کد خبر: ۱۲۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
یکی از اشکالاتی که به سیستم آموزش وارد است، فقدان فلوشیب‌های متعدد این رشته است که البته قسمتی از این ضعف، می‌تواند به اشکالات سیستم آمورزش دخیل باشد، اما قسمت عمده آن تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های وزارت بهداشت است که فعلا تمایلی به برگزاری این فلوشیپ‌ها ندارند.
شفا آنلاین:با توجه به اینکه رادیولوژی در کشورها فوق تخصص ندارد، آموزش یک سری مطالب علمی ضرورت پیدا می‌کند. لذا آنچه وجود داشته و همکاران به صورت خودجوش انجام می‌دهند انجمن نیز تاحدودی حمایت می‌کند، این است که دوره‌های متعدد را در کشورهای خارجی به صورت فلوشیپ‌های شش ماهه یا یک‌ساله می‌گذرانند. یکی از راه‌هایی که بتوانند سطح علمی خود را افزایش دهند، این بوده که البته با هزینه خود این کار را انجام می‌دهند و درحال حاضر اسپانسرشیپ خاصی نداریم.

بعضی‌ها را انجمن برای طی دوره کوتاه می‌فرستد که البته تعدادشان محدود است، مثلاً در حد هفت یا هشت مورد در سال. دومین مساله این است که تلاش داریم، همکاران به سمت تخصصی شدن پیش بروند، تا در یک فیلد خاص پیش بروند. اینکه توقع داشته باشیم، یک رادیولوژیست تمام فیلدها را موازی پیش ببرد، تقریبا غیرممکن و غیرعلمی است اما با توجه به حجم بیمارانی که در ایران وجود دارد، بعضی نقاط شاید این موضوع به همین ظرافت امکان‌پذیر نباشد اما در مراکز فوق تخصصی این امر انجام شده و همکاران به صورت فوق تخصصی کار می‌کنند. آخرین راه‌حل هم برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های متعدد با هدف نیازسنجی از جامعه است تا آن نیاز برطرف شود.

       چندین سال است که برنامه فلوشیپ به وزارت بهداشت و ارگان‌های مربوطه ارائه شده، اما آنها دلایل خود را دارند. اما آنچه که معمولا به صورت غیررسمی به ما انتقال داده شده؛ این بوده که با توجه به نیازی که به رادیولوژیست در کشور داریم، بازهم تمایل این است که اکثر رادیولوژیست‌ها جنرال باشند تا بتوانند در تمام مناطق کار کنند، تا اینکه بخواهند در یک فیلد خاص فعالیت داشته باشند. هرچند از نظر ما این حرف خیلی منطقی نیست و نیاز به فوق‌تخصصی‌شدن در رشته رادیولوژی حس می‌شود.سپید
فرهاد نیاقی
عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: