کد خبر: ۱۲۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 06
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> محققان با استفاده از ترکیب پلیمر و نانولوله‌کربنی اقدام به تولید پوست مصنوعی هوشمندی کردند که می‌تواند بدن را از گزند عوامل شیمیایی و میکروبی محافظت کند. این پوست به صورت هوشمند مانع از ورود برخی گازهای خطرناک به بدن می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،    محققان آزمایشگاه ملی لورنس موفق به ساخت پوست مصنوعی شدند که می‌توان از آن برای محافظت سربازان در میدان‌های نبرد استفاده کرد. این پوست جدید یک نوع کامپوزیت بوده که از چند لایه مختلف تشکیل شده است. یک لایه پلیمر روی سطح را می‌پوشاند که در میان آن نانولوله‌های کربنی قرار داده شده است. این نانولوله‌ها نقش هدایت‌گر رطوبت را ایفا می‌کنند.

       پلیمر به نوعی نقش محافظ را برای نانولوله‌ها به عهده دارد در واقع نانولوله‌های تراز شده به گونه‌ای عمود بر سطح قرار دارند و این پلیمرها نانولوله‌ها را در میان می‌گیرند و محافظت کرده و در یک نقطه ثابت نگه‌ می‌دارند.

       روی سطح این پلیمر حفره‌هایی وجود دارد که به ترکیبات بزرگتر از 5 نانومتر اجازه عبور نمی‌دهد بنابراین بسیاری از مواد خطرناک زیستی و شیمیایی امکان عبور ندارند این در حالی است مولکول‌های آب می‌توانند از آن عبور کنند.

       آزمون‌های انجام شده روی این پوست مصنوعی نشان می‌دهد که تنفس با آن ساده‌تر از فناوری‌های فعلی است. دلیل این امر آن است که نرخ نقل و انتقال گازها در آن بیش از آن چیزی است که پیش از این پیش‌بینی می‌شد.

       البته برخی گازهای شیمیایی سمی ابعادی کوچکتر از 5 نانومتر دارند که به راحتی می‌توانند از این نانوحفره‌ها عبور کنند. این گروه تحقیقاتی به دنبال توسعه این فناوری هستند تا از آن برای ساخت پوشش‌های ضد سلاح‌های زیستی و شیمیایی استفاده کنند. کوانگ جن وی از محققان این پروژه می‌گوید: «این ماده شبیه به پوست ثانویه است که به عوامل محیطی پاسخ می‌دهد. این پوست می‌تواند نسبت به ترکیبات شیمیایی خارجی از بدن محافظت کند.»

       این گروه برای توسعه این فناوری، سطح غشاء را با استفاده از گروه‌های عاملی اصلاح کردند تا نسبت به خطرات شیمیایی پاسخ دهد. این گروه‌ها موجب می‌شوند تا در صورت وجود یک تهدید خارجی، دهانه حفره‌ها بسته شوند.
منبع: NBIC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: