کاهش توجه وتمرکز یا بیش فعالی است.

 وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر ازبیماری های اعصاب وروان کودکان اختلالات سلوک می باشد. در این اختلال ،کودک رفتارهای نامناسب دارد، دروغ می‌گوید، پرخاشگر است، از مدرسه فرار می کند، بچه های دیگر را کتک می زند، با جانوران بیرحمی می‌کند.

 وی تأکید کرد: پدر و مادر باید با بالا بردن آگاهی و اطلاعات، علائم بیماری را بشناسند و به موقع برای تشخیص و درمان به روانپزشک مراجعه کنند.

 وی در مورد آمار بالای بیش فعالی و مرجعی که این اختلال را تشخیص دهد گفت: تشخیص اختلال بیش فعالی (کاهش توجه و تمرکز) فقط توسط روانپزشک است، این بیماری در بین کودکان شایع است وحدود 5 درصد کودکان به آن مبتلا هستند. این بچه ها قبلا به عنوان بچه های تنبل، درس نخوان و بی ادب از کلاس اخراج می شدند و مورد تنبیه و توهین در مدرسه و منزل قرار می گرفتند و نمی توانستند درس بخوانند اما حالا با استفاده از درمان می‌توانند سر کلاس بنشینند و درس یاد بخوانند، مدرک تحصیلی بگیرند و در محیط کار با دیگران کناربیایند.

عضو هیأت مدیره انجمن روانپزشکان ایران درباره عوارض داروی ریتالین نیز گفت: داروی ریتالین که برای بیماری بیش فعالی به واسطه ی پزشک تجویز می شود تنها عارضه ای که می‌تواند داشته باشد مقداری کاهش وزن است و البته کودک از لحاظ قدی رشد خود را می کند و بعداها آن کمبود وزن هم جبران می شود.

وی اضافه کرد: در صورت مناسب بودن دوز دارو که برای افراد و سنین مختلف متفاوت است و بی تردید باید توسط روانپزشک تجویز شود دارو عوارض چندانی نخواهد داشت.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: نزدیک به یک سوم روانپزشکان در تهران هستند در حالی که تهران حدود یک دهم جمعیت ایران را دارد و بقیه ی روانپزشکان هم عموماً در شهرهای بزرگ هستند. البته کمبود روانپزشک در حال حاضر درشهرهای کوچکتر هم با توجه به اینکه وزارت بهداشت طرح دارد یعنی پزشکان  متخصص را به جاهای محروم می‌فرستد تا حدودی جبران شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: