کد خبر: ۱۳۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 22
عضو هیأت مدیره انجمن روانپزشکان ایران درگفتگو با شفاآنلاین تشریح کرد:
مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: روانپزشک، پزشکی است که پس از پایان دوره ی7 ساله ی پزشکی عمومی وارد دوره ی تخصصی 4 ساله ی روانپزشکی شده که به او توان تشخیص، درمان، پیشگیری و توانبخشی بیماری های اعصاب و روان را می‌دهد.

شفاآنلاین: مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین گفت: کسانی که بیماری های روحی و روانی دارند ابتدا باید به روانپزشک مراجعه کنند؛ چراکه بسیاری از بیماری ها که ابتدا به صورت روانی ظاهر می‌شود ممکن است منشأ جسمی داشته باشد.

دکتر فربد فدایی با اعلام این مطلب اظهار کرد: کسانی که بیماری های روحی و روانی دارند ابتدا باید به روانپزشک مراجعه کنند چرا که تشخیص بیماری کار پزشک است و بسیاری از بیماری ها که ابتدا به صورت روانی ظاهر می‌شود ممکن است منشأ جسمی داشته باشد. برای نمونه فردی که دچار حالت های اضطرابی می‌شود خیلی از اوقات از پرکاری تیروئید است و یا فردی که دچار افسردگی است ممکن است دچار کم کاری غده تیروئید باشد، فردی که دچار افسردگی شدید شده، ممکن است بیماری اش ناشی از سکته ی مغزی باشد و همچنین فردی که دچار هذیان است ممکن است خونریزی مغزی پیدا کرده باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: بنابراین ابتدا باید روانپزشک، بیماری فرد را تشخیص دهد و بعد اگر نیازی به اقدامات روان درمانی داشت، وی را به روانشناس ارجاع دهد .بیشک مراجعه ی مستقیم به روانشناس صحیح نیست چون روانشناس تحصیلات پزشکی ندارد و نمی تواند بیماری را که زمینه ‌ی جسمی دارد، تشخیص دهد.

وی ادامه داد: برای نمونه فردی که ابتدا به دلیل اضطراب به روانشناس مراجعه می‌کند ممکن است این اضطراب ناشی از پرکاری تیروئیداش باشد و این فرد به عنوان اینکه فرد مضطربی است، سالها مشاوره شود واین کار ضمن بی نتیجه بودن ممکن است فرد را دچار عوارض جبران ناپذیری هم کند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: روانپزشک، پزشکی است که پس از پایان دوره ی7 ساله ی پزشکی عمومی وارد دوره ی تخصصی 4 ساله ی روانپزشکی شده که به او توان تشخیص، درمان، پیشگیری و توانبخشی بیماری های اعصاب و روان را می‌دهد.

وی ادامه داد: روانشناس دانش آموخته ی علوم انسانی است و کار روانشناس عمومی عبارت است از بررسی علمی رفتار طبیعی و انگیزه های آن. یعنی با مسائل عادی و طبیعی سرو کار دارد. روانشناس ممکن است در دوره ی ارشد گرایش مشاوره بخواند که می تواند مشاوره ی تحصیلی، خانواده و... بدهد و یا در دوره ی ارشد گرایش روانشناسی بالینی را بخواند که در آن‌صورت انواع آزمون های روانی و روان درمانی را برای بیماران انجام می‌دهد.

وی تأکید کرد: تجویز داروی اعصاب و روان برای بیمار منوط به خواندن فیزیولوژی، پاتولوژی، تشریح و داروشناسی است که بی تردید این کار روانپزشک است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: