کد خبر: ۱۲۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 19
شفا آنلاین>اجتماعی> آنالیز های انجام شده روی محتویات یک سفالینه کشف شده در دانمارک که 3 هزار سال قدمت دارد نشان می دهد که در این ظرف پنیر یا کشک به دست آمده از فرایند تولید پنیر نگهداری می شده است.

به گزارش شفا آنلاین،تیمی از باستان شناسان دانمارکی در پژوهش های جدید خود موفق به کشف یک ظرف سفالین شده اند که در زمان باستان به دور انداخته شده بود. این ظرف سفالین در یک حفره جمع آوری زباله قرار داشته و آثار سوختگی نیز در آن مشهود است. به گفته کاج – اف – راسموسن از کارشناسان موزه سیلکبورگ و از اعضای تیم پژوهشی فوق، این ظرف سفالین در مناطق مرکزی جوتلند کشف شده و مطالعات انجام شده نشان می دهد دارای پیشینه ای حدود 3 هزار سال است.

مطالعات انجام شده توسط این پژوهشگر دانمارکی نشان می دهد که ماده سفت و پوسته مانند موجود در این سفالینه از چربی شیر گاو گرفته شده و احتمالا پنیر یا کشک استخراج شده از پروسه تولید پنیر است.

 در داخل این ظرف سفالین؛ بقایای ماده ای به رنگ سفید مایل به زرد مشاهده می شود. البته بخش هایی از این ماده نیز بر اثر سوختگی به رنگ سیاه در آمده است.

در پی کشف این ظرف سفالین، پژوهشگران در صدد کشف ماده ای بر آمدند که در داخل آن قرار داشته و به این دلیل از ماده سفید رنگ فوق الذکر نمونه برداری شد. این نمونه توسط مادز چر کریستیانسن از پژوهشگران موزه ملی دانمارک Danish National Museum بررسی شده و با روش طیف سنجی جرمی mass spectrometry  ؛ محتویات آن مورد مطالعه قرار گرفت. مطالعات انجام شده توسط این پژوهشگر دانمارکی نشان می دهد که ماده سفت و پوسته مانند موجود در این سفالینه از چربی شیر گاو گرفته شده و احتمالا پنیر یا کشک استخراج شده از پروسه تولید پنیر است.

به اعتقاد کارشناسان، این نمونه را می توان یکی از قدیمی ترین شواهد قطعی از ساخت و تولید پنیر در جهان به شمار آورد. مطالعات و پژوهش های مرتبط با این کشف جدید از سوی موزه ملی دانمارک همچنان ادامه دارد.

برچسب ها: کشف ، پنیر ، دانمارک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: