کد خبر: ۱۲۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
شیوع سرطان‌های روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلایان و تشخیص و درمان در ایران چندان با سایر کشورها تفاوت ندارد ولی مبتلایان به این بیماری در کشور سن کمتری دارند و زودتر به این نوع سرطان دچار می‌شوند.
 به طوری که در کشورهای اروپایی و آمریکایی سن ابتلا به این بیماری بسیار بالاتر است و اغلب سالمندان به آن دچار می‌شوند. تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی می‌تواند در مبتلا نشدن به این بیماری بسیار موثر باشد. هرچند وراثت در بروز این بیماری نقش دارد ولی به طورکلی نمی‌توان گفت که علت دقیق سرطان روده بزرگ چیست و از چه مسائلی ناشی می‌شود.

        کیفیت درمان سرطان‌های روده بزرگ هم در ایران همچون کشورهای پیشرفته بوده و عوارض جراحی‌های آن نیز کمتر از سایر کشورها است، ولی درمان به موقع سرطان‌های رکتوم به دلیل اینکه احتمال تهاجم آن به پروستات و یا رحم در زنان وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است. بیماری دیگری به نام سرطان رکتوم یا راست‌روده وجود دارد که آن هم یکی از بیماری‌های شایع این حوزه است.

رکتوم به 15 تا 20 سانتی‌متر انتهای روده بزرگ گفته می‌شود که به مقعد می‌رسد و درمان آن به دلیل نزدیکی به مقعد حائز اهمیت است، چرا که در صورت عدم درمان مناسب و به موقع، هم احتمال بروز سرطان‌های این قسمت افزایش پیدا می‌کند و هم بیمار دچار مشکلات دیگری مانند کلستومی خواهد شد. البته امروزه خوشبختانه عوارض بی‌اختیاری و کولوستومی یعنی بیرون گذاشتن روده از جدار شکم جهت تخلیه آن، بسیار کم شده است و بیماران این جراحی را راحت‌تر از گذشته طی می‌کنند. رشته کولوپروکتولوژی جزو رشته‌های جدید است و جراحان عمومی و دستیاران جراح با این رشته بیشتر در ارتباط هستند.

در این کنگره‌ای هم که برگزار شد، مباحث مربوط به کولون، رکتوم و سرطان‌های مربوط به آنها توسط اساتید مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و به‌روزترین اطلاعات در این زمینه ارائه شد. همین موضوع به پزشکان کشور کمک می‌کند بتوانند دید واقع‌گرایانه‌تری نسبت به وضعیت این بیماری در کشور داشته باشند و کیفیت تشخیص و درمان آنها هم بالا برود. چرا که ارتقای سطح علمی پزشکان این حوزه از اهداف اصلی این گردهمایی بوده است. سپید

سید محسن تولیت کاشانی
عضو کمیته علمی انجمن کولوپروکتولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: