کد خبر: ۱۲۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>سلامت>نمی‌دانستم خیار نقشی به این مهمی در زندگی‌مان دارد تا اینکه چند روز پیش دیدم، مادرم تکه‌ای خیار برداشته و زنگ لولای درها را پاک می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،وقتی تعجبم را دید، گفت در تلگرام خوانده به جای روغن چرخ، یک تکه خیار می‌تواند جیرجیر در را قطع کند. البته جیرجیر در خانه‌مان فرقی نکرد اما همه جا بوی خوب خیار گرفت. بعد از این تلاش نافرجام مادرم، سراغ مطلبی رفتم که او را به چنین آزمایش علمی تشویق کرده بود. راستش را بخواهید به اندازه هزار پایان‌نامه دانشگاهی، مطلب اندر فواید خیار دیدم. در این مدت و بویژه با رشد شبکه‌های موبایلی از این دست مطالب کم ندیده‌ام و ندیده‌ایم. نویسندگان نامعلومی که درباره فواید برخی مواد غذایی، آنچنان داستان سرایی می‌کنند که همان موقع دلت می‌خواهد بلند شوی بروی فروشگاه و خرید کنی تا یک موقع خدای نکرده از فواید ضد سرطان وعافیت بخشش عقب نمانی. آه که چه روزهایی از دست رفت و سیر خام نخوردیم!
البته ممکن است درست چند روز بعد خلاف آن مطلب را هم بخوانی و کلاً گیج شوی که بالاخره کدام توصیه و مطلب درست است. سیر را مثل تخمه توی جیب بریزم و بخوریم یا خدای ناکرده دو حبه در روزش هم آلزایمر می‌آورد؟ بالاخره خیار خوب است یا بد؟ چای سیاه برای استخوان خوب است یا نه؟ چای سفید فایده‌اش بیشتر است یا مضراتش؟ اما این بار فایده‌های خیار، فقط به موارد سلامتی‌اش محدود نمی‌شود. خیار برای جیرجیر لولاها و لکه لباس‌ها و برق انداختن داشبورد ماشین و تمیز کردن شیشه عینک و گرفتن بوی سطل زباله هم خوب است.
مطلب درباره ده معجزه خیار است. عجبا! از این همه فایده که من تاکنون از آن غافل بوده‌ام. در این مطلب، خیار یک ابر خوراک معرفی شده، ابرخوراکی که منبع والای ویتامین است. نویسنده مطلب توصیه کرده به جای قهوه و نوشابه، یک تکه خیار میل کنیم. تصور کنید آدم‌هایی را که هر صبح، یک فنجان قهوه می‌نوشند تا برای روز کاریشان آماده شوند، حالا باید ناشتا خیار پوست بکنند و به این فکر کنند که با نمک بخورند یا بی‌نمک؟ نوشابه خورها هم که بیشترشان نوشابه را با غذا می‌خورند باید برای ظهر و شام فکر این باشند کنار غذایشان یک تکه خیار بگذارند. فواید دیگر خیار مانند آبدهی دوباره بدن و حیاتی بودنش برای پوست صورت و مو چندان برایم ناآشنا وعجیب نیست. خاصیت ضد سرطانی خیار هم که البته معلوم است وگرنه خیار بدون این‌ها ابرگیاه و ابرمیوه نمی‌شد. البته نوع سرطان‌ها هم در مطلب مشخص شده و جای هیچ تردیدی نیست که خیار همه این‌ها را ریشه کن می‌کند. با خودم فکر می‌کنم در این مدت چند مطلب دیگر خوانده‌ام که یک یک میوه‌ها و ادویه‌جات و غذاها را معرفی کرده و برایشان خاصیت ضد سرطانی برشمرده‌. سیر، چای سبز، زردچوبه، چای سیاه، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، لیمو ترش، تره، تربچه، پیاز، سیر، نخود... ما که همین‌ها را می‌خوریم پس چرا به سرطان مبتلا می شویم؟ البته قهوه را هم یادم نرود که حالا در این مطلب خیار جایگزینش شده.
چند وقت پیش یکی از دوستانم با هیجان زیادی برایم از خاصیت ضد سرطانی سیر گفت. اینکه اگر هر روز یک حبه سیر بخورم، نه تنها هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوم که سرما هم نخواهم خورد. برایم تعریف کرد در مطلبی خوانده  سیر واقعاً دوای همه دردهاست و ژاپنی‌ها برای همین زیاد عمر می‌کنند. با خودم فکر کردم انگار قبلاً شنیده بودم ژاپنی‌ها برای این زیاد عمر می‌کنند که زیاد ماهی می‌خورند! نخستین سؤالی که به ذهنم رسید این بود از او بپرسم حالا با بوی بد سیر چه می‌کند آیا همکارانش در محل کار از بوی یک حبه سیر روزانه‌اش کلافه نمی‌شوند؟ با نگاهی عاقل اندر سفیه گفت: «فکر کردی! من که سیر را نمی‌جوم، هر روز صبح یک حبه سیر قورت می‌دهم. هم بو ندارد و هم خاصیتش حفظ می‌شود.» به این روش می‌گویند حب کردن سیر که خدا می‌داند چه بلایی سر معده می‌آورد! با خواندن پایان نامه‌های علمی متعدد در تلگرام اندر سودمندی‌های خیار، یاد دوستم افتادم و گفتم خوب است این مطلب را هم برایش بفرستم تا در کنار قورت دادن سیر، صبحش را به جای قهوه با خیار شروع کند.
دوباره به خواندن عجایب خیار برمی‌گردم. مراقبت‌های خانگی که خیار می‌تواند انجام دهد، فقط به رفع جیرجیر در و پنجره محدود نمی‌شود. بعید نیست چند روز بعد مادرم را ببینم که سعی می‌کند بخار آیینه را قبل از دوش گرفتن با تکه‌ای خیار از بین ببرد. حذف بخار آیینه حمام، قبل از دوش گرفتن؟ دوباره جمله را می‌خوانم. حذف بخار قبل از دوش گرفتن! بخار که بعد از دوش گرفتن روی آینه می‌نشیند، نه قبل از آن! حالا هر چه هست، این هم یکی از اعجازهای خیار است.
نمی‌خواهم کل فواید خیار یا دیگر سبزیجات و مواد غذایی را در این دستنوشته‌ها زیر سؤال ببرم یا بگویم هر مطلبی که درباره سلامت می‌خوانید اشتباه است. اما بد نیست هر چه را می‌بینیم بی‌چون و چرا نپذیریم و کمی هم درباره‌اش تحقیق کنیم. ابرخوراکی‌ها گاهی هم می‌توانند ابر خوراک نباشند و ما را به بیراهه بکشانند.
برچسب ها: تلگرام ، سلامت ، آلزایمر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: