کد خبر: ۱۲۸۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 26
در صورتی که متخصصان زنان از بیمار بابت انجام سونوگرافی وجهی دریافت کنند، تخلف بوده و مردم می‌توانند از طریق معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی شکایت خود را اعلام کنند.

شفاآنلاین:عضو هیأت مدیره رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه متخصصان زنان از بیمار بابت انجام سونوگرافی نباید هیچ وجهی دریافت کنند، گفت: مردم می‌توانند تخلفات در این زمینه را به معاونت درمان وزارت بهداشت گزارش دهند.


به گزارش شفاآنلاین ،محمود برفه‌ای در ارتباط با انجام سونوگرافی توسط متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: بر اساس قانون متخصصان زنان و زایمان به چند شرط مجاز به انجام سونوگرافی در مطب‌های خود هستند و گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مدرک یکی از این شرایط است.

متخصص رادیولوژی افزود: متخصصان زنان نباید در سرنسخه یا تابلوهای خود اعلام کنند که در مطب سونوگرافی انجام می‌دهند همچنین متخصصان زنان این اجازه را نداشته که بیماران پزشکان دیگر را سونوگرافی کند، همچنین این افراد هیچ مجوزی برای دریافت هزینه از بیمار ندارند.

عضو هیأت مدیره رادیولوژی کشور ادامه داد: انجام سونوگرافی یک وسیله تشخیصی برای متخصصان زنان و زایمان بوده و همچون سایر ابزارها و گوشی‌های پزشکی که برای بیمار استفاده می‌شود، نباید وجهی از بیمار دریافت شود.

وی با اشاره به اینکه انجام سونوگرافی اندیکاسیون‌های مربوط به خود را داشته و نیاز به آموزش دقیق دارد، گفت: گاهی انجام یک سونوگرافی از بیمار از انجام سی‌ تی ‌اسکن و ام‌ آر‌ آی پیچیده‌تر است.

برفه‌ای با اشاره به اینکه 2700 رادیولوژیست در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک وجود دارد و هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد،‌گفت: این  افراد پزشکان رادیولوژیست زن و مردم را شامل می‌شوند و تمام کشور را برای انجام اقدامات رادیوگرافی تحت پوشش قرار می‌دهند.

عضو هیأت مدیره رادیولوژی کشور با تأکید بر آنکه رادیولوژیست‌ها رشته تخصصی و تشخیصی داشته، ولی متخصصان زنان تنها درمانگر هستند، گفت: نمی‌توان متخصصان زنان را به دلیل اینکه تنها در رشته زنان تخصص دارند، مجاز به انجام عمل رادیولوژی دانست چرا که در غیر اینصورت می‌توان گفت یک پزشک در کنار مطب خود داروخانه بزند خودش تشخیص دهند و به طور مثال فیزیوتراپی انجام دهد و سایر برنامه‌ها را در دست گیرد، لذا این شبکه منسجم پزشکی را از هم می‌پاشاند.

متخصص رادیولوژی گفت: در هیچ جای دنیا نیز چنین نبوده و باید به صورت تیمی پزشکان در کنار یکدیگر کار کنند، همچنین پزشکان رادیولوژیست ایران نسبت به همین پزشکان در سایر کشورها کمبودی نداشته و از لحاظ علمی برتر هستند،‌همچنین تجهیزات رادیولوژی در ایران به روز است و از آخرین ورژن‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.

برفه ای گفت: در صورتی که متخصصان زنان از بیمار بابت انجام سونوگرافی وجهی دریافت کنند، تخلف بوده و مردم می‌توانند از طریق معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی شکایت خود را اعلام کنند.فارس

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
0
کاش میگفتید که چجوری میشه به معاونت درمان وزارت بهداشت گزارش داد
من خودم بارها شاهد تخلفات این چنینی بودم ولی واقعا نمیدونم به کجا باید گفت، یا اصلا این حق و حقوق رو از کجا میشه فهمید؟
کاش یه شماره سه رقمی مخصوصش وجود داشت، یا اگه وجود داره و من نمیدونم اصلاع رسانی بشه
با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
0
با وجود پذیرش سالانه 234 نفر رادیولوژیست که در حد یک رشته ماژور است کمبودی برای رادیولوژیست نیست و واقعا مشخص نیست علت این مجوز با چندماه آموزش و اصرار بر ادامه این مجوز چیست اون هم وسیله ای که جان دو نفر بسته به آن است مادر و جنین
ضمنا کسی که 3 ماه آموزش دیده یک شانزدهم یک متخصص رادیولوژیست سواد آکادمیک دارد و واقعا گرفتن هر گونه وجه نوعی نقض آشکار حقوق مریض است
حسين رحيمى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
0
شهرستان ما با وجود صد هزار نفر جمعيت متأسفانه روزهاى تعطيل و شبها راديولوژيست نداره از طرفى كيفيت سونوگرافي هم كه انجام ميدهند متأسفانه براى متخصص هاى ديگه قابل قبول نيست.
اينكه متخصص زنان و زايمان بيمارى كه خودش خوب ميشناسه و داره درمان ميكنه سونو هم بكنه خيلى طرح خوب و منطقى هم هست فشار مالى كمترى هم به مردم مياد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: