کد خبر: ۱۲۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> موارد زیکا در کشورهای بیشتری در آسیای جنوب شرقی گزارش می‌شود و سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل جدی‌تری را برای جلوگیری از انتقال آمیزشی این ویروس اعلام کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،  سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مردان و زنانی که از مناطق دارای شیوع فعال زیکا بازمی‌گردند، بدون توجه به علامت‌دار بودن یا نداشتن علائم یا تصمیم داشتن یا نداشتن برای بچه‌دار شدن باید برای شش ماه دستورالعمل آمیزش جنسی ایمن را به کار ببندند یا از آمیزش جنسی خودداری کنند.

       این دستورالعمل جدید نسبت به توصیه‌های پیشین سازمان جهانی بهداشت دراین‌باره در ۷ ژوئن موکدتر است. راهنمای پیشین فقط بر مردان متمرکز بود و دوره زمانی دست‌کم ۸ هفته را پیشنهاد می‌کرد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تغییر دستورالعمل دراین‌باره بر پایه شواهد جدیدی است که نشان می‌دهد سرایت ویروس زیکا از مردان بدون علامت به همسرانشان و از زنان علامت‌دار به همسرانشان امکان‌پذیر است و نیز شواهد جدید دراین‌باره که ویروس زیکا برای مدتی طولانی از حدی که قبلاً تصور می‌شود، در منی حضور دارد. ثابت شده است که عفونت‌های زیکا در زنان باردار به میکروسفالی نوزادان- نقصان جنینی که باعث کوچکی سر و رشد نکردن مغز می‌شود، می‌انجامد. رابطه میان زیکا و میکروسفالی برای نخستین بار در پاییز گذشته در برزیل آشکار شد و از آن هنگام بیش از ۱۸۰۰ مورد میکروسفالی در این کشور ثابت شده است.

       عفونت‌های زیکا همچنین در بزرگسالان با یک نشانگان عصب‌شناختی نادر به نام گی‌یان- باری که با فلج گذرای عضلات همراه است و نیز اختلالات عصب‌شناختی دیگر مربوط شده است. انتقال جنسی ویروس زیکا تا ۲۶ اوت در ۱۱ کشور گزارش شده است.

گزارش موارد زیکا از تایلند
       شیوع ویروس زیکا در آسیای جنوب شرقی ادامه دارد و پس از سنگاپور و مالزی، تایلند نیز موارد جدید عفونت زیکا را گزارش می‌دهد. وزیر بهداشت عمومی تایلند اعلام کرد ۲۱ مورد جدید سرایت محلی ویروس زیکا در مرکز بانکوک پایتخت این کشور شناسایی شده است ازجمله در یک زن باردار که نوزادش را بدون عارضه‌ای به دنیا آورده است. مقامات بهداشتی پس از کشف این موارد زیکا در ناحیه ساتورن در شهر بانکوک که محله‌ای با بازارهای لوکس و مورد توجه توریست‌های خارجی و بخشی از منطقه تجاری پایتخت است، از مردم خواسته‌اند وحشت‌زده نشوند.

       سواناچای واتانایینگچاروئنجای، سخنگوی وزارت بهداشت عمومی تایلند گفت: «از میان ۲۱ مورد تاییدشده عفونت زیکا در ناحیه ساتورن یک مورد در یک زن باردار رخ داده است که بهبود یافته و نوزاد سالمی را به دنیا آورده است.» او افزود که شوهر این زن باردار اخیراً از سفری به سنگاپور بازگشته بود. نخستین مورد عفونت با ویروس زیکا در تایلند در سال ۲۰۱۲ ثبت شد و مقامات بهداشتی کلان‌شهر بانکوک به‌طور مرتب آزمایش‌هایی از لحاظ عفونت با این ویروس را انجام می‌دهد.

       گزارش این موارد جدید زیکا در تایلند، پس از گزارش نخستین مورد سرایت محلی زیکا در مالزی در هفته گذشته در یک زن باردار ۲۷ ساله است که در شهری جنوب این کشور در مجاورت سنگاپور زندگی می‌کند. سنگاپور نخستین مورد سرایت محلی ویروس زیکا را در ۲۷ اوت گزارش کرد و از آن هنگام شمار موارد گزارش‌شده زیکا در این جزیره به بیش از ۳۰۰ مورد رسیده است.

       سواناچای گفت که ۳۰ زن باردار دارای ویروس زیکا در تایلند تحت نظر قرار دارند و تابه‌حال شش زن بدون هیچ عارضه یا نقصان جنینی نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند. به گفته او، شانزده ایالت از ۷۶ ایالت تایلند از ماه ژانویه امسال تاکنون موارد عفونت زیکا را گزارش کرده‌اند، اما هیچ مورد نقصان هنگام تولد یا مرگی رخ نداده است. سواناچای گفت: «هیچ مورد مرگ یا عارضه‌ای تاکنون رخ نداده است و برادران و خواهران ما نباید وحشت‌زده شوند.»

کشورهای آسیایی در برابر اضطرارهای بهداشتی
       در یک تحول دیگر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که یازده کشور در جنوب و شرق آسیا توافق کردند که یک صندوق مالی اضطراری را برای تقویت خدمات بهداشتی برای پاسخ بهتر به شیوع بیماری‌ها ازجمله انتشار ویروس‌هایی مانند زیکا تشکیل دهند.

       این کشورها ازجمله هند، بنگلادش، بوتان، کره جنوبی، اندونزی، مالدیو، میانمار، نپال، سری‌لانکا، تایلند و تیمور- لسته در منطقه آسیای جنوب شرقی در معرض بلایای طبیعی نیز هستند که می‌تواند به شیوع بیماری بینجامد.

       به گفته کارشناسان کشورهای این منطقه در معرض تهدید طیفی از بیماری‌های در حال ظهور مانند سارس، مرس، آنفلوانزای پاندمیک و زیکا قرار دارند، اما این کشورها آمادگی چندانی برای مهار شیوع چنین بیماری‌هایی را ندارند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید باوجوداینکه این کشورها قبلاً در تشکیل صندوقی برای مواجهه با موقعیت‌های اضطراری بهداشتی مانند شیوع وبا یا اسهال پس از بلایای طبیعی شرکت کرده‌اند، اما لازم است اعتبارات مالی برای کمک به کشورها از قبل در دسترس باشد.

       پونام کترپال سینگ، مدیر منطقه آسیای شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت که این اعتبارات مالی جدید به کشورها اجازه خواهد دارد در زیربناها و منابع انسانی که باعث تقویت آمادگی می‌شود، سرمایه‌گذاری کنند.

       این ۱۱ کشور در یک اجلاس سازمان جهانی بهداشت در کلمبو پایتخت سری‌لانکا با تصویب قطعنامه‌ای توافق کردند که شمار کارکنان بهداشتی را افزایش دهند، آنان را آموزش دهند و شرایط بهتری برای آنان فراهم آورند تا بر سر کارشان باقی بمانند. نسبت فراهم‌آورندگان مراقبت‌های بهداشتی در این منطقه در حد 5/12 کارمند به ازای هر ۱۰هزار نفر است، یعنی حدود یک‌چهارم حداقل توصیه‌شده 5/44 سازمان جهانی بهداشت است.
منبع: Reuters
تر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: