کد خبر: ۱۲۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
شفا آنلاین>سلامت> در رابطه با اختلالات کف لگن باید گفت، این بیماری مربوط به عضلات و استخوان‌های همبند آن ناحیه می‌شود. با افزایش سن این اختلالات هم افزایش پیدا می‌کند.
به همین علت پیش‌بینی می‌کنیم با افزایش سالمندی در کشور، رشد تصاعدی این بیماری را هم داشته باشیم. مشکلاتی که این بیماری برای زنان به وجود می‌آورد، آنان را از برخی فعالیت‌های روزمره منع می‌کند. با این وجود بسیاری از این زنان با طرح مشکلات خود راحت نیستند و آن را به آسانی بیان نمی‌کنند. بی‌اختیاری در ادرار، گیرکردن ادرار و مشکل در دفع مدفوع، همگی از برخی از مشکلاتی است که اختلالات کف لگن برای زنان به همراه دارد.

افزایش سن، تعدد بالای زایمان طبیعی، عدم ورزش‌های کافی در ناحیه پا و لگن، ژنتیک، مشکلات بافت همبند، یبوست مزمن، وزنه‌برداری و انجام کارهای سنگین همگی در ابتلای افراد به این بیماری موثر است. برای پیشگیری از این بیماری، در وهله اول اگر فرد اضافه‌وزن دارد، حتماً باید آن را برطرف کند. همچنین اگر در فعالیت‌های روزانه و حرفه خود کارهای بدنی انجام می‌دهد که در آن باید زور بزند، محدود شود و ورزش‌های مخصوص به قوی‌کردن ماهیچه‌های کف لگن را حتماً انجام دهد. در مسئله درمان، علاوه بر درمان‌های تغذیه و فیزیوتراپی، درمان شیمیایی هم موثر است و تا حد زیادی مشکل بیمار را می‌تواند برطرف کند. با این همه از آنجایی که این بیماری به ضعف ماهیچه بازمی‌گردد، تقویت آن مسلماً می‌تواند در درمان بیمار تاثیر بیشتری داشته باشد. در موارد خیلی خفیف لیزر تا حدی می‌تواند کمک‌کننده باشد. البته ما تحقیقات زیادی روی میزان تاثیر این روش درمانی نداشته‌ایم و به همین علت هم آن را خیلی تجویز نمی‌کنیم. در موارد حاد هم که هیچ‌کدام از این درمان‌ها پاسخگو نبود، جراحی یک گزینه موثر است که با آن بتوان تا حد زیادی مشکل بیمار را برطرف کرد. این بیماری تاثیر زیادی روی بارداری ندارد و در روند زایمان هم اختلال ایجاد نمی‌کند. با این همه اگر کل ساختار تناسلی بیرون آمده، رحم وارونه شده و جای مثانه و روده و رحم تغییر کرده باشد، امکان دارد رابطه جنسی را برای بیمار سخت و دردناک کند. بارداری تا حدی برای درمان این بیماری، موثر هم هست. چرا که رحم حامله خودش را بالا می‌کشد و تا بخش زیادی مشکل ما برطرف می‌شود. با این همه پیشنهاد می‌شود تا پیش از درمان کامل این بیماری فرد باردار نشود و تا پایان دوره درمان صبر کند. سپید
منصوره یراقی
فلوشیپ اختلالات کف لگن و جراح بیماری‌های زنان در بیمارستان شریعتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: