کد خبر: ۱۳۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
اگرچه در کشورهای جهان سوم با وجود اقدامات بسیاری که انجام شده و می‌شود هنوز هم سلامت زنان به خوبی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما سلامت مردان نیز به شدت مورد غفلت واقع شده است و توجه به آن ضرورت جدی دارد.
شفا آنلاین: همواره زنان محور سلامت در جوامع متعدد بودند که البته این مسئله صحیح هم است اما این روند، سبب بی‌توجهی به سلامت مردان شده که با توجه به مشکلاتی که این مسئله ایجاد کرده و هنوز هم می‌تواند به وجود بیاورد، باید نگرش ها تغییر پیدا کند.

در حوزه سلامت مردان در کشورهای جهان سوم چالش‌هایی در نظام سلامت وجود دارد. به عنوان مثال مردان به عنوان نان‌آوران خانواده همواره کارهای زمخت و سختی را متقبل می‌شوند. همچنین شرایط کاری اغلب مردان نامناسب است و همین مسئله باعث بروز و ابتلای آنها به بیماری‌های ناشی از کار می‌شود. این مسئله در کنار چالش‌های اقتصادی جامعه سلامت مردان را تهدید می‌کند.


مصرف سیگار و اعتیاد به مواد مخدر نیز چالش دیگری در حوزه سلامت مردان است که گرچه گرایش زنان به مصرف این مواد اخیراً زیاد شده است اما هنوز این مردان هستند که بیشترین میزان مصرف مواد دخانی را دارند و بیشتر افرادی هم هستند که از این طریق آسیب می‌بینند.همچنین بیماری ایدز به دلیل روابط نامتعارف جنسی، افزایش سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه، معده و پروستات و نیز بروز عوارض بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت از دیگر چالش‌های حوزه سلامت مردان به شمار می‌روند.


از سوی دیگر به این نکته باید توجه کرد که مردان دیرتر برای درمان مراجعه می‌کنند و معاینات دوره‌ای پزشکی را انجام نمی‌دهند. وضعیت بهداشت روان مناسبی نیز ندارند و میزان ابتلا به افسردگی در مردان به دلایل مختلف مانند فشارهای اقتصادی بیشتر است و آنها بیشتر از زنان دچار پیری زودرس و عوارض و ناتوانی‌های ناشی از آن می‌شوند. ناتوانی‌های جنسی و ناباروری مردان نیز از دیگر عوامل و چالش‌های حوزه سلامت مردان است. این مسئله نمود بیشتری در کشورهای جهان سوم از جمله ایران پیدا می‌کند و به همین علت نیاز دارد تا توجه بیشتری به آن صورت بگیرد.سپید

سعید نمکی

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: