کد خبر: ۱۲۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 24
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: در جایی که شبکه توزیع نداریم گاهی قیمت دارو تا ۱۰ برابر افزایش می یابد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر رسول دیناروند در همایش صنعت پخش ایران که روز شنبه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، گفت: بازار سلامت کشور به نرخ ارز بین‌المللی حدود ۱۰ میلیارد دلار است. طی یک سال گذشته ۱۰ درصد به این رقم اضافه شده که حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر بازار غذا و محصولات کشاورزی را نیز اضافه کنید، این رقم ۳ برابر می‌شود.

وی افزود: بازار کالاهای فاسدشدنی برای زندگی روزمره و سلامت مردم بسیار مهم است، اما بخشی از آن وارد چرخه توزیع نمی‌شود. اگر این صنعت نباشد، مدیریت بازار از جهت مدیریت و زنجیره تامین آسیب می‌بیند.

دیناروند با تاکید بر اینکه نظام مدیریت کیفیت، بدون صنعت پخش وجود نخواهد داشت، ادامه داد: نظام توزیع رسمی برای برخی فرآورده‌های رسمی وجود ندارد و تاریخ تولید و نحوه حمل آنها مشخص نیست.

وی ادامه داد: در نهایت ما با ضایعات بسیاری روبه‌رو هستیم. در برخی محصولات از زمان برداشت تا مصرف، ۳۰ درصد ضایعات وجود دارد. ما در نظام توزیع حاشیه سود مشخصی برای تولید داریم و این موضوع در تمام کشور به خصوص دارو رعایت می‌شود. هیچ دارویی وجود ندارد که خارج از کارخانه قیمت آن ۱۰۰۰ تومان باشد و زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، بیشتر از ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ تومان باشد. اما در جایی که شبکه توزیع نداریم گاهی این رقم تا ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند.

دیناروند همچنین تصریح کرد: زمانی که شبکه‌ای رسمی و تحت نظارت در زمینه توزیع وجود دارد، می‌توانیم موجودی کشور در مورد کالاهای غذایی، کشاورزی و دارویی را بدانیم. فقط زمانی که یک شبکه پخش قابل اعتماد و تحت نظارت داشته باشیم، می‌توانیم به خوبی ذخایر استراتژی و زنجیره تامین را مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام مدیریت موجود، کنترل و نظارت دارو در حال حاضر بدون دخالت دولت و تنها با نظارت آن انجام می‌شود، افزود: دولت مجبور است برخی کالاهای اساسی را خود ذخیره کند.

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به نقش صنعت پخش در کاهش قاچاق به کشور ادامه داد: اگر بتوانیم پدیده قاچاق را نظارت و مقررات آن را کنترل کنیم، مطمئن هستم که عرض‌اندام آن کمتر از امروز می‌شود.

دیناروند همچنین تاکید کرد: برای همه این موارد حضور و بهره‌برداری از امکانات فناوری و اطلاعات ضروری است. اگر سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت تکمیل شود و شرکت‌ها ما را در این مسیر همراهی کنند، قاچاق کالاهای سلامت به شدت کم می‌شود. همچنین این اطمینان برای مردم فراهم می‌شود که کالایی نظارت شده در دست دارند.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت محور باید تا پایان سال ۹۵ نهایی و اجرا شود.

برچسب ها: همایش ، دارو ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: