کد خبر: ۱۲۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
قائم مقام نظام پرستاری کشوردرگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشوربا بیان اینکه بیماران ایرانی به طور متوسط حدود 70 درصد خدمات پرستاری را دریافت نمی کنند گفت:این درحالی است که حال عمومی پرستاران کشور هم به خاطرمشکلات اقتصادی ،ساعت های طولانی کار و خستگی بیش ازاندازه خوب نیست ومی توان گفت درکماست .

محمد شریفی مقدم درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب گفت:مردم ما 70 درصد خدماتی که از پرستاری باید بگیرند را نمی گیرند و یکی از دلایل آن کمبود شدید نیرو است.

وی اظهارداشت: در امریکا به ازای هر هزار نفر 9 پرستار وجود دارد .حال آنکه حداقل آمار پرستاران نسبت به هر هزار نفردرسایرکشورهای دنیا، 3 نفر است .اما در حال حاضر، جمعیت پرستاران ما دو برابر کمترازحداقل های جهانی است-یک ونیم نفربرای هرهزارنفر-است که این رویه عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: کار پرستاری بسیار سخت، پر خطر و پر استرس است. به همین جهت در دنیا برای پرستاران، جذاب سازی هایی از جمله :حقوق بالا ،ایجاد جایگاه اجتماعی خاص و... صورت می گیرد. ولی در کشور ما نه تنها جذاب سازی نمی کنند بلکه پرستاران حتی ازحداقل های ممکن نیزبرخوردارنیستند که این روند هم برای بیمار و هم برای پرستار اثرات و عواقب جبران ناپذیری دارد.

شریفی مقدم گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد کادر پرستاری بیمارستان ها کم است وما گفتیم که 15 هزار پرستاربیکار در سایت نظام پرستاری ثبت نام کرده اند که با احتساب ثبت نام نکردگان، شاید تعدادش خیلی بیش از این ها باشد.

وی گفت: عده ای از پرستاران به دلیل تأمین نبودن از کشور مهاجرت کرده اند ،عده ای نیز با 10 ،12 سال تجربه به دلیل حقوق کم و خطرات و استرس زیاد ترجیح داده اند خانه نشین شوند بخش دیگری هم به شغل هایی مثل: معلمی رو آورده اند که البته درست است که حقوق کمی دارد ولی استرس و خطرات شغل پرستاری را ندارد ؛عده ی دیگری هم که از سر ناچاری در این شغل مانده اند، و عوارض تأمین نبودن و ماندن از سر ناچاری شان هم خسارت به بیماران است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت:در امریکا 2 ساعت به ساعت کاری پرستاران اضافه کردند، 14 درصد خطای پرستاران افزایش یافت ؛ درحالی که در کشور ما ، پرستار 24 ساعت در یک بیمارستان است و 24 ساعت بعدی را در بیمارستانی دیگر؛پس ببینید چقدر خطا بالا می رود و این برخوردهای نامهربانانه با جامعه ی پرستاری باعث خسارت و عوارض به مردم می شود و این خسارت حتی تا مرگ و میر است .ضمن اینکه باید توجه داشت صحبت از خسارت پرستار به بیمار ،خسارت جانی است که مسئله ی جدی به شمار می رود.

وی بیان کرد:من سالها خودم هم سوپروایزر بودم و از نزدیک با مشکلات برخورد داشتم. برای پرستار خسته خطا اجتناب ناپذیر است .ضمن اینهک هم خودش در معرض خطاست و هم بیمار.به عنوان نمونه در نیشابور که پرستار ما آنفلوآنزا گرفت و فوت کرد ،به همین ترتیب بود .زیرا اگر اصول را رعایت می کرد این اتفاق نمی افتاد .وقتی پرستار خسته است مغزش درست فرمان نمی دهد.

شریفی مقدم گفت: برخی پرستاران ما از بیمار هپاتیت ویا سایربیماری های واگیردار می گیرند که چند سال بعد بیماری مشخص می شود. ما پرستاری داشتیم که از بیمار سل گرفت و به همین واسطه کارش را از دست داد وجای دیگری هم استخدامش نکردند.

وی در مورد بیمه ی مسئولیت پرستاران نیز گفت:بیمه ی مسئولیت پرستاران معمولاً توسط خودشان انجام می شود و در برخی بیمارستان ها هم حدود 20 درصد از هزینه ی بیمه مسئولیت پرستاران را می دهند.

وی در پایان بیان کرد: خبرنگارن صدای مردم هستند ودر هر جامعه ای خبرنگار نقشش را به خوبی ایفا کند و صدای مردم را به مسئولین برساند آن جامعه سالم تر است .پس امیدواریم صدای مردم و جامعه ی پرستاران به واسطه ی رسانه ها به گوش مسئولین برسد و قدمی برای مشکلات جامعه ی پرستاران بردارند که در نهایت نفعش به سلامت مردم می رسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: