کد خبر: ۱۲۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 01
شفا آنلاین>سلامت> با توجه به اهمیت بیماری سرطان و درمان‌های آن که هر روز با هجومی از اطلاعات آنها روبه‌رو هستیم، در این مقاله نگاهی داریم به داروهای مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا در نیمه نخست سال میلادی 2016.

به گزارش شفا آنلاین،   در 19 ژانویه 2016، سازمان غذا و دارو داروی اوفاتوموماب «ofatumumab» را با نام تجاری آرزرا (Arzerra) به عنوان درمان نگهدارنده برای بیماران مبتلا به لوکمی لمفوسیتیک مزمن عود کننده یا پیشرونده تائید کرد. این دارو پیش از این برای بیماران درمان نشده که درمان‌های با پایه فلودارابین fludarabine برایشان مناسب نبوده و بیمارانی که به فلودارابین و آلمتوزوماب alemtuzumab مقاومت نشان می‌دهند، تائیدیه خود را گرفته بود. اوفاتوموماب، محصولی از شرکت نوارتیس است.

        در 28 ژانویه 2016، سازمان غذا و دارو داروی اریبولین eribuli- را با نام تجاری هالاون Halaven، برای درمان بیماران مبتلا به لیپوسارکومای غیرقابل برداشت یا متاستاتیک که پیش از این با رژیم دارویی حاوی آنتراسیکلین درمان شده‌اند، تائید کرد. اریبولین محصول شرکت Eisai است.

        در 19 فوریه 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا، داروی اوبینوتوزوماب obinutuzumab را با نام تجاری گازیوا Gazyva، در ترکیب با فولوسترانت fulvestranبرای درمان زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته یا متاستاتیک گیرنده هورمون مثبت و HER2 منفی، که بیماری‌شان به دنبال درمان اندوکرین پیشرفت کرده، تائید کرد. این دارو را شرکت Pfizer روانه بازار کرده است.

        در 26 فوریه 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا اوبینوتوزوماب obinutuzumab را با نام تجاری گازیوا Gazyva، در ترکیب با بنداموستین bendamustine به دنبال مونوتراپی اوبینوتوزوماب، برای درمان بیماران مبتلا به لنفومای فولیکولار که در پی درمان با رژیم‌های درمانی حاوی ریتوکسیماب rituximabدچار عود شده یا مقاومت نشان می‌دهند، تائید کرد. این دارو محصولی است از شرکت دارویی Genentech.

        در 26 فوریه 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا داروی اورولیموس everolimus را با نام تجاری افینیتور Afinitor برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به تومورهای پیشرونده و تمایز یافته غیرعملکردی نورواندوکرین که از دستگاه گوارش یا ریه برخاسته باشند و غیرقابل برداشت، پیشرفته موضعی یا متاستاتیک باشند، تائید کرد. نوارتیس این دارو را وارد بازار دارویی کرده است.

        در 30 مارس 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا داروی دفیبروتید سدیم defibrotide sodium را با نام تجاری دفیتلیو Defitelio برای درمان بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری انسداد ورید کبدی، که تحت عنوان سندرم سینوزوئیدال انسدادی شناخته می‌شود، و بدعملکردی کلیوی یا ریوی به دنبال پیوند سلول‌های بنیادی خونساز تائید کرد. Jazz Pharmaceuticals این دارو را تولید و در اختیار بیماران قرار داده است.

        در 25 آوریل 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا داروی کابوزانتینیب cabozantinib را با نام تجاری کابومتیکس Cabometyx برای درمان رنال سل کارسینومای پیشرفته، در بیمارانی که پیش از این تحت درمان با anti-angiogenic قرار گرفته بودند، تائید کرد. Exelixis این دارو را تولید کرده است.

        در 13 می 2016، سازمان غذا و دارو، کپسول‌های لنواتینیب lenvatinib را با نام تجاری لنویما Lenvima، در ترکیب با اورولیموس everolimus، برای درمان رنال سل کارسینومای پیشرفته، در بیمارانی که پیش از این تحت درمان با anti-angiogenic قرار گرفته بودند، تائید کرد. داروی مذکور محصولی است از شرکت Eisai.

        در 17 می 2016، سازمان غذا و دارو تائید سریع داروی نیوولوماب nivolumab را با نام تجاری اوپدیوو Opdivo برای درمان بیماران مبتلا به لنفوم هوچکین کلاسیک که بیماری‌شان پس از پیوند سلول‌های بنیادی خونساز اتولوگ و برنتوکسیماب ودوتین brentuximab vedoti- عود کرده یا پیشرفت داشته، اعلام کرد. این دارو محصولی است از شرکت دارویی Bristol-Myers Squibb.

        در 18 می 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا تائید سریع داروی آتزولیزوماب atezolizumab را با نام تجاری تسنتریک Tecentriq که نوعی آنتی‌بادیanti–PD-L1 است، برای درمان بیماران مبتلا به کارسینومای اوروتلیال متاستاتیک یا موضعی پیشرفته که بیماری‌شان در طول یا به دنبال کموتراپی حاوی پلاتینوم پیشرفت کرده یا در طول 12 ماه درمان نئوادجوانت یا درمان ادجوانت با کموتراپی حاوی پلاتینوم پیشرفت نشان داده، اعلام کرد. داروی مذکور به‌وسیله Genentech تولید شده است.

منبع: Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: