کد خبر: ۱۲۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 21
رئیس هیأت مدیره انجمن آلزایمر کشوردرگفتگوبا شفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین: رئیس هیأت مدیره انجمن آلزایمر ایران با تاکید براینکه درحال حاضربیماری افراد مبتلا به آلزایمردرایران دیرتشخیص داده می شود گفت: اگر بیماری آلزایمر را بتوان یک سال زودتر تشخیص داد، عوارض شدید مراحل نهایی آن 4 تا 5 سال به تعویق خواهد افتاد.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اعلام این مطلب درمورد ریز فاکتور های اصلی ابتلا به آلزایمرگفت: سن، اصلی ترین ریز فاکتور این بیماری است و پس از آن سابقه ی ضربه های مغزی، سکته های مغزی و عوامل بروز سکته های مغزی هستند .

متخصص بیماری های اعصاب و روان اظهارداشت : در مورد تعداد بیماران آلزایمری کشور، آمار رسمی نداریم و در واقع اطلاعات ما بیشتر به صورت تخمین است.حال آنکه تخمین ها ازوجود دستکم 600 هزار بیمار مبتلا به آلزایمردرایران حکایت دارد.

وی افزود: با این حال پیش بینی می شود حدود یک درصد افراد زیر 65 سال و 5 درصد افراد بالای 65 سال درایران آلزایمر دارند .ضمن اینکه با افزایش هر ده سال به عمرافراد شیوع بیماری بیشتر می شود.به گونه ای که ابتلا به آلزایمر درسن 85 تا 95 سالگی به 30 تا 40درصد می رسد.این درحالی است که سن جمعیتی ما هنوز خیلی بالانرفته اما با روند پیرشدن کشوراین آمارها نیزبه طورقطع افزایش می یابند.

رئیس هیأت مدیره انجمن آلزایمر کشورگفت: اشکال مهم در کشور ما این است که این بیماری دیر تشخیص داده می شود.

وی افزود: این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با درمان هایی که فعلاً در دسترس است، می توان سیر بیماری را به تعویق انداخت .نکته ی مهم و قابل توجه دیگر اینکه اگر بیماری فرد را بتوان یک سال زودتر تشخیص داد، عوارض شدید مراحل انتهایی آن، 4 الی 5 سال به تعویق می افتد.

وی درباره هزینه های درمان این بیماران هم خاطر نشان کرد: هزینه ی نگهداری و درمان هر بیمار آلزایمری به طورمتوسط در آمریکا 50 هزار دلار و در ایران هم حدود 50 میلیون تومان است .

وی اظهار کرد:درحال حاضر داروهای ایرانی کنترل این بیماری در بازار موجود است ضمن اینکه نسل های جدید داروی این بیماری هم طی 2 تا 4 سال آینده به بازار می آید و در حال حاضر در مرحله آخر مطالعاتی است وتا تأییدیه ی سازمان جهانی غذا و داروFDA)) را نگیرند نمی توانند وارد بازار شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: