کد خبر: ۱۲۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: پس از اجرای آزمایشی مشاوره ژنتیک در استان‌های کرمان، یزد و شیراز شاهد کاهش 30 درصدی تولد نوزادان معلول بوده‌ایم.
به گزارش شفا آنلاین،انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور اجباری کردن مشاوره های ژنتیک را مهم‌ترین اولویت سازمان بهزیستی خواند و تصریح کرد: پیشنهاد ما به مجلس در رابطه با تدوین برنامه ششم اجباری کردن مشاوره ژنتیک ازدواج است که این مسئله با اجباری شدن آزمایشات ژنتیک تفاوت دارد.

وی با اشاره به تولد حدود 30 هزار نوزاد معلول در سال و همچنین با توجه به پیشرفت های پزشکی و مداخلات علمی در جهت کاهش این رقم، بیان کرد: در طول برنامه ششم آزمایش‌های ژنتیک نیز باید در بسته تعهدات بیمه پایه سلامت قرار گیرد و اکنون این طرح هم در دولت و هم در شورای عالی سلامت در دست بررسی است.

رییس سازمان بهزیستی کشور، از اجباری شدن مشاوره ژنتیک پس از تصویب برنامه ششم خبر داد و افزود: البته قبل از اجباری شدن سراسری مشاوره ژنتیک، از حدود یک سال و نیم گذشته این طرح در سه استان کرمان، یزد و شیراز در حال اجراست.

وی با اشاره به اثر بخشی اجرای این طرح در این سه استان، اظهار داشت: در طی یکسال و نیم گذشته شاهد کاهش 30 درصدی تولد نوزادان معلول در استان های کرمان و یزد بوده‌ایم.

محسنی بندپی با بیان اینکه امروزه با توجه به افزایش آگاهی عمومی، بیشتر مردم داوطلب دریافت مشاوره ها و خدمات ژنتیکی هستند، بیان کرد: در طی مدت اجرای مشاوره ژنتیک در استان های گفته شده، بیش از هزار و 300 سقط قانونی داشتیم که در آنها پس از تشخیص معلولیت کودک، ختم بارداری انجام می شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: پس از اتمام بارداری، برای مادرانی که قصد بارداری دوباره دارند؛ علاوه بر مشاوره های رایگان، در صورت نیاز به آزمایشات ژنتیک نیز سازمان بهزیستی از آنها حمایت می کند.

وی میانگین هزینه انجام آزمایشات ژنتیک را 2 میلیون تومان دانست و تصریح کرد: میانگین طول عمر نوزادان مبتلا به معلولیت های ژنتیکی، 17 سال بوده که بر اساس بررسی های سال 95 هزینه نگهداری هر یک از آنها ماهانه 2 میلیون تومان است.

محسنی بندپی یادآور شد: انجام مشاوره ها و آزمایشات ژنتیک و همچنین سقط جنین های مبتلا به معلولیت های شدید علاوه بر ملاحظات اخلاقی، انسانی و اجتماعی به لحاظ اقتصادی هم مهم است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: