کد خبر: ۱۲۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 20
درآستانه بازگشایی مدارس مطرح شد:
شفاآنلاین :از آنجا که بیشترین زمان دانش آموزان در رفت و آمد و حضور در پشت نیمکت های مدرسه سپری می شود ؛رسیدن به درک اهمیت و ضرورت کیف و کفش استاندارد، مانع بروزبسیاری ازناهنجاریها درآینده ی دانش آموزان ماخواهد شد؛
 زیرا کثرت آماری این ناهنجاریها مبیّن این واقعیت است که والدین واولیاء مدارس توجه کافی و وافی به این مهم ندارند.
پسرک کوله پشتی بزرگی بر دوش دارد؛ اینقدر بزرگ که جثه ی نحیفش در بزرگی کوله گم شده. نمی دانم او کوله پشتی را می برد یا کوله پشتی او را...؟! اندام نحیفش  به چپ وراست لق میزند و گویی رقصان می رود. بند های باز کفشش مدام در حال شلاق زدن یکدیگرند که ناگهان یکی از کفش ها به آن دیگری غضب می کند وشلاق را از او می ستاند و پسرک نقش بر زمین می شود.
 بی تردید ضرورت استفاده از کیف و کفش استاندارد از جمله مواردی است که هر ساله قبل از شروع مدارس به آن پرداخته می شود و باز هم شاهد بی توجهی برخی والدین در این مورد هستیم . برخی والدین فقط به زیبایی و یا مناسب بودن قیمت کیف و کفش توجه می کنند؛ که در هر دو صورت، آسیب زننده است و در آینده ای نه چندان دور  چند برابر مابه تفاوت قیمت آن را باید در امور درمانی ناشی از آسیب های غیر استاندارد بودن کیف و کفش صرف کنند.
 
 دکتر فرجود شکوهی -فیزیوتراپیست -در مورد ضرورت استفاده ازکیف و کفش استاندارد به شفاآنلاین گفت: اصولاً ستون فقرات برای بدن نقش"محوری"دارد،و براین اساس روند زندگی آدمی باید بشکلی باشد که این محورهمواره درراستای صحیح خویش قرارگیرد ،تا تعادل ساختاری دونیمه بدن حفظ شود ؛ بعبارتی حفظ "سامان  وضعیتی" اسکلتی-عضلانی ستون فقرات (پوسچرال) درخط مقدم پیشگیری ازبروزناهنجاری های ستون فقرات قرارمی گیرد.
عضوشورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: محتویات کیف نباید مافوق طاقت دانش آموز باشد؛ یعنی دانش آموزدرحالت عادی بتواند براحتی کیف ومحتویات آنراحمل کند، و ازفرط سنگینی مدام این دست وآن دست نکند. محتویات سنگین علاوه بر بربهم زدن محوریت ستون فقرات، موجب افتادگی شانه ی همان طرف نیزمی شود که دردرازمدت مسئله سازاست.   علاوه براین، وزن کیف باید با وزن وتوان قدرتی دانش آموزتناسب داشته باشد. در نتیجه دانش آموزان ضعیف الجثه بایداین موضوع رابیشتررعایت کنند.
 دکتر شکوهی گفت: بهترین وسیله حمل لوازم تحصیل، کوله پشتی است وفرد میبایست با قامتی راست مبادرت به حمل آن نماید؛ زیراکوله پشتی ،وزن را بطورمساوی دردوطرف ستون فقرات تقسیم می نماید ،و ازهرجهت برکیف ارجحیت دارد ومحوریت ستون فقرات راهم حفظ می نماید.
    وی تصریح کرد: قوزنکردن وراست قامتی، نکته ای است که بایدبه دانش آموزان درموقع حمل کوله پشتی ونشستن برروی صندلی ونیمکت کلاس درس آموزش داد.
این فیزیوتراپ بیان کرد: دوران نوجوانی وجوانی بهترین "موقعیت سنی" است که باید به این مهم پرداخت ، وازآنجا که بخش عمده ای ازوقت این گروه سنی درمدارس وپشت نیمکت می گذرد ،شروع سال تحصیلی جدید بهانه مناسب وفرصت مغتنمی است که درباره حفظ موقعیت صحیح ساختارستون فقرات پرداخته وآموزش داده شود.
وی افزود: به عبارتی بهتر، این موضوع، ازآن جهت واجد اهمیت است که رسیدن  به درک اهمیت و ضرورت کیف و کفش استاندارد، مانع بروزبسیاری ازناهنجاریها درآینده ی دانش آموزان ماخواهد شد؛ زیرا کثرت آماری این ناهنجاریها مبیّن این واقعیت است که والدین واولیاء مدارس توجه کافی و وافی به این مهم ندارند.  
   عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت درباره کفش استاندارد گفت: کلیه دانش آموزان بایستی ازنظرموقعیت پا مورد ارزیابی یک متخصص فیزیوتراپی قراگیرند. این کارآسانی است، بشکلی که درآغازسال تحصیلی هرروز دانش آموزان  یک کلاس هم ازنظرمحوریت ستون فقرات ،وهم ازجهت وضعیت پا توسط یک فیزیوتراپیست معاینه شوند، وحداکثردرطول دوهفته کلیه دانش آموزان مدرسه ارزیابی اسکلتی –عضلانی مفصلی شوند.
    وی بیان کرد:اغلب شاهدیم که دانش آموزان ازکفشهای ورزشی استفاده می کنند، این نوع کفشها بجهت اینکه کل پا راپوشش می دهند، درواقع محافظ خوبی هستندو نسبت به کفشهای معمولی ارجحیت دارند؛ منتهی باید ازنوع مرغوب ونزدیک به استانداردهای یک کفش مناسب باشند.
     دکتر شکوهی گفت: بسیاری ازدانش آموزان مشکل پاپرانتزی یا پاضربدری دارند که پس ازمعاینه وتجویزکفی های جبرانی وقراردادن آنهادرکفش این مشکل قابل کنترل خواهدشد.
رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی کشورگفت: موضوع ورزشهای صبحگاهی بخودی خود کارخوب وپسندیده ای است که ازقدیم الایام رسم بوده است وبه هرحال انجام آن بسیاربهترازعدم انجام آن است. منتهی باتوجه به زندگی بی تحرک امروزه، بایستی جدی تروعلمی تربه آن پرداخت وصرفاً به همین هم اکتفا ننمود وبهتراست درپایان هرکلاس درس بمدت 2دقیقه معلم ودانش آموزان به تمرینات ورزشی بپردازند تا اثرات ورزش پایدارتروثمربخش ترگردد.
    دکتر شکوهی بیان کرد:اصطلاحی که گفته می شود ورزش بدن راهمچون ترکه نرم منعطف نگاه می دارد؛ مطلب درستی است؛ به این معنی که بدن ورزشی دربرابرآسیبها وضربه ها مقاوم ترعمل می نماید واین خودنقطه قوت ورزش کردن است.
این فیزیوتراپیست ارشد ادامه داد:این امری بدیهی است که والدین باتشویق، واولیای مدارس ومربیان بابرنامه ریزی وتاکید، بهترین مشوق "زندگی صحیح "نونهالان ونوجوانان وجوانان ما می باشند ؛امامهمترین نکته آنست که باحفظ وتقویت ساختارطبیعی بدن به سلامت خویش وفرزندانمان اهمیت دهیم، زیرا همیشه گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است.
 وی در پایان گفت:بعنوان رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی از وزارت آموزش پرورش درخواست می کنم با توجه به نزدیکی زمان شروع مدارس به فوریت، تفاهم نامه ایی را با انجمن فیزیوتراپی ایران جهت غربال گری نوجوانان در اول مهر ماه امضا نماید که با کمک متخصصین فیزیوتراپیست بتوانیم آینده ستون فقرات جامعه را از ابتدا اصلاح نماییم.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: