کد خبر: ۱۲۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین>سلامت> داروسازی کولوسید (CoLucid Pharmaceutical)، یک شرکت بیوفارما که قرص‌های خوراکی لازمیدیتان (Lasmiditan) برای درمان میگرن-با یا بدون اورا-در بزرگسالان را تولید کرده، اخیرا خبر داده که مطالعه فاز3 این شرکت برای ارزیابی لازمیدیتان که مطالعه سامورایی (SAMURAI) نام دارد، به اهداف اولیه و نیز ثانویه خود دست یافته است
به گزارش شفا آنلاین، لازم به ذکر است که لازمیدیتان در مطالعات از سوی بیماران به خوبی تحمل شده بود. سامورایی، یک مطالعه بالینی تصادفی دوسوکور با استفاده از دارونماست که به مقایسه ایمنی و اثربخشی لازمیدیتان 100 و 200 میلی‌گرمی با دارونما پرداخته است. مطالعه سامورایی، اولین سری مطالعات فاز3 روی لازمیدیتان محسوب می‌شود. هدف اولیه در مطالعه سامورایی، اثربخشی لازمیدیتان 100 و 200 میلی‌گرمی در مقایسه با دارونما در رهایی از سردرد میگرنی پس از گذشت 2 ساعت از مصرف دوز مقرر این دارو است.

 هدف ثانویه این مطالعه، اثربخشی لازمیدیتان در رهایی از علائم آزاردهنده همراه میگرن (شامل تهوع، فوتوفوبی)، 2 ساعت پس از مصرف دوز مقرر دارو تعیین شده است. اطلاعات به دست آمده از این مطالعه، با یادداشت‌برداری الکترونیک طی درمان حمله سردرد میگرنی جمع‌آوری شد. در آغاز و قبل از مصرف دوز دارو، بیماران به شدت سردرد خود براساس یک مقیاس 4تایی، نمره دادند. صفر به معنی بدون درد، 1 به معنی درد خفیف، 2 به معنای درد متوسط و 3 یعنی درد شدید

. همچنین بیماران داشتن یا نداشتن تهوع و نورهراسی را قبل از دریافت دوز درمانی مشخص کردند. در هر مقطع زمانی، از بیماران خواسته می‌شد که شدت سردرد و وجود یا عدم وجود علائم آزاردهنده همراه سردرد را مشخص کنند. هم هدف اولیه و اصلی و هم اهداف ثانویه مطالعه سامورایی ثابت کردند که این دارو در درمان سردرد میگرنی حاد تامل‌برانگیز است. لازمیدیتان به خوبی از سوی بیماران تحمل شد و مهم‌ترین عوارض نیازمند درمان اورژانس، مرتبط با سیستم اعصاب مرکزی بودند و تا 91 درصد از آنها در بیماران تحت درمان با لازمیدیتان خفیف یا متوسط گزارش شدند. اهمیت دارد اشاره شود که هیچ عارضه قلبی-عروقی در گروه بیماران تحت درمان با لازمیدیتان در مقایسه با گروه دریافت‌کننده دارونما بیشتر مشاهده نشد.

       2231 بیمار مبتلا به میگرن از 80 مرکز در سراسر آمریکا در مطالعه سامورایی شرکت داده شدند. بیماران به‌طور متوسط 41 سال داشتند، 83 درصد آنها زن بودند و به‌طور متوسط سابقه 19 ساله میگرن را گزارش کردند. بیماران به‌طور متوسط 5 حمله میگرن در ماه را ذکر کردند. بیش از 25 درصد از بیماران شرکت‌کننده در مطالعه، از داروهای پیشگیری‌کننده از میگرن برای کاهش دفعات وقوع حمله میگرن استفاده می‌کردند. 82 درصد از این بیماران، عوامل خطرساز قلبی-عروقی یا سابقه قبلی بیماری قلبی داشتند. شایع‌ترین عوامل خطرساز قلبی-عروقی عبارت بودند از چاقی، سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونری، سیگارکشیدن، فشارخون بالا، یائسگی، مردان بالای 40 سال، ‌هایپرلیپیدمی و دیابت نوع2. شایع‌ترین بیماری‌های قلبی گزارش شده در پرونده بیماران تحت این مطالعه عبارت بودند از آریتمی، بیماری دریچه میترال، آنژین صدری، فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی احتقانی قلبی، انفارکتوس میوکارد قبلی، بیماری رینود، ترومبوز وریدهای عمقی، حمله ایسکمیک و انفارکتوس سربرال. تمام بیماران شرکت‌کننده در این مطالعه حداقل یک دارو برای درمان و کاستن از شدت سردرد میگرنی خود استفاده کرده بودند.

       انتظار می‌رود که نتایج کامل به دست آمده از مطالعه سامورایی در سمپوزیومی در پنجمین کنگره بین‌المللی سردرد و میگرن اروپا در اسکاتلند در ماه میلادی جاری ارائه شود.

       ریچارد بی لیپتون، استاد عصب‌شناسی، اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در کالج پزشکی آلبرت اینشتین و سرپرست مرکز سردرد مونته فیوره می‌گوید: «مطالعه سامورایی هم از لحاظ اثربخشی و هم از نظر تحمل‌پذیری موفقیت‌آمیز بود. اثرات درمانی حتی در بیمارانی که شدت سردرد آنها ناتوان‌کننده بود، قابل‌توجه است. قرار گرفتن مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی و دارای عوامل خطرساز قلبی-عروقی در گروه تحت مطالعه، پروفایل ایمنی این دارو را قوی کرده است. لازمیدیتان این پتانسیل را دارد که گزینه درمانی ارزشمندی به‌ویژه در مبتلایان به میگرن در معرض خطر بیماری‌های قلبی-عروقی باشد. در این بیماران، درمان‌های موجود برای میگرن حاد نظیر تریپتان‌ها و آلکالوئیدهای ارگوت ممنوعیت مصرف دارد یا به‌دلیل اثرات قلبی-عروقی، به تجویز با احتیاط آنها توصیه شده است.»

       در دموگرافیک مطالعه، بزرگ‌ترین گروه بیماران با تشخیص قطعی و تحت درمان میگرن شرکت داشتند. تمام بیماران صرف‌نظر از جنسیت، سابقه بیماری قلبی-عروقی زمینه‌ای یا عوامل خطرساز قلبی را داشتند. اخیرا استفاده از داروهای نسخه‌ای در درمان میگرن متداول شده و به‌خصوص ایمنی تریپتان‌ها در این دسته از بیماران با بیماران بدون هیچ سابقه بیماری قلبی-عروقی مقایسه می‌شود.

       لازمیدیتان به‌طور انتخابی گیرنده‌های 5-HT1F را -که در مسیر عصب تری ژمینال وجود دارند-هدف قرار می‌دهد. به لازمیدیتان نام ریشه‌ای «دیتان» داده شده تا از سایر خانواده‌های دارویی نظیر تریپتان‌ها که هم اکنون درمان استاندارد برای میگرن محسوب می‌شوند، متمایز شوند. شرکت کولوسید اخیرا مشغول ثبت‌نام از بیماران در دومین مطالعه فاز3 روی قرص خوراکی لازمیدیتان است. این مطالعه، اسپارتان (SPARTAN) نام دارد. هدف مطالعه اسپارتان، بررسی ایمنی و اثربخشی لازمیدیتان 50، 100 و 200 میلی‌گرمی در برطرف کردن سردرد میگرنی در مقایسه با دارونما 2 ساعت پس از مصرف دوز دارو است. در این مطالعه مجموع 2226 بیمار مبتلا به میگرن از 140 مرکز در آمریکا، آلمان و انگلستان شرکت خواهند داشت.
منبع: PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: