به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به نقش سرمایه انسانی کشور در توسعه پایدار گفت: در همین راستا و به منظور ارتقای نیروی انسانی نظام سلامت کشور، برنامه های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی با هدف ارتقای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور تدوین و به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت در دست اجرا است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر این برنامه ها به عنوان جهت گیری راهبردی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور مسیر روشنی را پیش روی دانشگاههای علوم پزشکی قرار داده و حرکتهای ارزشمندی را طی حدود یک سال اخیر رقم زده است.
دکتر هاشمی با اشاره به اینکه لازم است در تصمیم گیری های کلان کشور از شواهد علمی و تجربیات عملی موجود استفاده بهینه شود، اظهار داشت: یکی از منابعی که می تواند شواهد علمی مناسبی برای نظام سلامت تولید کند و نقش موثری در نوآوری در آموزش علوم پزشکی کشور داشته باشد مشارکت دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارشناسان حوزه آموزش علوم پزشکی کشور است.
وزیر بهداشت گفت: به منظور توسعه شواهد علمی در حوزه آموزش علوم پزشکی، چندی پیش مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی کشور با همت همکاران حوزه معاونت آموزشی راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: این مرکز بستری را در کشور فراهم کرده است تا در سال جاری به شکلی نظام مند از طرحها و پروژه های تدوین شده در راستای تحقق اهداف برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی حمایت شود.
دکتر هاشمی گفت: باتوجه به برنامه ریزی های به عمل آمده حمایت از طرح ها و پروژه های مرتبط با برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در قالب تخصیص هزار گرنت پژوهش و نوآوری صورت می پذیرد.
وزیر بهداشت از روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواست تا از طریق برنامه ریزی و هم افزایی معاونین آموزشی و تحقیقات و فناوری و حمایت هیات رئیسه دانشگاهها برنامه ریزی مناسبی برای ساماندهی پژوهش های مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گیرد.
وی اذعان داشت: مسئولین دانشگاهها می بایست به نحوی برنامه ریزی کنند تا شوق و رغبت به انجام پژوهشهای آموزشی در بین جامعه دانشگاهی برانگیخته شود و همچنین با اغتنام از فرصت گرنتهای نوآوری و عنایت به امتیازات قابل توجه در آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی، و مشوقهای موجود برای دانشجویان استعداد درخشان، نسبت به ترویج و رشد نوآوری و دانش پژوهی آموزشی در دانشگاه همت مضاعفی را مبذول نمایند.
2.ایجاد سقف کاری چه برای ساعت کاری چه کشیک های شبانه روزی
3.افزایش قابل توجه حقوق دستیاران از محل درامدی که خودشان برای بیمارستان ایجاد میکنند
4.ملزم ساختن اساتید به حضور فیزیکی در کنار دستیاران در بویژه کشیک ها
5.افزایش فرصت های آموزشی برای دستیاران(نه صرفا اساتید)در خارج کشور در مراکز برتر آموزشی دنیا
6.افزایش ظرفیت رشته هایی که نیاز مبرم به اون وجود دارد و ظرفیتی کمتر از 100 نفر دارند مثل جراحی اعصاب جراحی چشم جراحی گوش و حلق و بینی و جراحی ارولوژی
7.سراسری شدن کامل آزمون های ارتقا در کل دوره 4 ساله و بهبود دقت وصحت آزمون ها از پیش کاروزی تا برد
8.برگزاری آزمون دستیاری در بیش از یک بار در سال مثلا هر 6 ماه یک بار.
9.دعوت از اساتید بنام و متبحر از خارج کشور برای حضور و آموزش رودررو با دستیاران و تبادل آموزشی با اساتید