کد خبر: ۱۳۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 13
یک زن 39 ساله با سابقه پستان‌های بزرگ و سنگین از زمان بلوغ، و ناراحتی کلی به دلیل بدشکلی ظاهر خود به مطب شما مراجعه‌ کرده‌ است.
شفا آنلاین: بعد از گرفتن شرح حال مناسب احساس می‌کنید که او دچار کاهش اعتماد به نفس است و ماکروماستی نقش مهمی در این زمینه داشته است.

     به گزارش شفا آنلاین:  او همچنین توضیح می‌دهد که بزرگی پستان‌ها سبب درد پشت و گردن‌درد در او شده است. او می‌خواهد بداند که آیا جراحی کوچک‌ کردن پستان کمکی به او می‌کند.

چه مواردی را باید مد نظر قرار داد؟
       ماکروماستی غالبا به پستان‌های سنگین نامتناسب با اندازه متوسط بیمار اطلاق می‌شود. علت مراجعه زنان برای جراحی کوچک‌ کردن پستان‌ها عموما دلایل روانی، جسمانی یا هر دو است. در ابتدا بسیار مهم است که دو گروه از بیماران از یکدیگر متمایز شوند: گروهی که تصور می‌کنند پستان‌های بزرگ و نامتناسب دارند اما واقعا این‌طور نیست، و گروه دیگری که واقعا دچار ماکروماستی هستند. شرح ‌حال و معاینه جسمی، بیماران دچار ماکروماستی واقعی را مشخص می‌کند اما افرادی که دچار سوء‌برداشت از ظاهر بدن خود هستند، از ارزیابی‌های روانی بیشتر سود می‌برند.

سوابق اجتماعی یا پزشکی
 سابقه خانوادگی یا فردی سرطان پستان
 جراحی قبلی پستان
 دیابت
 سابقه اسکار کلوییدی یا در معرض خطر بالا برای ایجاد آن
 سیگار کشیدن
 شاخص توده بدن (BMI) بالا و پایداری وزن (سابقه قبلی تغییرات وزنی قابل‌ توجه ممکن است مهم‌تر باشد.)
 داروهایی مثل ضدانعقاد‌ها یا داروهای ضدپلاکتی
 آرزوها و خواسته‌های مربوط به تنظیم خانواده و شیردهی در آینده

معاینه جسمی
       معاینه جسمی باید در ابتدا شامل نگاه و لمس باشد. برای انجام این معاینات توصیه می‌شود همه پزشکان از هر جنس یک همراه خانم داشته باشند اما وجود یک همراه خانم برای پزشکان مرد ضروری است.
 نگاه: به دنبال نشانه‌های بند کرست، اینترتریگو، زخم، افتادگی پستان و غیرقرینگی باشید.
 لمس: معاینه انکولوژی از جمله در ناحیه زیر بغل

سایر عواملی که باید در معاینه جسمی مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:
 قد و وزن یا BMI
 ماموگرافی. بیماران اگر در سنین غربالگری باشند، باید ماموگرافی روتین را انجام دهند. همچنین اندازه پستان باید ارزیابی شود. موضوع تعجب‌آور این است که همچنان روش اندازه‌گیری ساده، قابل تکرار، دقیق و کاملا پذیرفته‌شده‌ای برای این کار وجود ندارد. به خصوص اندازه کرست اصلا روش دقیقی برای ارزیابی حجم پستان‌ها نیست. در هر حال، اگرچه هیچ‌ روش اندازه‌گیری دقیقی برای تشخیص ماکروماستی وجود ندارد، اندازه کرست بیمار اغلب با اندازه پستان‌های وی نامتناسب است. ارزیابی بیشتر اندازه پستان به بهترین وجه توسط جراح پلاستیک انجام می‌شود که همزمان به سایر عوامل مهم نظیر افتادگی (درجه پتوز) و سایر عوامل مرتبط با مناسب بودن جراحی نیز توجه می‌کند.

مسائل جسمی
 آیا درد قسمت بالایی پشت، گردن، شانه یا محل بند کرست بیمار را اذیت می‌کند؟ برای بیمارانی که از درد پشت یا گردن شکایت دارند، بسیار مهم است که سایر پاتولوژی‌های مسبب این علایم رد شوند.
 آیا وضعیت بدن‌ بیمار تحت تاثیر قرار گرفته یا او به دلیل وزن پستان‌هایش بیشتر تمایل دارد به جلو خم شود؟
 آیا بیمار دچار مشکلات پوستی نظیر درماتیت تحریکی (اینترتریگو) یا عفونت‌‌های قارچی شده است؟
 آیا اندازه پستان‌های بیمار سبب اشکال در خوابیدن او می‌شود؟
 آیا یافتن لباس مناسب برایش به یک مشکل مبدل شده ‌است؟

مسائل روانی
 آیا بیمار به طور کلی دچار کاهش اعتماد به نفس یا در موارد شدیدتر، دچار افسردگی شده است؟
 آیا به طور کلی از شکل بدن خود ناراضی است، یا این که همیشه افکارش روی پستان‌هایش متمرکز است؟
 آیا اندازه پستان‌هایش توانایی‌ فرد را برای انجام کار تحت تاثیر قرار داده یا با فعالیت‌های اجتماعی عادی وی تداخل ایجاد کرده است؟
 آیا اندازه پستان‌هایش موجب جلب‌توجه یا اظهارنظر ناخوشایندی توسط دیگران شده ‌است؟

چه باید کرد؟
با توجه به این که زنان شکل و اندازه‌های بدنی متفاوتی دارند و قوانین پوشش بیمه‌ای این جراحی هم از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، هیچ تعریفی از ماکروماستی نیازمند جراحی که مورد قبول همه باشد، وجود ندارد. با این‌حال پاسخ مثبت به هر یک از سوالات مربوط به مسائل جسمی، بیمارانی را مشخص می‌کند که به احتمال زیاد از عمل جراحی کوچک‌کردن پستان سود می‌برند. ارجاع به یک روانشناس با گرایش ویژه به اختلال بدریخت‌پنداری بدن برای زنانی که دچار سوءبرداشت از ظاهر بدن خود هستند، مفید خواهد بود.

توصیه‌هایی برای درمان‌های محافظه‌کارانه
 به بیمار توصیه کنید که از یک کرست با اندازه مناسب استفاده کند. یک مطالعه روی 103 زن که برای جراحی کاهش پستان مراجعه کرده بودند نشان می‌دهد که 102 مورد کرست نامناسب پوشیده‌ بودند و بنابراین حمایتی را کمتر از آنچه مورد نیازشان بود دریافت می‌کردند.
 در صورت امکان، کاهش وزن را هم مد نظر قرار دهید.
لازم به ذکر است که مطالعات زیادی نشان داده درمان‌های محافظه‌کارانه نظیر کاهش وزن، درمان‌های فیزیکی و کرست‌های طبی خاص، وقتی به تنهایی استفاده شوند، باعث برطرف شدن دایمی و موثر علایم نمی‌شوند.
و آخرین نکته اینکه قدم نهایی، ارجاع به جراح پلاستیک است.سپید
منبع: Medica- News Today


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: