کد خبر: ۱۳۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 15
سقط های قانونی، مشکل کمتری را برای مادر به وجود می آورد در صورتی که سقط های غیرقانونی علاوه بر خطراتی که در آن لحظه برای مادر دارد، شاید زنی را تا آخر عمر از حس مادری محروم کند
شفاآنلاین>اجتماعی>تعدادشان کم نیست کودکانی که به دنیا نیامده در دادگاه بی وجدانی محکوم به مرگ می شوند. هنوز جان به تن شان مزه نکرده، به قتل می رسند.

به گزارش شفاآنلاین،سقط های قانونی، مشکل کمتری را برای مادر به وجود می آورد در صورتی که سقط های غیرقانونی علاوه بر خطراتی که در آن لحظه برای مادر دارد، شاید زنی را تا آخر عمر از حس مادری محروم کند و مسلما مشکلات اجتماعی و اقتصادی به از دست دادن والاترین حس نمی ارزد و حتما قدیمی ها بی دلیل نگفته اند هر کودکی با به دنیا آمدنش روزی خود را هم می آورد.

 از بین رفتن کودکان ناخواسته توسط والدین نگرانی هایی را برای جامعه سپید پوشان پزشکی هم به دنبال داشته و آنها زنگ های هشدار را به صدا درآورده اند. 120 پزشک نامه می نویسند و درخواست می کنند که وزیر بهداشت وارد این گود بشود. گودی که گفته شده، بر اساس بررسی های انجام شده بر مبنای مدل های ریاضی برآورد می شود که سالانه سقط های بسیاری در کشور (قانونی و غیرقانونی) رخ می دهد.
وزارت بهداشت در قبال این نامه هم سکوت نکرده و دکتر محمد حسین میر دهقان، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت به ایسنا می گوید: «بر اساس قانون مجازات اسلامی، سقط جنین به صورت غیرقانونی و خارج از موارد علمی- پزشکی که از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می شود، قتل نفس و جرم تلقی و مستوجب برخورد قانونی و قضایی با متخلفین است. دفتر نظارت و اعتباربخشی بر حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود با تخلفات این زمینه که از طریق بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، سازمان های بازرسی و نظارتی، سامانه ثبت و رسیدگی به تخلفات پزشکی (1590) و گزارشات مردمی اعلام شود، برابر قانون برخورد قاطع می کند و ضمن بررسی فوری موضوع، پرونده تخلفات جهت رسیدگی به محاکم قضایی ارسال شده و پیگیری لازم صورت می گیرد.


**فرار از سقط جنین
به نظر می رسد بین دوراهی سختی گیر کرده. نمی داند فرزندنش را به دنیا بیاورد و اجازه دهد که شوهر معتادش او را بفروشد یا تن به سقطش دهد. او تصمیمش را می گیرد هر چه می تواند از خانه برمی دارد و بیرون می زند. حالا به تهران آمده و زندگی سختی دارد. دستفروش است. می گوید: «این جوراب را می بینی؟ این گل مخصوص من است.» بچه اش را به خود آویزان کرده و در مترو جوراب می فروشد. حاضر نشده فرزندش را از زندگی محروم کند. می گوید: «وقتی شوهرم گفت نمی توانم بچه را نگه دارم چطور شکمش را سیر کنم؟ خیلی ناراحت شدم اما وقتی فهمیدم قول بچه را به کسی داده حسم عجیب بود. مثل وحشی ها جیغ می زدم و فحش می دادم. شوهرم راحت گفت دو راه بیشتر نداریم اول این که بچه را به دنیا بیاوریم و پولش را بگیریم یا این که اینقدر کتکت بزنم که به خونریزی بیفتی و بیمارستان مجبور شود او را سقط کند. از وقتی فهمیدم مادر شدم، انگار دنیا را به من داده بودند. حس قشنگی داشتم و خوشحال بودم که شوهرم هر کار کرد نتوانست من را هم معتاد کند. من یک مادر سالم بودم و یک نفر دیگر در دلم بود. نمی خواستم به هیچ وجه از دستش بدهم، چیز به درد بخوری نداشتیم اما همان دو سه تیکه را هم برداشتم و آمدم تهران. با یکی از دستفروش ها همان روز اول در مترو دوست شدم. او گفت که رئیسش دنبال بافنده هم می گردد. بافنده شدم. در روز 5ساعت بیشتر نمی خوابیدم و کار می کردم. الان هم همینطور است. رئیسم روزی 40 هزار تومان حقوق می دهد و قبل از به دنیا آمدن بچه ام در همان جوراب بافی می خوابیدم. دیگر از خدا چه می خواستم؟ شروع کردم به کار و از این 40تومن 20 تومن را پس انداز کردم. رفتم بیمارستان دولتی و بچه ام را طبیعی به دنیا آوردم تا مبادا پول زیادی پرداخت کنم. با پس اندازم تازه توانسته ام یک سوئیت 25 متری در یافت آباد اجاره کنم. هنوز وسیله ای ندارم. هزینه های بچه ام نمی گذارد که لوازم بخرم. اما خدا را شکر می کنم که هست. به خاطرش روزها دستفروشی می کنم و شب ها بافندگی تا 63 هزار تومان کاسب شوم.»


**مادران در خطرند
اگر عشق مادری اینقدر زیباست، پس دلیل بعضی ها برای به قتل رساندن پاره تن شان چیست؟ دکتر مجید ابهری در مورد سقط جنین می گوید: «افزایش آمار سقط جنین همسو با سایر آسیب های اجتماعی باید مورد کالبد شکافی قرار گرفته تا از افزایش آن جلوگیری شود. از نگاه آسیب شنایی سقط جنین یعنی پایان اختیاری به حاملگی توسط دارو یا وسایل دیگر که در این زمینه سقط جنین به دو نوع قانونی و غیرقانونی تقسیم می شود.سقط قانونی در صورتی اتفاق می افتد که ادامه حاملگی برای جان مادر خطرناک بوده یا اختلال و مشکلات ژنتیکی مبنی بر ناقص بودن جنین وجود داشته باشد. در این صورت با مجوز پزشکی قانونی عمل سقط انجام می شود.»


این رفتار شناس اجتماعی با بیان این که مشکل موجود در زمینه سقط جنین غیرقانونی و یا زیرزمینی است که معمولا در این زمینه می توان به حاملگی های ناخواسته زنان متاهل یا زنان فاقد شوهر اشاره کرد، می افزاید: «در حال حاضر با توجه به ممنوعیت سقط جنین برای آن 90 درصد از این گونه سقط ها به علت مسائل غیربهداشتی و سقط توسط افراد غیرمتخصص، به نازایی، عفونت های خطرناک و یا حتی مرگ مادر منجر می شود که به خاطر مسائل اجتماعی و حفظ آبرو از شکایت صرف نظر می شود. در حال حاضر درصد قابل توجهی از سقط جنین در مورد حاملگی های ناخواسته در زنان اتفاق می افتد. به خاطر ممنوعیت قانونی هیچگونه آماری در این زمینه وجود ندارد و فقط حدس و گمان و یا قرینه سازی های اجتماعی مبنا آمارگیری است.


وی با اشاره به خطری که زنان را در سقط های زیرزمینی تهدید می کند، تاکید می کند: «با توجه به مشکلات در صورتی که عمل سقط انجام نگیرد ممکن است شاهد کودکان رهیافت یا سرراهی باشیم که وجود آنها نیز مشکلات مختلفی را به همراه دارد. باید این موضوع توسط کارشناسان همراه با آسیب شناسان، جامعه شناسان و پزشکان متخصص در یک کارگروه علمی مورد بررسی قرار گیرد تا با پیش بینی های لازم در پیدا کردن راهکارهای مناسب از قتل نفس و به خطر افتادن جان بسیاری از زنان و یا کودکان رهیافت جلوگیری شود. حمایت از مادرانی که دچار حاملگی ناخواسته شده اند و کمک به آنها در نگهداری فرزند و یا تحویل گرفتن فرزندان شان از سوی مراکز نگهداری معتبر، یکی از راه های کاهش آمار سقط جنین می باشد. یافتن راهکارهای منطقی، قانونی و شرعی برای این گونه زنان و دختران می تواند از سقط های زیرزمینی که همراه با پول جان افراد به خطر می افتد جلوگیری کرد. به هر حال اطلاع رسانی و شفاف سازی عواقب وعوارض این رفتار می تواند از قتل انسان های بی گناه که هنوز پا به دنیا نگذاشته اند جلوگیری کند.»


به گفته وی، گاهی رسانه ها به این موضوع مهم توجه می کنند و مشکلات آن را مطرح می نمایند اما هیچ وقت راهکار های منطقی و کاربردی برای آن پیش بینی نشده است. بهتر است با برگزاری میزگرد وگفتمان های تخصصی، راهی برای این معضل اجتماعی پیدا کرد. در بسیاری از کشورهای اروپایی و بعضی از ایالت های آمریکا نیز عمل سقط جنین غیرقانونی و غیرانسانی است. بنابراین بهتر است به جای ژست های اجتماعی به فکر راهکارهای اساسی و اجرایی بود.


**تخت های 3 میلیون و 800 هزار تومانی
خیابان ناصرخسرو اخبار ،اخبار سیاسی، اخبار روز ،آخرین اخبار ،اخبار اجتماعی - داروی قاچاق نیست. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می شود. شوکر و اسپری فلفل تا قابله برای سقط جنین. کوچه پس کوچه ها می گذرد تا پشت خیابان پامنار می رسد. یک خانه قدیمی قتلگاه کودکانی است که چشم به دنیا باز نکردند. چند تا پله بلند را که پایین بروی می رسی به حیاط زیبا و قدیمی که پر است از خاک و برگ های پاییزی. حوض بی رنگ و روی وسط حیاط خیلی وقت است که آب به خود ندیده و دیوار ه هایش پوسته گذاشته است. چهار اتاق ویران دور نصف حیاط خودنمایی می کند. یکی از اتاق ها اما آنقدرها هم خراب و ویران نیست. مثل اتاق عمل درستش کرده اند. فقط شنیده اند که باید سبز باشد. همه چیز سبز است. کمتر از یک ساعت خوابیدن روی تخت این اتاق 3 میلیون و 800 هزار تومان آب می خورد. با کلی ناله شاید به 3 میلیون تومان نقد برسد. شماره کارت نمی دهند و چک هم برای سقط جنین قبول نمی کنند.


**آمپول های 500 هزار تومانی
آمپول های فشار را هم مانند داروهای خاص یا باید از مراکز دولتی تهیه کرد یا ناصرخسرو. این آمپول در خیابان ناصرخسرو تا 500 هزار تومان هم خرید و فروش شده است. اما نکته مهم این است که این آمپول باید در سردخانه باشد. یعنی اگر به صورت قاچاق وارد کشور شود یا باید با کانتینر یخچالی و در 2 تا 8 درجه سانتی گراد وارد شود یا با کوله برها. مسلما کوله برها که یخچالی ندارند داروی فاسد را به مقصد می رسانند و بیراه نیست اگر بگوییم داروهای فاسد در بازار دست به دست می شود تا جان زنان حامله ای را به مخاطره بیندازد که به دنبال سقط جنین هستند.


**دیه های سقط جنین
در صورت محرز شدن مشکلات فیزیکی برای مادر یا جنین، قبل از 4 ماهگی سقط قانونی انجام می شود. اما بعد از حلول روح در بدن جنینی که تقریبا شکل انسانی به خود گرفته و زائده دم مانندش از بین رفته به راحتی انجام نمی شود و فقط در شرایطی که جان مادر در خطر باشد سقط اتفاق می افتد.
دکتر آیدین مولازاده، کارشناس حقوق پزشکی می گوید: «ممکن است یک سرما خوردگی جزئی یا ویروس عادی در ایام بارداری باعث بروز مشکلات متعدد و عقب ماندگی ذهنی و جسمی جنین شود.»


در بسیاری از کشورها اولین گزینه موثر در سقط جنین، خواست مادر است. اما در ایران چنین قانونی وجود ندارد و جان و سلامت مادر در سقط های غیرقانونی به خطر می افتد. در حقیقت این مادر است که تا آخر عمر باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کند. دکتر مولازاده در تشریح این نظریه تاکید می کند: «اگر سقط را صرفا به تشخیص مادر یا خانواده انجام دهیم، احتمال دارد بعد از سقط از تصمیم خود پشیمان شوند. در اکثر موارد این پشیمانی بعد از سقط گریبان خانواده ها را می گیرد. اما از باب بهداشتی اگر نگاه کنیم این که یک کار غلط در جای مناسب انجام شود که عوارض بعدی نداشته باشد، خیلی بهتر است.»


وی با اشاره به این که فرهنگسازی در زمینه پیشگیری از بارداری و بعد از بارداری باید ترویج پیدا کند، می افزاید: «در این فرهنگسازی باید شرایط اجتماعی افراد از نظر سطح سواد، وضعیت مالی و... را در نظر گرفت. قانون گذار هیچ وقت جامعه را در شرایط بحرانی قرار نمی دهد. اگر محدودیت هایی ایجاد شده برای آن است که احتمال دارد نتوانیم جلوی افزایش آمار سقط ها را بگیریم. سقط های قانونی خیلی راحت انجام می شود. شرع و قوانین هرگز اجازه نمی دهد که با حیات یک انسان بازی کنیم. فرزند هدیه خداوند است و اجازه نداریم به خاطر شرایط خودمان او را به قتل برسانیم.»


دکتر مولازاده می گوید: «طبیب یا ماما اگر دارویی که موجب سقط جنین شود را تجویز کند قتل عمد محسوب می شود و اگر قبل از 4 ماهگی طبیب این تجویز را بکند مسئولیت کیفری دارد. ماده 623 و 624 قانون مجازات اسلامی به صراحت گفته؛ هر کس با دادن دارو یا چیز دیگری باعث شود که جنین سقط شود، مجازاتی 6 ماه تا یکسال حبس دارد حتی اگر با علم به این موضوع که دارویی موجب سقط جنین می شود آن را تجویز کند، 3 تا 6 ماه حبس دارد. مگر این که این دارو برای حفظ حیات مادر ضروری باشد. البته هستند آدم های سودجویی که از راهکارهای غیرقانونی برای نشان دادن در خطر بودن جان مادر استفاده می کنند.»
وی با اشاره به این که قانون دیه سقط غیرقانونی را اعلام کرده است، می افزاید: «سقط قانونی دیه ای ندارد اما برای سقط های غیرقانونی دیه کامل در نظر گرفته شده است. ماده 716 قانون مجازات اسلامی درباره دیه سقط جنین گفته، اگر نطفه باشد 2 صدم دیه کامل، اگر عَلَقه (از 8 هفته به بعد) باشد 4 صدم دیه کامل، اگر به صورت توده گوشتی (مضغه) باشد، 6 صدم دیه کامل و بعد از مضغه و کامل شدن جنین می شود، 8 صدم دیه کامل و اگر استخوان بندی کامل شود، که روح ندارد یک دهم دیه کامل دارد. اگر روح در بدن جنین دمیده شده باشد و جنین پسر باشد دیه کامل و اگر دختر باشد نصف دیه پرداخت می شود. اگر هم روح در جنین دمیده شده و جنسیت آن مشخص نباشد سه چهارم دیه کامل باید پرداخت شود.»


به گفته دکتر مولازاده؛ «در قانون پیش بینی شده که اگر مادر عمدا یا به خطا باعث از بین رفتن جنین شود دیه باید توسط خودش پرداخت شود و اگر کسی جنایتی بر مادر وارد کند، علاوه بر دیه مادر باید دیه جنین را هم پرداخت کند و اگر زن بارداری که 4 ماه را گذرانده باشد کشته شود قاتل باید دو دیه پرداخت کند.»
هیچ کدام این راه ها و سخت گیری ها حتی 10 پیشنهاد پزشکان نمی تواند به اندازه وجدان انسان ها از سقط جنین غیرقانونی پیشگیری کند. سقطی که جیب عده ای سودجو را پر می کند و جان مادران را به خطر می اندازد.روزنامه آفتاب یزد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: