کد خبر: ۱۲۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 16
شفا آنلاین>اجتماعی>باستان شناسان در کاوش های اخیر خود در محوطه باستانی چاتال هویوک ترکیه که یک سایت متعلق به دوران نوسنگی است، موفق به کشف یک مجسمه ساخته شده از سنگ مرمر شدند که حدود 10 هزار سال قدمت دارد.
به گزارش شفا آنلاین،کاوش های جدید انجام شده در محوطه نو سنگی چاتال هویوک در مناطق مرکزی آناتولی؛ منجر به کشف یک مجسمه کامل سنگی شد.

کشف فوق به دلیل قدمت زیاد مجسمه، سالم بودن آن و نوع دقت و هنر به کار رفته در ساخت، بسیار ارزشمند محسوب می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که قدمت این مجسمه بین سال های 5 هزار و 500 تا 8 هزار پیش از میلاد  است.

این مجسمه در حدود 17 سانتیمتر طول داشته و وزن آن حدود یک کیلوگرم است. به گفته کارشناسان، کشف فوق به دلیل قدمت زیاد مجسمه، سالم بودن آن و نوع دقت و هنر به کار رفته در ساخت، بسیار ارزشمند محسوب می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که قدمت این مجسمه بین سال های 5 هزار و 500 تا 8 هزار پیش از میلاد  است.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده پرفسور یان هودر استاد دانشگاه اتنفورد در ایالات متحده آمریکا است.

محوطه باستانی چاتال هویوک به عنوان یکی قدیمی ترین مراکز سکونت و یکجا نشینی بشر محسوب شده و به عنوان میراث  جهانی به ثبت رسیده است.  حفاری های باستان شناسی و پزوهش های مرتبط با این محوطه از حدود 50 سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

برچسب ها: کشف ، مجسمه ، ترکیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: