کد خبر: ۱۲۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 22
شفا آنلاین>سلامت>سونوگرافی NT، در هفته‌ی 11 تا 14 بارداری، برای تشخیص مشکلات کروموزومی جنین انجام می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره  کاربرد سونوگرافیNT در مادران باردار اظهار داشت: این سونوگرافی در هفته‌ی 11 تا 14  بارداری، به منظور بررسی کامل رشد جنین، ضربان قلب و نحوه‌ی قرارگیری جفت انجام می‌شود.

وی افزود: در این نوع سونوگرافی میزان ضخامت گردن جنین هم اندازه‌گیری می‌شود؛ اگر ضخامت گردن جنین بیش از 3 میلی‌متر باشد، غیرطبیعی بوده و احتمال اختلالات کروموزومی از جمله سندرم داون یا اختلالات قلبی در جنین و برخی نقایص مادرزادی، مطرح است.
 
این متخصص زنان درباره اقداماتی که بعد از انجام این سونوگرافی باید صورت گیرد، بیان کرد: به فاصله کوتاهی بعد از انجام سونوگرافیNT، یک آزمایش خون از مادر گرفته و نتایج سونوگرافی و آزمایش توسط آزمایشگاه باهم تطبیق داده می‌شوند و ریسک ابتلا جنین به سندرم داون و سایر اختلالات کروموزومی توسط آزمایشگاه گزارش می‌شود.

نیرومنش در خصوص علت انجام این آزمایش در هفته‌ی 11 تا 13 عنوان کرد: طبق نتایج تحقیقاتی صورت گرفته، به این نتیجه دست یافته‌اند که در این زمان می‌توان مشکلات ناشی از افزایش ضخامت گردن را تشخیص داد.

وی با اشاره به دقت بالای سونوگرافی NT در تشخیص مشکلات کروموزومی جنین، تصریح کرد: ریسک ابتلای جنین به مشکلات کروموزومی از جمله سندرم داون، در مادران بالای 35 سال بیشتراست؛ اما از آنجاییکه 80 درصد کودکان مبتلا به سندرم داون از مادران جوان متولد می‌شوند، بنابراین انجام این سونوگرافی به تمام مادارن باردار توصیه می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: