کد خبر: ۱۲۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفاآنلاین>سلامت> محققان آمریکایی متوجه شدند که میان میگرن و میزان میکروب های کاهش دهنده نیترات در دهان و روده ارتباط وجود دارد.
به گزارش شفاآنلاین : محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا متوجه شدند که افراد مبتلا به میگرن در قیاس با افرادی که به سردردهای میگرنی مبتلا نمی شوند، میکروب های بسیار بیشتری با توانایی کاهش نیترات در دهان و روده خود دارند.
گزارش آنها که هفته جاری در مجله mSystems® منتشر شد، تحقیقات بیشتری را برای کشف این موضوع برمی انگیزد که چه میکروارگانیسم های دهانی با میگرن ارتباط دارند و چگونه بر سلامتی تاثیر می گذارند.
آنتونیو گونزالز نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این ایده مطرح است که برخی از خوراکی ها مانند شکلات و برخی خوراکی های حاوی نیترات موجب میگرن می شوند، اما تصور می کردیم که شاید ارتباطی میان میکروبیوم برخی افراد و آنچه می خورند، وجود دارد.
نیترات در خوراکی هایی مانند گوشت های فراوری شده، سبزیجات دارای برگ سبز و برخی داروها وجود دارد و توسط باکتری های موجود در حفره دهان به نیتریت تبدیل می شود.
نیتریت سپس وارد گردش خون می شود و تحت برخی شرایط به اکسید نیتریک (NO) تبدیل می شود که یک گشادکننده قوی عروق است و می تواند با تقویت جریان خون و کاهش فشار خون به سلامت قلب و عروق کمک کند.
محققان با استفاده از داده های پروژه American Gut که توسط محققان از آزمایشگاه نایت انجام می شد، باکتری های یافت شده در 172 نمونه دهان و هزار و 996 نمونه مدفوع افراد سالم را توالی بندی کردند.
این افراد پیش از این پرسشنامه هایی را در مورد این که آیا به سردردهای میگرنی مبتلا می شوند و یا خیر، تنظیم کرده بودند.
محققان در نمونه های مدفوع، افزایش اندک اما معنی دار در فروانی ژن هایی کشف کردند که نیترات، نیتریت و ردوکتازهای اکسید نیتریت را در میگرنی ها رمزگذاری می کند.
آنها متوجه شدند که این ژن ها در نمونه های دهانی افراد میگرنی به اندازه قابل توجهی فراوان تر بود.
محققان گفتند، ما این حقیقت را می دانیم که باکتری های کاهش دهنده نیترات در حفره دهان وجود دارند و قطعا تصور می کنیم که این مسیر برای سلامت قلب و عروق مفید است اما اکنون ارتباط بالقوه ای را نیز میان میزان این باکتری ها با ابتلا به میگرن کشف کرده ایم.
حدود 80 درصد از بیماران قلبی که داروهای حاوی نیترات برای درد قفسه سینه یا نارسانی احتقانی قلب مصرف می کنند، سردردهای شدید را به عنوان عوارض جانبی این داروها گزارش می دهند.
محققان بر این باورند که وجود یک رابطه نمادین با میکروب های دهانی می تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند. اما این تحقیق نشان می دهد که برای برخی افراد، وجود تعداد زیادی باکتری های کاهش دهنده نیترات در دهان می تواند به میگرن منجر شود.

**میگرن
میگرن، نوعی اختلال سردرد است که با ترکیب متنوعی از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می شود. درد میگرن اغلب اوقات به صورت درد ضربان دار یک طرفه است که ابتدا خفیف است و کم کم شدید می شود.
دردهای میگرنی در همه موارد با بی اشتهایی و تهوع و گاهی اوقات با استفراغ همراه هستند.
در هنگام حملات میگرنی، بیماران به وضوح دچار ناتوانی در تحمل نور هستند و برای استراحت، به محلی تاریک می روند. ممکن است ناتوانی در تحمل صدا و گاهی اوقات بوها نیز وجود داشته باشد. در کودکان، میگرن اغلب با حملات دردشکم، بیماری حرکت(Motion Sickness) و اختلالات خواب همراه است.
برچسب ها: میگرن ، گردش خون ، سبزیجات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: