کد خبر: ۱۳۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 13
کامران آقاخانی، رئیس انجمن پزشکان قانونی ایران، درباره وضعیت رشته پزشکی قانونی در ایران و دنیا گفت: «رشته تخصصی پزشکی قانونی یکی از رشته‌های پرسابقه در دنیا است.
شفا آنلاین:بالغ بر حدود ۱۵۰ سال از عمر این رشته می‌گذرد. در بسیاری از کشورها دنیا، این رشته از رشته‌های ناب محسوب می‌شود و بیشترین درآمد را در بسیاری از ایالت‌های امریکا، متخصصان پزشک قانونی دارند. سال‌ها پیش این رشته با تلاش دکتر حسن توفیقی راه‌اندازی شده‌است و الان در سه دانشگاه کشور، رزیدنت برای این رشته تربیت می‌شوند. »

   به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید     آقاخانی ادامه داد: «تعداد این متخصصان در کشور حدودا به ۵۰۰ نفر رسیده‌است که متاسفانه در کشور برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از این افراد نشده‌است. اینها جایگاه بسیار بزرگی چه برای خدمت در پزشکی قانونی و چه برای خدمت در وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دارند. اگر نگوییم در همه‌جا، در بسیاری از کشورهای دنیا، متخصصان پزشک قانونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کار می‌کنند. اگر در نظر بگیریم که برای هرکدام از این ۵۰۰ نفر در طول دوره سه‌ساله، وزارت بهداشت و دولت حدودا یک میلیارد تومان هزینه کرده‌است که حرف نامعقولی هم نیست، ۵۰۰ میلیارد تومان برای تربیت این افراد هزینه شده‌است. متاسفانه این افراد در جایگاه خود قرار نگرفته‌اند.»

       به گفته رئیس انجمن پزشکان قانونی ایران به علت‌های خاصی این متخصصان نتوانسته‌اند در سازمان پزشکی قانونی جذب شوند؛ یا استخدامی نبوده، یا امکان حضورشان نبوده، یا فضای لازم نبوده، یا سیستم پزشکی قانونی نمی‌تواند حقوق مکفی به این افراد بدهد. این افراد توانمندی‌ای بالقوه دارند که بالفعل نشده‌است.

       آقاخانی پیشنهاد داد: «من فکر می‌کنم وزارت بهداشت می‌تواند از این نیروهای بالقوه استفاده‌های خیلی بزرگی کند و از این افراد در جایگاه‌های درمانی و تخصصی استفاده کنند.»

       او گفت: «متاسفانه وزارت بهداشت تا امروز نظر لطفی نسبت به این رشته نداشته‌است. ما ز یاران چشم یاری داریم. از وزارت بهداشت و شخص وزیر می‌خواهیم که به جای دیدن نیمه خالی لیوان، نیمه پر را ببینند. از وزارت بهداشت می‌خواهیم فرصتی به ما بدهند تا این رشته را معرفی کرده و جایگاه این رشته را حداقل به وزارتخانه نشان دهیم و بتوانیم به عنوان سربازان بهداشت و درمان این مملکت در رشته خودمان خدمت کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: