کد خبر: ۱۲۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 27
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تنفس هوای آلوده مملو از دوده و دیگر ذرات ریز ناشی از سوخت‌های فسیلی، می‌تواند مانند چاقی موجب افزایش فشار خون ‌شود.
 شفا آنلاین: بر اساس بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که تاکنون در جهان در خصوص اثرات انتشار سوخت فسیلی بر سلامت انسان انجام شده است، به نظر می‌رسد زندگی در آلوده‌ترین نقاط یک شهر، تاثیر یکسانی با داشتن اضافه وزن بر روی فشارخون دارد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که محدودیت‌های کنونی اتحادیه اروپا برای آلودگی هوا به اندازه‌ای نیست که به طور مناسبی از مردم حفاظت کند. این محدودیت‌ها در بسیاری از بخش‌های انگلستان نقض می‌شوند.

  به گزارش شفا آنلاین،     طبق آمار‌های رسمی، سالانه حدود ۴۰۰۰۰ نفر به خاطر هوایی که تنفس می‌کنند، پیش از آنچه که باید می‌میرند. سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که آلودگی هوا در حال «ویران کردن سلامت انسان» است و فعالان محیط‌زیست نیز دودهای دیزلی را «بزرگ‌ترین فاجعه سلامت عمومی از زمان طاعون سیاه» توصیف کرده‌اند. در این مطالعه جدید که به سرپرستی محققان دانشگاه دوسلدورف آلمان انجام شد، اثرات آلودگی هوا و سر‌و‌صدای ترافیک بر 41 هزار نفر در پنج کشور اسپانیا، آلمان، نروژ، سوئد و دانمارک تا مدت 9 سال بررسی شد.

       هیچ یک از این افراد در زمان آغاز پژوهش، پرفشاری خون نداشتند؛ اما در حین انجام این مطالعه، بیش از ۶۲۰۰ نفر اعلام کردند که به این بیماری مبتلا شده‌اند یا شروع به مصرف دارو برای پایین آوردن فشار خون خود کرده‌اند.

       پژوهشگران با بررسی وضعیت شرکت‌کنندگان در مطالعه، پی بردند احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که در آلوده‌ترین قسمت‌های یک شهر زندگی می‌کردند، در قیاس با افرادی که در مناطق کمتر آلوده ساکن بودند، بیشتر است. آنها می‌گویند، این خطر همانند این است که فردی با شاخص توده بدنی عادی دچار اضافه وزن شود.

       علاوه بر این، سر‌و‌صدای ناشی از ترافیک عامل دیگری برای ابتلا به فشار خون بالا است. این مطالعه آشکار کرد ساکنان مناطقی که متوسط سطح صدای شبانگاهی در آن مناطق 50 دسی بل (به اندازه سطح گفت‌و‌گو در یک خانه) است، در قیاس با ساکنان مناطقی با میزان متوسط صدای 40 دسی بل (مانند یک کتابخانه)، 6 درصد بیشتر در معرض احتمال ابتلا به فشار خون بالا هستند.

       این موضوع منجر به تعداد فراوانی موارد ابتلا به فشار خون و بار زیادی بر فرد و جامعه می‌شود.

       به گفته محققان، بر اساس این نتایج، سر‌و‌صدای ناشی از ترافیک و آلودگی هوا هر یک به طور مستقل با پرفشاری خون ارتباط دارد و احتمال دارد هر یک از این دو عامل به صورت متفاوت بر بدن اثر بگذارند.

       به عبارت دیگر، ممکن است تاثیر آلودگی هوا بر قلب و رگ‌های خونی، از طریق ایجاد التهاب و اختلال سیستم عصبی باشد؛ اما آلودگی صوتی به سیستم‌های عصبی و هورمونی آسیب می‌زند.سپید
منبع:‌ Independent
برچسب ها: آلودگی هوا ، چاقی ، خطرناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: