کد خبر: ۱۲۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 19
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>سوابق کمیته کنترل ملی اوتانازی (کشتن ترحم‌آمیز) بلژیک نشان می‌دهد که در طول یک دهه پس از قانونی شدن مرگ به کمک پزشک در این کشور شمار بیمارانی که از این شیوه برای پایان دادن به زندگی‌شان استفاده می‌کنند، حدود هشت برابر شده است.
به گزارش شفا آنلاین،  پژوهشگران در گزارشی در ژورنال انجمن پزشکی کانادا می‌نویسند اغلب بیمارانی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ این شیوه را برای مردن انتخاب کرده‌اند، سنی کمتر از ۸۰ سال داشتند و مبتلابه سرطان بودند. اما بیشترین افزایش موارد اوتانازی در طول این دوره در میان افراد بالای ۸۰ سال، افراد غیرمبتلا به سرطان و افرادی که انتظار نمی‌رفت در آینده نزدیک بمیرند، رخ داده است.

       این پژوهشگران می‌نویسند که بلژیک در سال ۲۰۰۲ اوتانازی را قانونی کرد و مقررات جدید به پزشک اجازه می‌دهد که در صورت تقاضای بیمار دارای کفایت کامل ذهنی که دچار درد جسمی یا رنج روانی مداوم تحمل‌ناپذیر است، به زندگی او پایان دهند.

       نویسنده اصلی این گزارش، کنت چامبر از دانشگاه بروکسل می‌گوید لازم نیست افرادی که درخواست اوتانازی می‌کنند، بیماری لاعلاج داشته باشند.

       چامبر گفت نگرانی‌های بسیاری درباره اوتانازی در سراسر جهان وجود دارد و بلژیک الگویی شمرده می‌شود که می‌توان از آن در این مورد درس آموخت.

       او گفت: «در بلژیک هم بحث دراین‌باره ادامه دارد و این بررسی برای دست یافتن به دیدی فراگیر به اوتانازی بسیار سودمند است.» کشورهای هلند، بلژیک، کلمبیا و لوکزامبورگ اوتانازی را که پزشک در آن معمولا با تجویز باربیتورات به زندگی فرد پایان می‌دهد، قانونی کرده‌اند. در سوئیس، آلمان، ژاپن و کانادا خودکشی به کمک پزشک که در آن بیمار عمل نهایی مصرف داروی مرگ‌آور را انجام می‌دهد، قانونی است.

       در آمریکا مردن به کمک پزشک فقط در پنج ایالت اورگن، ورمانت، واشنگتن، کالیفرنیا و مونتانا قانونی است.

       این گروه پژوهشگران برای تعیین اینکه انجام اوتانازی از هنگامی قانونی شدنش در بلژیک چطور تحول یافته است، از داده‌های گردآوری‌شده درباره موارد ثبت‌شده به‌وسیله کمیته فدرال کنترل و ارزیابی اوتانازی این کشور استفاده کردند.

       شمار کلی افرادی که در طول یک دهه پس از قانونی شدن اوتانازی به کمک پزشک مرده بودند، ۸۵۷۲ مورد بود و هر سال به‌طور مداوم افزایش یافته بود. در سال ۲۰۰۳ شمار موارد اوتانازی ۲۳۵ مورد بود که 2/0 درصد مرگ‌های این کشور را تشکیل می‌دهد و در سال ۲۰۱۳ این رقم به ۱۸۰۷ مورد رسیده بود که معادل 7/1 درصد شمار ملی مرگ‌ها بود. در سال ۲۰۱۳، افراد مبتلابه سرطان تا ۶۹ درصد همه موارد اوتانازی و ۶۵ درصد موارد اوتانازی زیر ۸۰ سال را تشکیل می‌دادند.

       در میان موارد اوتانازی گزارش‌شده از بخش‌های هلندی‌زبان بلژیک، نسبت افرادی که در آینده نزدیک انتظار مردنشان بود از ۹۴ درصد در سال ۲۰۰۳ به ۸۴ درصد در سال ۲۰۱۳ سقوط کرده بود. در بخش‌های فرانسوی‌زبان بلژیک تغییر عمده‌ای در این رده به وجود نیامده بود. در طول دهه موردبررسی، گروه‌های مراقبت تسکینی یا کیفیت زندگی با فراوانی بیشتری برای موارد درخواست اوتانازی برای مشاوره فراخوانده شده بودند، حتی بیشتر از آنچه قانون الزامی می‌کرد.

       این پژوهشگران می‌نویسند یافته‌هایی این بررسی ممکن است بیانگر افزایش درخواست‌های اوتانازی با آشنا شدن بیماران با این قانون و افزایش آمادگی برای انجام اوتانازی با مجرب‌تر شدن پزشکان در این کار و عادت کردن جامعه به این روال پایان دادن به زندگی باشد.

       آنان درباره محدودیت‌های این بررسی به این موضوع اشاره می‌کنند که سوابق کمیته حاوی جزئیات درباره شرایط بالینی بیماران و ماهیت دقیق رنج بردنشان که باعث تقاضای اوتانازی شده بود، نیست.

       مارسل زوالن، پژوهشگر در انستیتوی پزشکی اجتماعی و پیشگیری در دانشگاه برن در سوئیس می‌گوید همه گروه‌های جامعه اوتانازی را تایید نمی‌کنند.

       او دراین‌باره گفت: «بیشترین نگرانی در این مورد مربوط به «اراده آزاد» بیمار و این موضوع است که تصمیم‌گیری برای کمک خواستن برای پایان دادن به زندگی واقعا آزادانه گرفته شود، به‌خصوص در موارد بیماری‌های روان‌پزشکی.»

       زوالن افزود: «یک نگرانی دیگر مردم این است که بیماران آسیب‌پذیرتر به‌خصوص اگر توانایی مالی پرداخت هزینه‌های مراقبت از خودشان را نداشته باشند، به‌اجبار به گرفتن این تصمیم کشانده شوند.»

       گرچه به‌طور تاریخی سرطان شایع‌ترین علت درخواست اوتانازی بوده است، افراد دچار بیماری لو‌گریگ، مشکلات ریوی یا قلبی و مشکلات روان‌پزشکی هم ممکن است اوتانازی را انتخاب کنند. به گفته چامبر بحث‌های بیشتر درباره اوتانازی در بیماران روان‌پزشکی در جریان است و این حوزه کانون پژوهش‌های گروه او در آینده خواهد بود.

       چامبر بر اهمیت تداوم پایش انجام اوتانازی تاکید کرد، چراکه در آینده ممکن است موضوعات جدیدی دراین‌باره مطرح شوند.

       بااین‌حال او خوش‌بین است و می‌گوید: «این بررسی یک پیام آشکار دارد که بلژیک تجربه عمدتا مثبتی در اجرای اوتانازی داشته است.»
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: