کد خبر: ۱۲۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 08
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر تعداد دانش آموختگان مقاطع تخصصی و فوق تخصصی یک دهم نیاز کشور است.

به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی  در بازدید از روند برگزاری شصت و سومین آزمون دانشنامه تخصصی و سی امین دانشنامه فوق تخصصی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: به طور مثال اگر به 600 جراح مغز نیاز باشد سالانه 60 نفر دانش آموخته می شوند و اگر بخواهیم بیش از این به محیط های آموزش فشار بیاوریم، کیفیت آموزش کاهش خواهد یافت و کمتر از استانداردها خواهد بود.
وی به شصت و سومین آزمون دانشنامه تخصصی و سی امین دانشنامه فوق تخصصی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره و خاطرنشان کرد: در این آزمون ، سه هزار و 600 نفر شرکت دارند؛ داوطلبان در دو مرحله آزمون می دهند که مرحله اول کتبی و مرحله دوم عملی است که چهار روز به طول می انجامد و سخت تر از آزمون کتبی است.
وزیر بهداشت همچنین گفت: افرادی که در آزمون بورد فوق تخصصی حضور دارند، تمام مراحل قبلی را گذرانده اند و پس از اخذ مدرک تخصص خود، بین 4 تا 8 سال در مناطق محروم طرح خود را سپری کرده و پس از آن به دوره های فوق تخصصی راه یافته و 3 سال تحصیل کرده اند و در نهایت در آزمون بورد فوق تخصصی شرکت کرده اند که برخی از آنها در سنین 45 یا 50 سال قرار دارند.
هاشمی به دشوار بودن رشته پزشکی اشاره کرد و افزود: در رشته های پزشکی باید به صورت مستمر تحصیل کرد و بقیه عمر پزشکان تا زمانی که طبابت می کنند باید با کتاب، مقاله، منابع علمی به روز و همایش های علمی سپری شود.
وی ادامه داد: به دلیل توسعه نیافتن فضاهای آموزشی در سال های گذشته و تبدیل شدن بسیاری از بیمارستان های آموزشی به درمانی، ظرفیت پذیرش بالایی وجود ندارد مگر اینکه زیرساخت ها را توسعه دهیم که این امر بسیار ضروری است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد، در برخی از رشته های پزشکی مانند جراحی مغز، چشم، گوش، حلق و بینی و ارتوپدی در کشور کمبود وجود دارد و مردم در سراسر کشور به ویژه در نقاط دوردست و مرزی نیازمند حضور این متخصصان هستند.
هاشمی در خصوص امکان بورسیه شدن متخصصان و فوق تخصص های پزشکی نیز گفت: اگر بخواهیم بورسیه کنیم باید به دانشگاه های داخلی بورسیه کنیم زیرا کیفیت و سطح آموزش در ایران بالا است و بیمارهای بومی در کشور وجود دارد به عنوان نمونه ایران از نظر تصادف ها در رتبه بالایی قرار دارد که می تواند در آموزش دوره های تخصصی و فوق تخصصی موثر باشد.
وی اظهار امیدواری کرد که در فرصت ایجاد شده پس از برجام بتوان از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و ایجاد بیمارستان های مجهز آموزشی استفاده کرد تا کمبودهای کشور به سرعت برطرف شود.
وی تاکید کرد: هیچ فردی نمی تواند استاد دانشگاه های علوم پزشکی شود مگر اینکه مدرک بورد تخصصی و فوق تخصصی را داشته باشد.
وزیر بهداشت یادآور شد:شصت و سومین آزمون دانشنامه تخصصی و سی امین دانشنامه فوق تخصصی در دانشکده پزشکی ، بورد ملی است که از چندین آزمون مانند آزمون های سالانه ارتقا، تشکیل شده و امروز شاهد آزمون نهایی هستیم.
برچسب ها: پزشکی ، دانشنامه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: