کد خبر: ۱۲۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> پژوهش اصلی در رابطه با انجماد اسپرم و استفاده‌های آن است. اگر بتوان اسپرم را به گونه‌ای منجمد کرد که در زمان مناسب از آن استفاده شود، دو کاربرد بسیار مهم دارد.
یکی از آنها در رابطه با بیماری‌های افراد است که طی خود بیماری یا درمان آن، بیمار قدرت و توانایی باروری را در خودش از دست می‌دهد. در این حالت خود پزشک به بیمار توصیه می‌کند در صورتی که علاقه‌مند است و می‌خواهد همچنان قدرت باروری خود را حفظ کند، اسپرم خود را به موسسات مختلف سپرده تا آنها با منجمد کردن آن بتوانند این قدرت را در بیمار نگهداری کنند.

 در این حالت هرزمان که بیمار اراده کرد و به دنبال فرزندآوری بود، اسپرم از طریق لقاح مصنوعی به رحم همسر وی منتقل می‌شود و هم باروری مرد حفظ شده و هم به صورت کامل درمان شده است. هنوز این تحقیقات در مورد کودکانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند، راه حل کامل و قاطعی ندارد. در کودکان هنوز اندام‌های جسمانی به صورت کامل رشد نکرده‌اند و برداشت بافت از آنها کارایی چندان زیادی ندارد. ولی با این حال تحقیقات زیادی روی همین کودکان هم انجام شده که با برداشت بخشی از بافت بیضه بتوانند باروری خود را در صورت لزوم در آینده حفط کنند. این مسئله در کودکان دختر احتمال موفقیت کمتری دارد ولی تحقیقات به پایان نرسیده و امیدوار هستیم بتوانیم آنها را در آینده به نتیجه بهتری برسانیم.

       کاربرد دوم انجماد اسپرم
در صنعت دامداری است. هم‌اکنون بخشی از گاوها یا گوشت‌های آنها به کشور وارد می‌شوند و ما در صنعت دامی گاو خودکفا نیستیم. اگر بتوانیم از اسپرم گاوهای نر برداشت کنیم و آنها را به صورت طبقه‌بندی شده منجمد کنیم، در آینده در مورد جفت‌گیری آنها و تولید بیشتر گاوهای دامی با مشکل چندانی مواجه نخواهیم بود. این اسپرم‌ها را در حال حاضر در یک نگهدارنده گیاهی حفاظت می‌کنیم تا در طی دوران انجماد ضرری به کیفیت آنها وارد نشود. این کار از سال 2009 در کشور در حال انجام بوده و پیشرفت‌های زیادی هم در این بخش صورت گرفته که باعث چند برابر شدن تعداد دام‌ها شده است. هنوز نمی‌توان به صورت کامل گفت ما در عین حال که این اسپرم‌ها را نگهداری می‌کنیم روی آنها هم تغیرات ژنتیکی ایجاد می‌کنیم تا نسلی از دام‌ها با شرایط مطلوب و دلخواه داشته باشیم. ولی این موضوع کاملاً قابل انجام است و به محضی که در این زمینه احساس نیاز شود، سراغ آن خواهیم رفت. با این حال در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی انجماد بدون ضرر اسپرم‌های انسانی و دامداری است که تا حدی به آن دست پیدا کرده‌ایم.
محسن شرفی
از برندگان جوایز رویان

برچسب ها: انچماد ، اسپرم ، دامداری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: