کد خبر: ۱۳۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 25
گلوی خود را به طور عادی پاک نکنید یا به سرفه کردن عادت نکنید
شفا آنلاین:از صوت خود بد استفاده نکنید . برای رعایت این توصیه به نکات زیر توجه نمائید :
گلوی خود را به طور عادی پاک نکنید یا به سرفه کردن عادت نکنید . از روی عادت به داد و فریاد زدن ، هلهله کردن و جیغ زدن نپردازید

به گزارش شفا آنلاین:. در عوض برای جلب توجه دیگران بهتر است از صداهایی استفاده کنید که نیازی به ارتعاش تارهای صوتی ندارند . مثل کف زدن ، سوت ، زنگ و شیپور. از صحبت کردن ممتد از فواصل زیاد ( که فاصله گوینده و شنونده از یکدیگر زیاد است ) اجتناب کنید. در عوض فاصله خود را با شنونده کم کنید تا نیازی به فریاد زدن نداشته باشید .

از صحبت کردن در مکانهای شلوغ مانند مکانهایی با پخش موزیک با صدای بلند ، محیطهای اداری ، کلاسهای پر سر و صدا و یا سایر مکانهای عمومی دیگر ، ماشین و اتوبوسها اجتناب کنید . در عوض سر و صدای موجود در محیط روزانه خود را کاهش دهید . اگر مجبورید که برای تعداد زیادی از شنودگان صحبت کنید ، حتما از ابزارهای تقویت کننده مناسب صوت مثل میکروفون استفاده کنید . بلندتر از حدی که برای شما راحت است ، آواز نخوانید . به هنگام صحبت جمعی ، از عادات بد استفاده کردن صوتی تنش زا ( مثل پاک کردن گلو ، صحبت کردن با صدای بم و .. ) اجتناب کنید . در حین برداشتن جسم سنگین زیاد صحبت نکنید .
با صدایی که بطور یکنواخت بم میباشد ، صحبت نکنید . در حین صحبت کردن اجازه ندهید انرژی صوتی شما آنقدر پایی بیاید که صدا ناصاف و خشن گردد . در هنگامی که برنامه ریزی میکنید که چه بگویید ، نفس خود را نگه ندارید . از اعمال فشار در شروع صحبت کردن خودداری بکنید . دندانهایتان را محکم به هم قفل نکنید . فک یا زبانتان را سفت نکنید . از استفاده ممتد از صداهای غیر مصطلح مانند نجوا کردن ، خر خر کردن ، جیغ زدن ، تقلید از صدای حیوانات و صداهای ماشین اجتناب کنید یک سبک زندگی سالم در محیطی سالم داشته باشید .

بدین منظور نکات زیر را رعایت نمایید :

از صدای خود بیش از بقیه بدن خود استفاده نکنید . زیرا همانگونه که بدن نیاز به استراحت دارد ، صدای شما نیز باید استراحت کند . هنگامی که بیمار هستید یا احساس خستگی میکنید ، از صدای خود بیش از حد و با حرارت استفاده نکنید . هنگامی که تحت فشار هستید از صدایتان استفاده نکنید . از تداوم علائم فشار صوتی ، گرفتگی ، درد گلو یا سوزش قلب و حساسیت غفلت نکنید . صوت شما نباید در معرض آلودگیهای محیطی بیش از حد و عوامل کاهش دهنده بخار آب موجود در هوا ( مانند سیگار ، بخارهای شیمیایی ، الکل و هوای خشک ) قرار داشته باشد .
هنگام راه رفتن بدن خود را خم نکنید و در وضعیتهایی قرار نگیرید که حفظ تعادلتان مشکل باشد . سیگار را ترک کنید یا بطور جدی تعداد سیگارهایی را که میکشید ، کم کنید . اگر خانه یا محیط کار شما ، محیطی پر از گرد و غبار است ، از ماسک استفاده کنید از هوای بسیار خشک اجتناب کنید . استفاده از موارد مرطوب کننده محیط مایعات مناسب و تهویه هوا ، تاثیر مثبتی بر صدا و مسیرهای تنفسی افراد آسیب پذیر دارد . خوردن غذاهای داغ و پر ادویه اثر مخرب دارد و باید از آنها اجتناب شود . از صحبت کردن زیاد با تلفن خودداری کنید .

پزشک آنلاین

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: