کد خبر: ۱۲۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
رئیس کمیسیون نظارت نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین:
شفاآنلاین : دکتر فرجود شکوهی فیزیوتراپیست و رئیس کمیسیون نظارت سازمان نظام پزشکی کشورگفت :عدم ارتقاء تحصیلی فیزیوتراپیست ها بی تردید ضربه ی جبران ناپذیری به کیفیت درمان ودرنهایت مردم وارد خواهد کرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اعلام این خبرگفت: حداقل دو سالی است که فیزیزتراپیست ها در تلاش عملی و جدی هستند تا علی رغم بی توجهی وزارت بهداشت ودرمان به مشکلات تحصیلی فیزیوتراپیست ها، با سفر به کشور های مختلف یا به شکل آنلاین یا نیمه آنلاین این نیازو خواست عمومی خود را به عنوان یک واقعیت ضروری به منصه ی ظهور برسانند

شکوهی یادآورشد: تاخیر درراستای تحقق این هدف بی ترید موجبات خسران هایی از قبیل: مخاطرات جانی و دوری از خانواده و انتقال ارز به خارج واز همه مهمتر احساس دوگانگی بین تصمیم سازان ونیاز عمومی جامعه ی فیزیوتراپی از یک طرف وسرخوردگی واحساس عقب افتادن از دیگر کشور ها از جهت دیگرمی گردد.

دکتر شکوهی تصریح کرد:ارتقاء سطح تحصیلی رشته ی فیزیوتراپی در سراسر جهان یک ضرورت است؛ زیرا کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی ( (WCPTبه این ضرورت رسیده است و آن هم به دو دلیل اساسی؛ یکی نیاز روزافزون انسان ها به این روش پیشگیری ودرمانی و دیگری عدم جواب گویی سیستم آموزشی فعلی در پاسخ به این نیاز.

این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: طبق نظر این کنفدراسیون، تمامی کشورها می بایست تا سال2020 تمامی سطوح آموزشی خویش را به سطح dpt ارتقاء دهند.حال آنکه اصولاً نظریه ی ضرورت فراگیری دکتری حرفه ای نتیجه ی سالها مطالعات وارزیابی های متقن در سطح جهانی می باشد.

وی افزود: منظور این نیست که یک شبه خواب نما شده باشند این ضرورت را برخی از کشور ها به سرعت دریافتند، به شکلی که تحقق dpt در آمریکا آنچنان سرعتی یافت که از برنامه ی زمانی کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی جلو افتادند و طوری برنامه ریزی کردند که تا سال 2017 تحقق آن کاملاًعملیاتی شود؛ یعنی سه سال جلوتر باشند و همچنین کشورهای دیگری از استرالیا وانگلستان گرفته تا برخی از کشورها در همسایگی ما نیز این ضرورت را به عینه دریافت کرده اند.

دکتر شکوهی تصریح کرد: بدنه ی جامعه فیزیوتراپی به شدت این ضرورت را دریافته وبه انحاء گوناگون در تلاش است که به این ارتقاءعلمی دست یابد.

وی بیان کرد: مهمترین و اساسی ترین مشکل تحقق dpt در ایران این است که مجموعه ی وزارت و تشکیلات آموزشی پیرامون آن به این ضرورت نرسیده است؛ زیرا کلیه ی لوازم و امکانات تحقق آن، با وجود 13 دانشکده ی توانبخشی در کشور موجود می باشد. حال اینکه کشف عواملی که سبب عدم درک این ضرورت شده چندان دشوار و مشکل نیست.

رئیس کمیسیون نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: از طرفی چون تحققdpt به تبع موقعیت جهانی حرفه، نیاز بالضروره ی داخلی است، تأخیر در اجرای آن سبب جدایی هر چه بیشتربدنه ی جامعه ی فیزیوتراپی ، وزارت بهداشت و بورد مربوطه خواهد شد که این امر ضربه ی جبران ناپذیری به کیفیت درمان و نهایتاً به مردم خواهد زد زیرا ارتقاء سطح اموزش یعنی ارتقاء کیفیت درمان

دکتر شکوهی ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه باید هر چه زودتراین نیاز به شکل رسمی تحقق پذیرد ودانشجوی ما از همان ابتدا پر بار و پر ثمر آموزش ببیندو بادستی پر، فارغ التحصیل شودو نتیجه ی آن را نیز در افزایش کیفیت درمان به جامعه ی خویش عرضه بدارد.

وی در خاتمه فرا رسیدن 8 سپتامر روز جهانی فیزیوتراپی را به تمامی فیزیوتراپیست های پر تلاش کشور که با وجودتمامی مشکلات بهترین کیفیت درمان را با دستان معجزه گرشان به مردم نیازمند هدیه می دهند تبریک گفت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: