کد خبر: ۱۲۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفا آنلاین>اجتماعی>اگر روزگاری بیشتر پژوهش‌های مرتبط با بیماری سرطان بر رابطه با سیگار، تغذیه و قرارگرفتن در معرض برخی سموم، تمرکز داشتند، حالا محیط زیست هم یکی از داده‌هایی است که در پژوهش‌ها به آن می‌پردازند
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  هفته‌ای که گذشت، نتیجه پژوهشی منتشر شد که رابطه تنگاتنگ وضعیت محیط زیست را، به طور خاص آلودگی هوا با ابتلا به انواع سرطان نشان می‌داد و نشان‌دهنده میزان بیشتری از سرطان‌هایی بود که پیشتر به آنها پرداخته شده بود.

باید هرچه بیشتر آلاینده‌ها را کنترل کنیم
       پژوهشی که در نشریه «همه‌گیرشناسی، نشانگرها و پیشگیری سرطان» منتشر شده، کار مشترکی است از پژوهشگران دانشگاه هنگ‌کنگ و بریتانیا. «در این مطالعه غلظت آلاینده‌هایی را که از 5/2 میکرون کوچک‌تر هستند، حساب کرده‌اند تا ببیننند ارتباطی بین غلظت آلاینده‌ها در محل زندگی افراد و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان وجود دارد یا خیر. پژوهشگران متوجه شدند که به ازای افزایش هر۱۰ میکروگرم در مترمکعب، ۲۲ درصد خطر مرگ و میر ناشی از سرطان بیشتر می‌شود. مطالعه نشان می‌دهد خطر از چیزی که پیش از این فکر می‌کردیم بیشتر است و محققان پیشنهاد می‌کنند باید هرچه بیشتر آلاینده‌ها را کنترل کنیم.»

       در این پژوهش که در یک دوره 13 ساله انجام شده، وضعیت سلامت ۶۶ هزار نفر در محل زندگی‌شان در هنگ‌کنگ زیر نظر گرفته شده است. اما چه نکته تازه‌ای در این پژوهش وجود دارد؟

       دکتر فرین کمانگر، رییس و استاد بخش همه‌گیرشناسی دانشگاه دولتی مورگان در بالتیمور در آمریکا، می‌گوید این تحقیق نشان می‌دهد خطر آلودگی هوا بیش از آن‌چیزی است که پیشتر فکر می‌شد.

آلودگی هوا در تهران خیلی زیاد است، اما نه به اندازه‌ای که انتظار داریم
       آنطور که فرین کمانگر می‌گوید، برای داشتن تصویری از ذرات 5/2 میکرون می‌توانیم یک سی‌ام قطر یک تار مو را در نظر بگیریم. آنقدر ریز و کوچک و ناچیز که می‌تواند به راحتی وارد ریه انسان شود و بسیار عمیق نفوذ کنند و باعث بیماری‌های ریوی و آسم و سرطان شوند. با این حساب وضعیت شهرهای بزرگ ایران که با غول آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چگونه است؟

       برخلاف تصور، فرین کمانگر که می‌گوید، در مقایسه با وضعیت این گزارش، وضعیت تهران به این بدی هم نیست: «آلودگی هوای تهران خیلی زیاد است. ولی این مطالعه به ویژه روی ذرات کوچک‌تر از 5/2 میکرون کار کرده است که در تهران بالا هستند، ولی آنقدر که انتظار داریم بالا نیستند. این ذرات معمولا در تابستان حدود ۲۵ میکروگرم در مترمکعب هستند و در زمستان برپایه مطالعات انجام شده به حدود ۵۰ تا ۶۰ میکروگرم در مترمکعب می‌رسند. بنابراین به طور متوسط در تهران مقدار آنها حدود ۴۰ میکروگرم در مترمکعب است که کمی بالاست ولی خیلی هم بالا نیست.»

       به گفته این پژوهشگر ایرانی در آمریکا، باید در زمان قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا، عوامل دیگر را هم در ابتلا به سرطان در نظر گرفت: « آلاینده‌ای که روی مرگ و میر اثر می‌گذارد فقط این ذرات کوچکتر از 5/2 میکرون نیستند. بسیاری از آلاینده‌های دیگر در هوا هستند. آلاینده‌های دیگر در تهران بعضی وقت‌ها هم خیلی زیادند. چیزی که شاخص هوا نامیده می‌شود و باید معمولا بین صفر تا ۵۰ باشد، در ایران خیلی وقت‌ها ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ و در مواقع خیلی بد حتی به ۱۸۰ و ۲۰۰ هم می‌رسد. بنابراین آلودگی هوای تهران همینطور که همه می‌دانند بالاست و عواقب سلامتی زیادی دارد. ولی به طور خاص در مورد ذرات کوچکتر از 5/2 میکرون بالاست ولی نه نسبت به بقیه شهرهای آلوده دنیا.»

بخشی از افزایش سرطان‌ها در ایران به خاطر افزایش سن است
       چندی پیش، متخصصان درباره خطر افزایش سرطان در ایران هشدار داده و بالارفتن میزان سالمندی را عامل موثری در ابتلا به این بیماری در ایران اعلام کردند. سرطانی که یکی از عواملش می‌تواند آلودگی هوا و وجود ریزگردهای معلق باشد. فرین کمانگر، می‌گوید باز هم وضعیت سرطان در ایران با بسیاری از کشورها قابل مقایسه نیست: «انتظار داریم، نرخ سرطان در ایران به تدریج بالاتر برود. مقدار قابل توجهی از آن به دلیل بالا رفتن سن است.

 حدود 30 -40 سال پیش، ایران یک کشور خیلی جوان بود. درصد افراد بالای ۶۰ و ۶۵ سال کم بود و میزان ابتلا به سرطان میان افراد جوان خیلی کمتر است. در حال حاضر، با توجه به بالارفتن میانگین سن، میانگین ابتلا به سرطان هم بالاتر می‌رود. ولی اینکه نشان داده شده باشد خطرهای خیلی جدی محیطی وجود دارد که باعث سونامی سرطان می‌شود، فکر نمی‌کنم صحیح باشد. در حال حاضر در نقاط مختلف ایران، نرخ ابتلا به سرطان را اندازه می‌گیرند و ارقامی که در حال حاضر از ایران بیرون می‌آید هنوز نشان‌دهنده یک فاجعه نیست.

 در مورد سرطان تنها مسئله فقط آلودگی هوا نیست. طبیعتا‌ سیگار مسئله است و مواد مخدر مثل تریاک ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، کمبود ورزش و چاقی، کمبود استفاده از مواد غذایی سالم همه باعث سرطان می‌شود و ما باید سعی کنیم ترکیبی از زندگی سالم را انتخاب کنیم برای اینکه ریسک بیماری‌های مختلف از جمله سرطان را در خودمان کم کنیم».

برچسب ها: آلودگی ، هوا ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: