کد خبر: ۱۲۳۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 16
شفا آنلاین>سلامت>وزیر سابق بهداشت با بیان اینکه پزشک نباید پزشک درگیر مسائل اداری و مالی با بیمار شود، گفت: بنابر تحقیقات انجام گرفته ۴۱ نفر از وزرای بهداشت ۱۶ کشور دنیا پزشک نیستند. همچنین مشخص نیست پزشکی قانونی و نظام پزشکی از حقوق مردم دفاع می‌کنند یا نظارت؟!

به گزارش شفا آنلاین،محمد حسین طریقت منفرد در کنگره ملی طب اسلامی و ایرانی اظهار کرد: سلامت حیاتی‌ترین، ظریف‌ترین و مهمترین نیاز مردم مردم در سراسر کشورهای دنیا است.

وی با بیان اینکه نیازمند حداکثر نظارت بر خدمات پزشکی هستیم، تصریح کرد: این مهم باید مدنظر باشد که چه کسی می‌خواهد بر خدمات پزشکی نظارت کند؟ نظام پزشکی که واحد صنفی است یا آنکه پزشکی قانونی که باید از حقوق مردم دفاع کند؟ اینها دفاع می‌کنند یا نظارت می‌کنند؟

وزیر سابق بهداشت در ادامه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر طب ایرانی و اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سال 91 و در سفر به مشهد مقدس تاکید کردند که دغدغه قلبی بنده طب ایرانی و اسلامی است؛ بعد از این بیانات بود که ما نیز توجه ویژه در این زمینه را در دستور کار قرار دادیم.

طریقت منفرد عنوان کرد: در مدت کمتر از دو ماه معاونت طب سنتی در وزارتخانه تاسیس شد و دانشگاه جامع طب سنتی مورد تصویب شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت و حتی قرار بود تا طب ایرانی و اسلامی جزو تعهدات بیمه محسوب شود اما بعد از شروع به کار دولت یازدهم تمامی این برنامه‌ها به درخواست وزیر بهداشت جدید لغو شد.

وی همچنین از نقش ذی‌نفعان در اجرای بخش‌های سلامت انتقاد کرد و گفت: این با فطرت انسان مغایرت دارد که یک ذی‌نفع مقتدر و با نفوذ سرنوشت حیاتی‌ترین نیاز مردم که همان سلامت است را در اختیار بگیرد و این سازوکار در دنیا با مشارت همه ذی‌نفعان اجتماعی و با حضور بیمار اداره می‌شود.

وزیر سابق بهداشت اذعان کرد: در دنیا بخشی از قوانین مربوط به بیمار یا ذی‌نفعان وجود دارد که در کشور ما اجرا نمی‌شود و علت آن به این سبب است که پزشک بانفوذ، قدرتمند و مقتدر که ذی‌نفع محسوب می‌شود سرنوشت را مشخص می‌کند؛ این رویکرد در دنیا وجود ندارد.

طریقت منفرد افزود: بنده رزومه 44 وزیر بهداشت 16 کشور اول دنیا را مطالعه کرده‌ام و از این 44 وزیر 41 نفر غیر پزشک هستند و حتی آن تعداد باقیمانده نیز پزشکانی هستند که هیچ فعالیت انتفاعی ندارند.

وی تصریح کرد: چرا دنیا، سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی که طرفدار اقتصاد آزاد هستند تاکید می‌کنند؛ این را باید بدانیم تنها بخشی که سرنوشت مصرف کننده را نباید به دست فراهم کننده خدمت بسپاریم بخش سلامت است.

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: سلامت تنها بخشی است که مصرف کننده 100 درصد تسلیم فراهم کننده است و در کشورهای دنیا تاکید شده که در این حوزه سرنوشت مصرف کننده نباید دست فراهم کننده داده شود.

طریقت منفرد اظهار کرد: کشورهای مختلف دنیا پزشک را فرهیخته‌ترین عنصر جامعه می‌دانند و بر درگیر نشدن او با مسائل اداری و مالی بیمار تاکید می‌کنند و این مهم یکی از اولویت‌های آنان محسوب می‌شود.

وی در ادامه توجه به طب سنتی، ایرانی و اسلامی از تاکیدات دین، معصومان و بزرگان دانست و افزود: اگر نتوانیم با استفاده از طب اسلامی و ایرانی هزینه‌ها و مصرف را مهار کنیم و اگر نتوانیم در جهت اجرای قانون مجری را وادار کنیم، مهمترین نیاز کشور را از دست خواهیم داد.

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها توصیه فرمودند که در صحنه باشیم؛ امروز نیز جهاد اکبر حفاظت از سلامت جامعه است و به همین منظور تکلیف ما در حال حاضر اطلاع رسانی مردم است.

برچسب ها: پزشک ، طب اسلامی ، خدمات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: