کد خبر: ۱۲۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 30
نسبت موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های شغلی به آمار مرگ و میر ناشی از حوادث 6 به یک است به آن معنا که اگر به ازای هر 25 ثانیه یک نفر بر اثر حادثه جان خود را از دست بدهد، هر یک ششم 25 ثانیه یک نفر به علت بیماری های شغلی جان خود را در کشور از دست می دهد.
شفاآنلاین>سلامت> مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های شغلی از آمار مرگ و میر ناشی از حوادث در بخش صنعت بیشتر است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر رسول یاراحمدی روز یکشنبه در آخرین سمینار آموزشی جشنواره مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: نسبت موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های شغلی به آمار مرگ و میر ناشی از حوادث 6 به یک است به آن معنا که اگر به ازای هر 25 ثانیه یک نفر بر اثر حادثه جان خود را از دست بدهد، هر یک ششم 25 ثانیه یک نفر به علت بیماری های شغلی جان خود را در کشور از دست می دهد.
وی تصریح کرد: بیماری های شغلی، علل پنهان و آشکاری دارد که باید به آن پرداخت ؛ در وقوع یک حادثه در بخش صنعت ، فقط ماشین و فرآیند دخالت ندارند بلکه اکثر مواقع کج فهمی مدیران موجب حوادث می شود که قابل دریابی نیست.
وی یادآور شد: هم اکنون در بخش صنعت ، معدن و تجارت، چهار میلیون نفر بطور مستقیم و هفت و نیم میلیون نفر به طور غیرمستقیم فعالیت دارند.
مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هزینه های مستقیم یک حادثه که منجر به فوت یک نفر می شود بالغ بر یک میلیارد و 260 میلیون تومان و هزینه غیر مستقیم آن بالغ بر 10 میلیارد تومان است.
یاراحمدی افزود: هزینه مستقیم حوادث درشهریور ماه در وزارت صنعت ، هشت میلیارد تومان و هزینه های غیرمستقیم آن 80 میلیارد تومان بود؛ این همه هزینه می کنیم اما نمی توانیم یک درصد آن را برای امنیت هزینه کنیم که نشان می دهد ، مشکل داریم.
وی ادامه داد: خوب می دانیم چطور قیمت گذاری کنیم اما هیچگاه نمی توانیم ارزش یک حادثه را مشخص کنیم بطورمثال هزینه اینکه یک انسان، فرآیند یا محصول از بین رفته را مشخص می کنیم اما در اثر آن حادثه 200 نفر دیگر متاثر می شوند و نمی تواند آن را ارزش گذاری کرد.
وی تاکید کرد: حتما دستگاه ها باید تشویق شوند که مولفه های اجتماعی را در حوزه سلامت به کار گیرند و به نقش خود در این زمینه عمل کنند و وزارت بهداشت نیز نمی تواند صرفا با گزارش گیری به این مساله بپردازد بلکه کارشناسان آن وزارتخانه باید بطور حضوری براینگونه مسائل نظارت داشته باشند.

**پروتکل طراحی امن خودرو
مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه از تدوین پروتکل طراحی امن خودرو خبر داد و گفت: این پروتکل اجرایی، فنی و حقوقی به زودی نهایی و به تمام سازمان های ذیربط ابلاغ می شود.بر اساس این پروتکل ، تمام تولیدکنندگان، واردکنندگان و مونتاژ کنندگان خودرو باید طراحی امن داشته باشد چراکه رکن پیشگیرانه امنیت باید مولفه اصلی طراحی قرار گیرد.
یاراحمدی تصریح کرد: هر چند که ما صفر تا صد طراحی خودرو را انجام نمی دهیم اما دستی در طراحی آن می بریم که در همین دست بردن ها نیز باید براساس طراحی امن خودرو باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مولفه های اجتماعی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: آمار دقیقی از میزان نقش این مولفه ها در حوزه سلامت نداریم اما بطوریقین اگر این میزان دقیق آن مشخص شود، این آمار تکان دهنده خواهد بود.
وی در ادامه به سیستم مدیریت یکپارچه HSEE ( ایمن سازی محل کار) اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت دارای این سیستم بوده که نقش زیادی در سلامت دارد و برای آن راهبردهای سالانه داریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: