کد خبر: ۱۳۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
کودکان معلول دارای محدودیت‌های بسیاری در زندگی عادی خود بوده و اغلب برای داشتن یک روال طبیعی، به کمک دیگران نیاز دارند.
شفا آنلاین:بهداشت دهان و دندان یکی از نیازهای مهم این کودکان بوده که بنا بر نظر محققین، وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین شاخه های بهداشت عمومی به شمار می رود. این موضوع در سنین دبستان که حرکات فیزیولوژیک کودکان در حال تکامل بوده و این نوباوگان با قرارداشتن در دوره دندانی مخلوط، دارای دندان های نیمه روئیده هستند، اهمیت ویژه ای می یابد. حالا اگر کودک مورد نظر با معلولیت جسمی نیز مواجه باشد وضعیت، ویژه تر نیز می گردد.

هرچند كودكان معلول زندگي خود را با دندان ها و لثه هاي قوي و سالم كه مشابه كودكان عادي است شروع مي كنند، با اين حال رژيم غذايي، الگوهاي غذا خوردن، داروها و محدوديت هاي جسماني و عدم توانايي تميز كردن و نيز نگرش پدر و مادر و ارائه دهندگان مراقبت هاي بهداشتي، كودك را به سمت بهداشت دهان و دندان ضعيف سوق مي دهد. نابینایی یکی از مهم ترین معلولیت ها است و طبق برآورد سازمان جهاني بهداشت، در هر 5 ثانيه يك نفر در دنيا نابينا مي شود و شيوع نابينايي در كشورهاي با سطح درآمد متوسط، حدود 1 در هر هزار نفر است.

یافته های این پژوهش حاکی از آن است که وضعيت پوسيدگي در كودكان تحت مطالعه، بيش از ميانگين استاني و کشوری در رده سنی 12-4 سال می باشد.

در همین راستا، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پژوهشی را به انجام رسانده اند که هدف از آن بررسي عادات بهداشتي و نيازهاي درماني و بهداشتي مرتبط با سلامت دهان و دندان، وضعيت تروماهاي دنداني و رفتارهاي مرتبط با سلامت دهان كودكان بوده است.

در این پژوهش 23 نفر از کودکان 6-4 ساله و حدود 96 نفر از کودکان 12-6 ساله استان اصفهان که در مراكز روزانه تحت نظارت سازمان بهزيستي و آموزش و پرورش، آموزش مي ديدند مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته های این پژوهش حاکی از آن است که وضعيت پوسيدگي در كودكان تحت مطالعه، بيش از ميانگين استاني و کشوری در رده سنی 12-4 سال می باشد.

بر اساس نتایج این پژوهش، با افزایش سن، وضعيت پوسيدگي و رعايت رفتارهاي مرتبط با سلامت دهان در اين كودكان بهبود مي يابد كه يا ناشي از وجود برنامه هاي مبتني بر مدارس (آموزش و معاينات منظم تر) و يابه دلیل افزايش توانمندي كودكان و والدين آن ها در انجام مراقبت هاي سلامت دهان مي باشد.

لذا با توجه به نتایج این تحقیق، لزوم توجه هر چه بیشتر به سلامت دهان و دندان کودکان به ویژه آن ها که دارای معلولیت می باشند حس می شود.

قابل ذکر است نتایج پژوهش فوق الذکر به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله دانشكده دندان پزشكي اصفهان به چاپ رسیده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: