کد خبر: ۱۳۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
امروز در کشور برای اهدای عضو، هر مرکز و بیمارستان برای خودش عمل می کند در صورتی که با یک نرم افزار و ایجاد یک شبکه در کشور می توانیم آمار درستی از اهدا کننده ها داشته باشیم.
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: از هشت هزار مورد پیوند سلول های بنیادی در کشور فقط 100 مورد غیر خویشاوندی است و در واقع موارد دیگر را از دست داده ایم.

به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر پورفتح الله روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون استان کرمان افزود: این در حالی است که در دنیا 50 درصد پیوند سلول های بنیادی، غیر خوشاوندی است.
وی گفت: بنابراین حدود هشت هزار نفر دیگر می توانستند پیوند غیر خویشاوند شوند که بنا به دلایلی نشدند و فوت کردند.
وی خاطرنشان کرد: امروز در کشور برای اهدای عضو، هر مرکز و بیمارستان برای خودش عمل می کند در صورتی که با یک نرم افزار و ایجاد یک شبکه در کشور می توانیم آمار درستی از اهدا کننده ها داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: پیوند کلیه در کشور باید ساماندهی شود و امروز همه کشورها به سمت مدل فمینیال پیوند کلیه می روند به گونه ای که هر کسی که می خواهد پیوند شود، یک نفر از فامیل خود را به عنوان دهنده کلیه معرفی می کند.
وی تصریح کرد: ما باید بانک کاملی از اطلاعات اهدا کننده های فمینیال در کشور داشته باشیم.
پورفتح الله گفت: در کشور ما متاسفانه برای دریافت کلیه، تبادل مالی صورت می گیرد و در واقع خرید و فروش می شود و در بعضی از موارد افراد تا 700 میلیون ریال هزینه می کنند و پشت در اتاق عمل هم سر قیمت کلیه چانه زنی می شود.
وی همچنین گفت: خرید خدمت از بخش خصوصی در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد و به زودی مزایده نسبتا بزرگ را انجام می دهیم.
وی با اشاره به مصرف خون در عمل های جراحی افزود: اقدامات و مطالعات بسیار خوبی در خصوص کاهش مصرف خون در جراحی ها صورت گرفته است که به زودی نتایج آن را منتشر می کنیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: امیدواریم کرمان هم به سمت مدیریت خون بیمار حرکت کند و مصرف خون را به حداقل ممکن برساند.
وی گفت: در این زمینه بیمه ها می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند و در تامین منابع مالی موثر واقع شوند.
وی افزود: استان کرمان می تواند پیشگام در تعریف خدمات بیمه ای باشد که در این حوزه انجام می شود و اگر این روند تعرفه گذاری انجام شود در واقع به نفع بیمه ها خواهد بود.
پورفتح الله با اشاره به هزینه های تولید فرآورده های خونی عنوان کرد: در دنیا هر کیسه خون یکهزار و 200 دلار برای نظام سلامت هزینه دارد.
وی گفت: طول بستری کسانی که خون دریافت می کنند در برابر اهدا کننده ها و بیمارانی که خون دریافت نمی کنند، سه برابر بیشتر است یعنی نظام سلامت سه برابر بیشتر برای دریافت کننده های خون هزینه پرداخت می کند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: به نفع بیمه هاست که وارد این چرخه شوند.
وی افزود: سازمان انتقال خون باید به سمت بسترسازی حرکت کند که یکی از این بسترها بحث پذیره نویسی سلول های بنیادی می باشد.
وی گفت: در این راستا مراکز انتقال خون به مراکز جامع اهدا تبدیل می شوند که این کار شروع شده است.
پورفتح الله تصریح کرد: امروز تمامی خدمات در قالب اهدای خون را می توانیم ارائه دهیم.
وی افزود: در 9 منطقه کشور دستگاه های سرویس پیوند را مستقر و راه اندازی کردیم و برای تهیه دستگاه کرمان نیز حدود 22 میلیارد ریال هزینه شده است.
در این آیین روح الله میرزایی خلیل آبادی به عنوان مدیرکل انتقال خون استان کرمان معرفی و از خدمات محمدرضا مهدی زاده مدیرکل سابق قدردانی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: