کد خبر: ۱۲۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 31
کشف آنفلوانزای خفاشی برای سلامت عمومی مهم تلقی می‌شود چرا که خفاش‌ها یک گونه حیوانی هستند که می‌توانند به عنوان یک منبع از ویروس‌های آنفلوانزا عمل کرده و یک علت احتمالی برای بیماری‌های همه گیر در جمعیت‌های انسانی باشند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان برای اولین بار موفق شده‌اند تا ویروس‌های عفونی آنفلوانزا را در خفاش‌ها بلوکه کرده و از انتقال آن‌ها به انسان‌ها جلوگیری کنند.

به گزارش شفا آنلاین، این امر واضح است که تمام ویروس‌های آنفلوانزای A از پرندگان آبزی سرچشمه می‌گیرد که حکم مخزن ویروس در طبیعت را داشته و می‌توانند پرندگان خانگی و پرندگان دیگر و گونه‌های جانوری را آلوده کنند.

البته این ویروس‌ها توانایی آلوده کردن انسان را نداشته و موارد نادری از عفونت انسانی با این ویروس‌ها گزارش شده است. عفونت انسانی با ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق چشم‌ها، بینی و یا تماس با دهان یا استنشاق از بزاق آلوده پرنده، مخاط، یا مدفوع آنها رخ می‌دهد.

شدت این بیماری در انسان‌ها از خفیف تا شدید متغیر است.

در حال حاضر هنوز حیوانات دیگری به عنوان منابع ویروس‌های آنفلوانزا شناخته نشده‌اند، خفاش‌ها اخیرا به عنوان یک منبع بالقوه جدید از ویروس آنفلوانزای A شناسایی شده‌اند.

آنفلوانزای خفاشی برای اولین بار در "خفاش‌های زرد شانه" در گواتمالا در سال 2009 و 2010  شناخته شد و از آن زمان به بعد، ویروس آنفلوانزای خفاشی در گونه‌های دیگر خفاش‌ها از جمله خفاش میوه خوار در مرکز و جنوب آمریکا تشخیص داده شده است که در آن دو توالی ژنوم منحصر به فرد از ویروس‌های شبه آنفلوانزا A  به نام‌های  HL17NL10" و "HL18NL11." شناسایی شدند.

تحقیقات آزمایشگاهی اولیه قبلی نشان می‌دهد که سلول‌های انسان از رشد ویروس‌های آنفلوانزای خفاشی در لوله‌های آزمایشگاهی پشتیبانی نمی‌کنند، که این امر نشان می‌دهد که ویروس‌های آنفلوانزای خفاشی نمی‌توانند در بدن انسان رشد و یا تکرار شوند و باید تحت تغییرات قابل توجهی قرار گیرند تا انسان‌ها را آلوده کرده و در میان آنها گسترش یابند.

با این حال، کشف آنفلوانزای خفاشی برای سلامت عمومی مهم تلقی می‌شود چرا که خفاش‌ها یک گونه حیوانی هستند که می‌توانند به عنوان یک منبع از ویروس‌های آنفلوانزا عمل کرده و یک علت احتمالی برای بیماری‌های همه گیر در جمعیت‌های انسانی باشند.

پیشتر ویروس‌های آنفلوانزا در حیواناتی که توانایی آلوده کردن و گسترش بیماری در میان انسان‌ها را دارند باعث بیماری‌های همه گیر در قرن بیستم و همچنین بیماری همه گیر H1N1 2009  شدند.

برخی از ویروس‌ها مانند ویروس ماربورگ، ویروس نیپا، ویروس هندرا، SARS-COV و MERS-COV که منشا آنها خفاش‌ها هستند می‌توانند از تمامی مرزها و موانع موجود بگذرند و باعث بروز بیماری‌های شدید در انسان‌ها شوند.


تاکنون همه تلاش‌ها برای منزوی کردن ویروس‌های عفونی در خفاش‌ها در جهت جلوگیری از تولید HL17NL10 و HL18NL11 با شکست مواجه شده بود تا اینکه یک تیم در موسسه ویروس شناسی در دانشگاه فرایبورگ آلمان با همکاری دانشمندانی از سوئیس و آمریکا، با بازسازی این ویروس‌ها در محیط آزمایشگاه با موفقیت توانستند این ویروس‌ها را در درون خفاش‌ها منزوی کنند.

به عقیده آنها بازسازی ویروس‌های آنفولانزا برای بررسی خطرات آن امری ضروری است.

آنها همچنین به طور غیر منتظره و تصادفی دریافتند که این ویروس‌ها نه تنها توانایی آلوده کردن خفاش‌ها را دارند بلکه می‌توانند انسان‌ها و گونه‌های دیگر جانوری مانند سگ‌ها را نیز آلوده کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: