کد خبر: ۱۲۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>سلامت> به موازات مژه‌ها غدد چربی قرار دارند که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می‌شوند. زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی یا ریشه مژه ملتهب شود، گل‌مژه به وجود می‌آید.
به گزارش شفا آنلاین،گل‌مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمزرنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. این وضعیت مشکلی برای دید ایجاد نمی‌کند و در هر سنی ممکن است بروز کند.

انواع گل‌مژه
       گل‌مژه داخلی: داخل لبه پلک گاهی به سمت پوست و گاهی به سمت ملتحمه چشم است.

       گل‌مژه خارجی: خارج لبه پلک همیشه به سمت پوست است. چرک موجود در این نوع گل‌مژه، سریع‌تر از گل‌مژه داخلی تخلیه می‌شود

علل گل‌مژه
       این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می‌شود.

       گل‌مژه شبیه یک جوش چرکی است که ممکن است از داخل یا خارج پلک رشد کند. معمولا منشاء آن میکروب «استافیلوکوک» است که داخل بینی فراوان است . تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند.

علائم گل‌مژه
       ابتدا درد، قرمزی، حساسیت و تورم در موضع شروع شده و سپس یک جوش چرکی ظاهر می‌شود. گاهی فقط مجاور ضایعه متورم است و گاهی همه پلک متورم می‌شود، گاهی نیز آبریزش، احساس وجود جسم خارجی و حساسیت به نور نیز ایجاد می‌شود.

درمان گل‌مژه
       گل‌مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز برطرف می‌شود. البته می‌توان با کمپرس گرم روزی چهار مرتبه برای ده تا پانزده دقیقه بهبود آن را تسریع کرد. این کار سبب کاهش درد و سریع‌تر سر باز کردن گل‌مژه می‌شود. برای این کار باید یک تکه پارچه تمیز را درون آب گرم قرار دهید، سپس آن را خارج کرده و آب آن را بگیرید و بعد به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی چشم قرار دهید. به مدت سه تا چهار روز و تقریبا چهار نوبت در روز باید این کار انجام شود و هر بار از یک تکه پارچه تمیز و جدید استفاده شود. معمولا سطح گل‌مژه پس از مدتی پاره شده چرک آن تخلیه و سپس ترمیم و خوب می‌شود.

       هیچگاه گل‌مژه را فشار ندهید و بگذارید خودش سرباز کند. اگر شما مکررا دچار گل‌مژه می‌شوید بهتر است از پماد آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عود آن استفاده کنید. همچنین شستشوی مرتب لبه پلک‌ها با شامپو بچه عود آن را کاهش می‌دهد. گل‌مژه‌ای که در سطح داخلی پلک ایجاد می‌شود ممکن است کاملا از بین رفته یا خود به‌خود سرباز کنند و گاهی لازم می‌شود که پزشک آنها را باز و تخلیه کند.

       اگر لبه پلک را پوسته‌های شوره‌مانند گرفته باشد به احتمال زیاد بلفاریت یا التهاب لبه پلک نیز وجود دارد و بهتر است از چشم پزشک کمک بگیرید.

       در گل‌مژه‌های معمولی استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی فایده‌ای ندارد. اما در کودکان یا افرادی که گل‌مژه‌های شدیدا ملتهب دارند ممکن است لازم باشد با نظر چشم‌پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت‌های مجاور استفاده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: