کد خبر: ۱۲۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 02
شفا آنلاین>اجتماعی>گوش دادن فعال از جمله مهارت‌هایی است که می‌توان آن را با تمرین یاد گرفت و روابط خود را با آن بهبود بخشید. با این وجود، تسلط یافتن بر این مهارت دشوار به نظر می‌رسد و به زمان و حوصله نیاز دارد.
به گزارش شفا آنلاین،    شنیدن، فعالیتی جسمی است و نیازی به یادگیری ندارد، زیرا دستگاه شنیداری ما غیرارادی در اثر برخورد با صداها، تحریک شده و شنیدن احساس می‌شود. اما گوش دادن فعالیتی ذهنی است که نیازمند یادگیری است و تا به آن توجه نکنیم ادراک نمی‌شود. ما با گوش‌های خود می‌شنویم، اما با مغزمان گوش می‌دهیم. مفهوم گوش دادن فعال همانطور که از نام آن مشخص است یعنی این که به صورت فعالانه در گیر گوش دادن و فهم پیامی باشیم که مخاطب برای ما ارسال می‌کند. در واقع به جای شنیدن تلویحی پیام، تمام توجه به گوینده معطوف شود. در گوش دادن موثر تمام حواس به شنیده‌ها متمرکز می‌شود و توجه کامل به صحبت‌های گوینده است. در واقع گوش دادن فعال اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا در غیر این صورت گوینده این گونه برداشت می‌کند که شنونده علاقمند به شنیدن ادامه صحبت‌های او نیست.

       نشان دادن توجه به گوینده می‌تواند با پیام‌های کلامی یا غیرکلامی انتقال یابد. استفاده از تماس چشمی، تکان دادن سر به نشانه تایید، لبخند زدن، نشان دادن همراهی یا موافقت با صحبت‌های گوینده و نیز با گفتن کلماتی چون بله یا درست است می‌تواند گوینده را به ادامه صحبت‌های خود ترغیب کند. زمانی که به صحبت‌های افراد بازخورد داده می‌شود، معمولا آن‌ها احساس راحتی بیشتری می‌کنند و در نتیجه ارتباط باز و صمیمی‌تری نشان می‌دهند.

       گوش دادن یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های ارتباطات بین فردی محسوب می‌شود. گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد و به صورت اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ بلکه فرایند فعالی بوده که براساس تصمیم آگاهانه و درک از پیام‌های گوینده شکل می‌گیرد.

       فردی که به صحبت‌ها گوش می‌دهد بایستی بی‌طرف بماند و قضاوت از پیش نداشته باشد، به این معنی که جانبداری یا اظهار عقیده به ویژه در اوایل صحبت‌ها صورت نگیرد. در گوش دادن فعال مواردی مانند حوصله، مکث و سکوت‌های کوتاه باید مورد توجه قرار گیرد.

       شنوندگان نباید هنگام سکوت چند ثانیه‌ای طرف مقابل، با مطرح کردن پرسش‌ها و نظرات خود، تمرکز وی را مختل کنند. در گوش دادن موثر باید به طرف مقابل زمان داده شود تا بتواند افکار و احساسات خود را بیان کند.

       گوش دادن موثر نه تنها مستلزم توجه کامل شنونده نسبت به گوینده است، بلکه باید علامت‌های کلامی و غیر کلامی نیز به وی ابراز شود. به‌طورکلی گویندگان از شنوندگان انتظار دارند که با گوش کردن فعال خود، پاسخ‌های مناسبی را به صحبت‌های آنها بدهند.
mindstool
برچسب ها: گوش دادن ، فعال ، مهارت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی مشایخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
سلام
مقاله کوتاه و مفیدی بود
ممنون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: