کد خبر: ۱۲۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 18
شفا آنلاین>سلامت>مشاور ارشد سازمان تامین اجتماعی از اجرای پایلوت نسخه الکترونیک در استان یزد و مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در تهران خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،محمد علی بیطرف مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در امور درمان با اشاره به اینکه حذف دفترچه های بیمه و پیاده سازی کارت هوشمند سلامت یکی از نیازهای اولیه حوزه بهداشت و درمان کشور است، اظهار داشت: در استان یزد و در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در تهران از جمله درمانگاه آزادی و دی کلینیک ابوریحان نسخه الکترونیک و حذف دفترچه کاغذی بیمار اجرا شده است که اگر مراحل پایلوت به خوبی انجام شود بطور کامل به تمام مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی تعمیم داده می شود.

وی پروژه حذف دفترچه های بیمه به خصوص در سازمان تامین اجتماعی و پیاده کردن کارت هوشمند سلامت را یکی از ضروریان نظام سلامت عنوان کرد و افزود: مسئله ای که در اجرای این پروژه بسیار مهم است بحث تولید نسخه الکترونیک و درکنار آن امضای الکترونیک است.

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در امور درمان سازمان نظام پزشکی را متولی تایید هویت پزشکان دانست و ادامه داد: بر عهده نظام پزشکی است که این کمک را به سازمان تامین اجتماعی بکند تا در کنار تولید نسخه الکترونیک، امضای الکترونیک را برای پزشکان و بطور کلی برای درمانگران تولید کنیم.

بیطرف اذعان داشت: در جلسه ای که با معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی داشتیم مقرر شد با هماهنگی وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر این کار شروع شود تا در آینده سازمان های دیگر مانند بیمه سلامت ایرانیان و نیروهای مسلح وارد این پروژه شده و این کار کشوری شود.

وی ضمن بیان این مطلب که این پروژه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا پیاده شده و بالغ بر 15 سال از سایر کشورها عقب هستیم، تصریح کرد: همانطور که نظام بانکی کشور خود را با دانش روز الکترونیک تطبیق می دهد؛ ضرورت دارد تا بحث پیاده سازی اصول فناوری اطلاعات را در حوزه سلامت نیز انجام دهیم.

مشاور ارشد سازمان تامین اجتماعی مهمترین فایده اجرایی شدن نسخه الکترونیک را حذف دفترچه های کاغذی و متمرکزشدن اطلاعات بیمار در کارت های هوشمند سلامت عنوان کرد و اظهار داشت: با پیاده سازی این طرح انتقال سوابق بیمار به راحتی انجام می شود و بوروکراسی های موجود و صف های طولانی مردم در کنار داروخانه های بیمارستان های دولتی حذف می شود. 

وی افزود: به محض آن که برای یک بیمار در درمانگاه نسخه الکترونیک تولید شود، در داروخانه آن مرکز درمانی نسخه اش پیچیده می شود و همه چیز قابل پیگیری است.    

بیطرف اعلام کرد: اکنون تولید نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های کاغذی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی را در دستور کار داریم که امید است تا پایان سال 95 این مهم عملی شود.

وی تولید کارت هوشمند سلامت را مرحله بعد اجرای نسخه الکترونیک دانست و گفت: بعد از پیاده سازی نسخه الکترونیک و امضای دیجیتال باید پروژه کارت هوشمند سلامت را اجرایی کنیم که قرارداد آن منعقد و تکنولوژی آن نیز منتقل شده است و هر فرد صاحب یک کارت هوشمند می شود که می تواند آن را  داخل سیم کارت خود قرار دهد تا زمانی که به مطب مراجعه می کند با دادن تلفن همراه خود به پزشک یا درمانگر تمام اطلاعات پزشکی او توسط کارت خوان خوانده شود.

به گفته وی با داشتن کارت هوشمند سلامت اگر بخواهد نسخه ای تولید و دستور خدمات پاراکلینیک برای بیمار داده شود بلافاصله این مراحل انتقال و ثبت می شود که این امر از دوباره کاری ها و خدمات تشخیصی مکرر جلوگیری می کند ؛ همچنین در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد شد.

امضای الکترونیک اجرایی می شود
محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درگفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران درخصوص اجرایی شدن طرح امضای الکترونیک بیان داشت: پیرو مصوباتی که در جلسات شورای عالی نظام پزشکی؛ شورای عالی بیمه و هیات وزیران برای اجرای نسخه الکترونیک و امضای الکترونیک داشتیم جلسه ای را با حضور مسوولان سازمان تامین اجتماعی برگزار کردیم، زیرا سازمان نظام پزشکی و سازمان تامین اجتماعی پیگیری های زیادی را درعرصه توسعه خدمات فناوری اطلاعات داشتند. 

وی افزود: لازم بود این دو سازمان در کنار هم قرار گرفته و تبادل فناوری با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند برای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات دو سازمان به توافق برسند زیرا از لحاظ زیرساختی اقدامات خوبی در دو حوزه انجام شده و سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان متولی ارائه دهند گان خدمات مکلف به ارائه امضای الکترونیک شده است.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال فعالیت های علمی، فناورانه و تکنولوژی که در حوزه دانش بنیان و در حوزه فناوری با محوریت وزارت بهداشت و سازمان قوه قضائیه انجام شد توانستیم امروز بحث امضای الکترونیک را برای ارائه دهندگان خدمات سلامت مهیا کنیم ادامه داد: این مهم بزودی توسط مسوولان ذیربط با توجه به این که مصوبات شورای عالی نظام پزشکی ، شورای عالی بیمه و هیات دولت است رو نمایی خواهد شد.

جهانگیری تصریح کرد: پایلوت این اقدام را با هماهنگی که با سازمان تامین اجتماعی در حوزه نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک داریم، قسمتی از آن را در تهران و قسمتی را در استان یزد برای خدمات تخصصی و فوق تخصصی که وجود دارد و همچنین خدمات مامایی در سه استان اردبیل، اصفهان و استان گلستان که مصوبه هیات وزیران را دارد اجرا کردیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی هدف از اجرای طرح امضای الکترونیک را حذف نسخه کاغذی عنوان کرد و ابراز داشت: با اجرای امضای الکترونیک نسخه کاغذی حذف و تبدیل به نسخه الکترونیک و فرآیندهای آن که ثبت اطلاعات است، می شود و شاید در مراحل اول هر دو را هم زمان داشته باشیم اما در عین حال باید به این سمت برویم که نسخه الکترونیک در کشور اجرایی شود.

وی به همکاری بین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، وزارت رفاه و دبیرخانه شورای عالی بیمه اشاره کرد و گفت: این اتفاق خوبی است که رخ داده و امیدواریم در این عرصه اقدامات خوبی را داشته باشیم.

به گفته وی سازمان تامین اجتماعی در یزد اقدامات خوبی را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی آن و سازمان نظام پزشکی از لحاظ فرآیندی کار انجام داده است و بحث امضای الکترونیک هم که به آن اضافه شود به تکمیل کار منجر می شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه نظام پزشکی برای اجرایی شدن امضای الکترونیک پزشکان متولی امر شده است، بیان داشت: پیاده سازی نسخه الکترونیک همکاری بین بخشی است و کارگروهی برای آن شکل گرفته است که در این کارگروه سازمان غذا و دارو؛ معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت آموزشی آن، وزارت رفاه، سازمان های بیمه گر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور دارند.

وی با اشاره به جلسه ای که با مسئولان سازمان تامین اجتماعی در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شده، اظهار کرد: در این جلسه سازمان نظام پزشکی با سازمان تامین اجتماعی کار خود را نهایی کرد و کارگروه مشترک شکل گرفت تا کارها به طور جدی پیش برده شود که یکی خدمات تخصصی نسخه الکترونیک است که در یزد و قسمتی از آن در تهران انجام می شود تا بصورت کامل با محوریت فناوری اطلاعات و نسخه الکترونیک کار را پیش ببریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: