کد خبر: ۱۲۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 02
شفا آنلاین>اجتماعی> فرشید باقری دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی استان خراسان، درخصوص بهداشت پیشگیری از حوادث می‌گوید که تا چه میزانی رشته ارتوپدی را درگیر کرده است که در ادامه می‌خوانید.


در درجه اول رشته ارتوپدی با چه مشکلی روبرو است؟
       مشکلاتی که در رشته ارتوپدی با آن مواجه هستیم، در درجه اول به آمار بالای تصادفات در کشور برمی‌گردد. آسیب‌های سیستم اسکلتی بدن و عوارض ناشی از آنها همیشه مورد توجه است، چراکه این عوارض منجر به معلولیت و از کار افتادن افراد از زندگی عادی می‌شود. افرادی که جزو فعالان جامعه بوده و معمولا در سنین کار و تلاش هستند. هدف‌گیری تصادفات جاده‌ای و حوادث شغلی و حرفه‌ای، از لحاظ آماری قشر فعال است. هرچه افراد فعالیت بیشتری داشته باشند، با ابزارهایی کار کند که سرعت کار را بالا ببرد، شانس آسیب بیشتر شده و در سن فعال که فرد باید اقتصاد جامعه و خانواده را مدیریت کند، دچار معلولیت و نقص عضو می‌شود که بار آن هم بر دوش خانواده و جامعه و دولت می‌افتد. فردی که معلول شده باید از هزینه‌های دولتی و صندوق‌های دولتی و بیمه‌های اجتماعی استفاده کند. به دلیل هزینه بالای درمان بیماران ترومایی، نقش پیشگیری از حوادث و تصادفات ترافیکی اهمیت زیادی دارد.

نقش جامعه ارتوپدی کجاست؟
       بعداز آن در درجه دوم، بخشی که متخصصان ارتوپدی وارد می‌شوند، درمان صحیح، به‌ موقع، استاندارد و با کیفیت و با ایجاد حداقل عوارض ممکن که منجر به حداکثر بازگشت فرد به توانمندی‌های اولیه‌اش و حتی حرفه‌اش می‌شود، خودنمایی می‌کند. وظیفه اصلی جامعه ارتوپدی بازگشتن فرد به سمت جامعه است. مهم‌ترین معیاری که در یک عمل جراحی ارتوپدی به عنوان هدف نهایی گفته می‌شود، بازگشت به حرفه قبلی است. مثلا برای درمان یک ورزشکار، هدف کلی ما بازگرداندن فرد به ورزش و همان سطح است لذا از کودک تا بزرگسال، هدف ما درمان فرد با کمترین میزان آسیب است. بنابراین فاکتورهایی که مهم است، اول پیشگیری است، که اتفاق نیفتد، بعداز آن درمان با تکنیک‌های صحیح، ابزارهای متناسب، مهارت کافی است. صرف اینکه تعداد زیادی جراحی انجام شود، رسیدن به نتیجه را میسر نمی‌کند و به معنای کیفیت نیست. طبیعتا در این سیستم سیاست‌گذاری کلان نقش دارد تا بودجه بندی و تعاریف علمی و آموزشی و پژوهشی هدایت شود که نیازمند برنامه مدون و بودجه کافی است که باید دیده شود، تا در این راستا به نتایج دلخواه برسد. رشته ارتوپدی با سیستم حرکتی بدن سروکار دارد و بازگرداندن حرکت به قدری نقش دارد که فقط کافی است، فردی برای مدتی یا همیشگی حرکت خود را از دست بدهد، آنگاه ارزش این حرکت را حس می‌کند. جایگاه ارتوپد ارزشمند است.

مهم‌ترین نکته برای درمان مصدومان ترافیکی چیست؟
       در این زمینه یک بخش به حوادث برمی‌گردد. در حوادث ترافیکی معمولا یک یا چند وسیله نقلیه با عابر پیاده یا وسیله نقیله دیگر برخورد می‌کند. شدت آسیب بالا است. چراکه احشا، استخوان، بافت، عضلات، نسج نرم، ستون فقرات و ... دچار مشکل می‌شود. بسیاری از این موارد منجر به مرگ در لحظه حادث یا 4 تا 6 ساعت اول بعداز حادثه می شود. سیستم های ارجاع حوادث و سطح بندی حوادث هم تعریف شده است. وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، اولین اقدام ایمن‌سازی صحنه حادثه است. چراکه در بسیاری موارد فرد دیگری برای نجات وارد شده، اما به علت اینکه حادثه دیگری رخ داده است، فرد نجات دهنده هم به کام مرگ فرد می‌رود. اگر بیمار بعداز حادثه، طی شش ساعت به مراکز درمانی رسانده شود، با موفقیت بیشتری نجات پیدا می‌کند. از نظر تیم پزشکی شش ساعت طلایی رعایت می‌شود. اما اینها بستگی به سیستم نقل و انتقال بیمار دارد.

تعرفه‌های ارتوپدی منصفانه است؟
       وقتی از تعرفه‌ها صحبت می‌شود، همه به مقوله مادی بودن آن توجه می‌کنند. واقعیت این است که برای هرکاری در دنیا حتی برای کارهای اخلاقی، معیارها و ارزش‌های نسبی درنظر گرفته می‌شود. درحال حاضر آنچه که به عنوان تعرفه وجود دارد، این است که تمام خدمات جامعه پزشکی در همه جای دنیا استانداردی برای خود دارد. مثلا یک ساختمان در مقایسه با یک میز و صندلی گران‌تر است. اینها نسبتی دارند که باید رعایت شودیا یک کامیون نسبت به یک موتور نسبتی دارد. ارزش نسبی در تمام دنیا وجود دارد. ارزش نسبی به معنای مقایسه یک کار با کار دیگر بوده که کاری علمی است و از سلیقه به دور. دستوری، اجباری یا سیاسی هم نیست. با واقعیت‌های روبرو است. حساب و کتاب دارد. ارزش نسبی برای رشته های پزشکی هم متفاوت است. ارزش کار یک رشته شاید از رشته دیگر بیشتر باشد. در رشته ارتوپدی این ارزش منطقی درنظر گرفته نشده است و به همین دلیل است که متقاضیان این رشته گاه انصراف می‌دهند. علیرغم اینکه رشته پرکاری است، اما متقاضی در آن کم است.سپید
فرشید باقری
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی استان خراسان
برچسب ها: ارتوپدی ، بهداشت ، حوادث
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: