کد خبر: ۱۲۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 24
قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشوردرگقتگوباشفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین :قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: مسئولین وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی بارها اعلام کرده اند شرایط کارپرستاران را امن می کنند تا دیگر مزایای سخت وزیان آور بودن شامل حال پرستاران نشود این در حالی است که ماهیت این شغل هیچگاه تغییر نمی کند وهمواره سخت وزیان آوراست.

دکترمحمد شریفی مقدم درگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین ضمن اعلام این مطلب گفت: پرستاران به دلیل کار پر استرس در معرض مشکلات روحی و روانی فراوانی هستند.این درحالی است که چند سال پیش نظام پرستاری پژوهشی را در این زمینه انجام داد که نتایج نشان داد میزان استرس پرستاران به شدت بالاست.

وی بیان کرد: کار در یک محیط پرخطر و دغدغه ی حفظ جان بیمار، استرس و فشار های روانی فراوانی را به پرستاران وارد می سازد. از طرفی دیگر پرستاران درصف اول پاسخگویی به بیماران هستند، به خصوص در اورژانس ها.پس  این موضوع باعث می شود که مورد هجمه های مختلف قرارگیرند.

شریفی مقدم تصریح کرد :طبق آمار حدود 87 درصد از پرستاران در 6 ماه ،(حداقل) یک بار خشونت کلامی یا جسمی را در محل کار تجربه کرده اند که این یکی ازمشکلات جامعه بزرگ پرستاری کشوراست

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشورگفت: به دلیل شرایط کاری پرستاران بیشترین آمار مشکلات اسکلتی و عضلانی هم متعلق به جامعه ی پرستاران است وهمچنین پرستاران در معرض انواع بیماری های واگیر دار عفونی و خونی نیز می باشند.

وی تأکید کرد:در حالی که پرستاری جزء مشاغل سخت وزیان آور است، اما مزایایی از این باب به این گروه تعلق نمی گیرد.در بخش دولتی پرستاری که با 25 سال سابقه باید 5 سال بخشودگی شامل حالش شود ،به دلیل کمبود نیرو، مشمول این شرایط نمی شود .در بخش خصوصی نیز با 20 سال سابقه کار شامل 10 سال بخشودگی، با 30 روز حقوق می شدند.اما اخیراً طی نشست هایی که با سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار داشته ایم، نظر کارشناس ها بر این است که این بازنشستگی زودتر از موعد، از لحاظ هزینه ای به ضرر آنان است .در ضمن آنان معتقدند که شرایط کار را امن می کنند و دیگر سخت وزیان آور بودن شامل حال شغل پرستاری نمی شود .

شریفی مقدم گفت :این در حال استی که ماهیت این شغل تغییر نمی کند و پرستاری، که با بیمار ایدزی و هپاتیتی و... در ارتباط است، چطور می خواهد شرایطش ایمن شود و ما معتقدیم و امیدواریم که وزارت کار وسازمان تأمین اجتماعی به این سمت نروند.

وی در پایان گفت:مشکل دیگر این قشر زحمتکش و مظلوم واقع شده ی کشور، انتخاب بهره وری است، که در سال 88 تصویب شد ولی عملاً بی اثر است و کارکردی ندارد.چراکه  قانون در این زمینه می گوید: به دلیل سختی کار پرستاران، ساعات کاری پرستاران باید محدود تر شود و به واسطه ی این قانون 50 تا 60 ساعت از ساعات کاری پرستاران  در ماه کم شد ولی عملاً در حال حاضر به دلیل کمبود نیرو این ساعت اضافه شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: