کد خبر: ۱۲۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>اجتماعی> روحانی با انتقاد از لغو کنسرت‌ها در مشهد: هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند نمی‌تواند قانونگذاری کند و وزیر هم نباید تبعیت کند
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     رئیس‌جمهور دیروز در بخشی از سخنرانی خود در مراسم روز پزشک به ماجرای اعلام ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد از سوی امام‌جمعه و مسئولان قضایی این شهر اشاره کرد و به‌صراحت از عقب‌نشینی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برابر این فشارها انتقاد کرد. هفته گذشته، پس از آنکه احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، در اظهاراتی تند و عجیب برگزاری کنسرت در این شهر مذهبی را ممنوع اعلام کرد؛ وزیر ارشاد گفت که به احترام امام‌جمعه، از صدور مجوز کنسرت در مشهد خودداری و مجوزهای صادرشده هم لغو خواهد شد.

اظهاراتی که با انتقادهای زیادی همراه شد و نمایندگانی چون علی مطهری از «فدرالی شدن کشور» سخن گفتند. دراین میان، حسن روحانی نیز دیروز در سخنرانی خود با بیان اینکه «بی‌قانونی خوب نیست و بی‌قانونی به نام دلسوزی برای دین بدتر است»، گفت: «افتخار ما این است که کشورمان، کشور قانون است و امام (ره) بارها بر اینکه حکومت اسلام و جمهوری اسلامی حکومت قانون است تاکید کردند؛ چرا که اگر قانون زیر پا رود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.» روحانی با اشاره به حاشیه‌های ایجادشده در مورد برگزاری کنسرت‌ها در کشور گفت: «یک‌جا می‌خواهد کنسرتی برگزار شود، مجلس قانونگذاری شکل می‌گیرد؛ درحالیکه ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند نمی‌تواند قانونگذاری کند و وزیر نیز نباید تبعیت کند؛ چرا که وزیر باید تابع قانون باشد.» وی با تاکید بر اینکه «از نظر من هیچ وزیری دربرابر هیچ فشاری نباید کوتاه آید و عقب‌نشینی کند»، افزود: «اگر قرار است قانونی وضع شود؛ باید از طریق مجلس اقدام شود و مراحل خود را در شورای نگهبان طی کند و در نهایت رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کند تا عملی شود.» روحانی همچنین با بیان اینکه «نقدهای غیرمنصفانه علیه دولت را تحمل و کم‌کم به آنها عادت کرده‌ایم»، خاطرنشان کرد: «شرایط طوری شده که وقتی یک روز حرف بدی در رسانه‌ها نوشته نمی‌شود، تعجب می‌کنیم که گویا به مرخصی رفته‌اند.»

نامه اعتراضی به وزیر ارشاد
       احمد مرادی، نماینده بندرعباس، نیز دیروز در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع لغو کنسرت‌ها تاکید کرد که این گونه برخوردها می‌تواند بدعتی برای هرج و مرج و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشد. در بخشی از این نامه آمده است: «در پی موضع‌گیری حجت‌الاسلام علم الهدی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امام‌جمعه محترم مشهد مقدس در مورد اجرای کنسرت در مشهد مقدس و در نهایت عقب‌نشینی جنابعالی و دستور به لغو کنسرت، همه می‌دانیم که شهرهایی مثل مشهد و قم برای مسلمانان از تقدس بالایی برخوردار است و تعداد زیادی از شهرهای ایران به جهت اینکه مدفن امامزاده‌ها هستند، این تقدس در آن اماکن هم ساری و جاری است.


 بایستی بررسی شود و از نظرات مراجع‌تقلید و آیات عظام استفاده شود که آیا برگزاری کنسرت در گوشه‌ای از شهر و بنا به درخواست و نیاز جوانان با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مرجعی است برای تعیین مجاز و غیرمجاز بودن کنسرت، می‌تواند خدشه‌ای به احساسات دینی سایر هموطنان وارد سازد یا خیر؟ اگر اشخاصی با برگزاری کنسرت مخالفت کنند و در مقابل عده‌ای دیگر موافق اجرای چنین کنسرت‌هایی باشند، تکلیف چیست؟ جنابعالی به‌خوبی واقفید و سابقه و تجربه در حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های سیاسی و حاکمیتی دارید و بر همین اساس انتظار جامعه از شما بیشتر از دیگران است که به‌گونه‌ای رفتار کنید و تصمیم بگیرید که فصل‌الخطاب، قانون و نظر فقهی مراجع‌تقلید باشد. متاسفانه در این آزمون جنابعالی نمره خوبی را کسب نکرده‌اید و بلافاصله عقب‌نشینی کردید و آن‌هم با ذکر این عبارت که برگزارکنندگان تمام مجوزهای قانونی را داشته‌اند، لیکن به احترام امام‌جمعه و رضایت ایشان، دستور به لغو مجوز را صادر کرده‌اید. جناب آقای جنتی جنابعالی در پیشگاه خداوند متعال مسئول هستید و به‌عنوان یک وزیر بایستی اقتدار نظام را حفظ کرده و در تصمیم‌ها و برنامه‌های خود قانون و رضایت خداوند را ملاک عمل قرار دهید. جنابعالی بعنوان وزیر ارشاد بایستی بدانید که در شرایط فعلی مشکل کشور برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت‌های سنتی یا پاپ نیست. این‌جانب به حکم شرعی و قانونی خود و به عنوان نماینده مردم این سرزمین، ضمن احترام به همه دیدگاه‌ها در سطح کشور،‌ تصمیم شما را منطقی و قابل‌قبول نمی‌دانم و اطمینان دارم اینگونه برخوردها می‌تواند بدعتی برای هرج‌ومرج و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشد.»

اگر وزیر به انتقاد روحانی بی‌توجهی کند، مجلس وارد می‌شود
       احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، درباره رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزار نشدن کنسرت در شهر مشهد هم  گفت: «من رفتار وزیر را به رفتاری خلاف قانون تعبیر نمی‌کنم؛ وزیر بر اساس حسن‌نیتی خواستند به فضایی که در مشهد ایجاد شده، سامان دهند و به امام‌جمعه مشهد احترام گذارند. یعنی به تندی‌ها با آرامش جواب دهند. دولت یازدهم و فراکسیون امید همیشه به دعوت مردم به آرامش تاکید دارند. ولی برداشتی که از صحبت ایشان شده این نیست. ائمه‌جمعه برخی از شهرها به‌درستی اشاره کردند که اگر در مشهد کنسرت برگزار نمی‌شود، مثلا در شیراز هم برگزار نشود.»

نماینده تهران افزود: «مملکت باید یک قانون داشته باشد و همه نقاط کشور به صورت فراگیر این قانون را اجرا کنند. خوشبختانه بعد از تذکرات نمایندگان مجلس، دکتر روحانی هم بجا وارد مسئله شده‌اند؛ افراد نباید خود را به جای قانون‌گذار بگذارند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نباید حتی با حسن‌نیت از قانون کوتاه بیایند. استثناها را هم قانون تعیین می‌کند؛ نه اینکه مجری قانون بر اساس مصلحت‌اندیشی قانون را نادیده گیرد و اعلام استثنا کند.» وی درباره ورود مجلس به این مسئله معتقد است: «با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهوری، اگر مسئله جمع شود و وزیر بر اساس نظر دکتر روحانی بخواهد مسئله را جبران کند، مجلس این مسئله را نادیده می‌گیرد؛ ولی اگر این اتفاق نیفتد مجلس حتما ورود خواهد کرد. مجلس نمی‌تواند شاهد این باشد که قانون از از طرف مجریان قانون نادیده گرفته شود یا جایی برای اجرای آن قانون مستثنا قائل شوند. نه امام‌جمعه و نه وزیر حق استثنا کردن منطقه‌ای را ندارند؛ چراکه کل کشور از این مسئله آسیب می‌بیند.» مازنی تصریح کرد: «یک مملکت و دو قانون معنی ندارد؛ ما یک رهبری و یک قانون در مملکت داریم. در هیچ جای دنیا چنین هرج‌ومرجی معنا ندارد. از طرف دیگر حضرت امام (ره) درباره قانون اساسی فرمودند که قانون در جمهوری اسلامی حکم شرع را دارد و حتی از قانون راهنمایی و رانندگی هم نباید تخطی کرد.»

جازدن جنتی باورکردنی نبود
       عبدالله ناصری، استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور در مراسم روز پزشک  گفت: «بعد از مدت‌ها، صحبت‌های دکتر روحانی ستودنی بود؛ به نظر می‌رسد که ایشان با این سخنرانی از انفعال بیرون آمد. او در این سخنرانی روی نکته مهمی دست گذاشت؛ وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود فرقی بین یک خطه جغرافیایی با خطه دیگر وجود ندارد. هیچ فرقی بین مناطق سرزمین ایران وجود ندارد. مهمتر از این، نوع برخورد ایشان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.» ناصری درباره عملکرد و عقب‌نشینی علی جنتی نیز گفت: «وقتی عقب‌نشینی وزیر را دیدم، متعجب شدم. اگر وزیر به کنسرت غیرقانونی مجوز می‌دهد که کار اشتباهی است؛ اما اگر این مجوزها قانونی است، چه فرقی است بین خراسان با آذربایجان، تهران یا کردستان؟ وزیر باید با صراحت و جسارت تمام جلوی زیاده‌خواهی‌ها بایستد. این انتظاری است که از وزیر می‌رود. از اول هم گفته شده بود که وزرا در حوزه اختیارات خودشان خیلی منفعل برخورد می‌کنند. بار سیاسی کابینه روی دوش رئیس‌جمهوری است. من این انفعال را غیرقابل باور می‌دانم؛ اما این جسارت دکتر روحانی را با مسایل و صراحت او با وزیر خودش قابل‌تمجید می‌دانم.» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری‌اسلامی در دولت اصلاحات افزود: «فعالیت‌های هنری، مطبوعاتی و نشر همه با ضوابط و مقررات دولتی اداره می‌شود که مسئول صدور مجوز با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر در حاشیه کنسرتی مسئله‌ای خلاف قانون پیش بیاید با ارگان و نهاد دیگری است؛ اما وزیر نباید اختیارات خود را واگذار کند. امام‌جمعه یا مسئول دیگری حق ندارد که بگوید من اجازه نمی‌دهم که در فلان نقطه کنسرت برگزار شود. اگر مردم یک منطقه علاقه‌ای به کنسرت نداشته باشند می‌توانند در آن کنسرت حضور نداشته باشند اما ما نمی‌توانیم به دلیل تمایلات فردی اجازه برگزاری کنسرت در یک منطقه یا استانی را ندهیم.» وی در پایان تاکید کرد: «برخورد وزیر خیلی دور از انتظار بود؛ من به عنوان یک معلم این جسارت و کارکردی را که از آقای جنتی در این سه سال دیده بودم، با عملکرد چند روز اخیر اصلا قابل‌قیاس نمی‌دانم؛ برای من این موضع‌گیری و جازدن از برخورد یک امام‌جمعه غیرقابل باور بود. آقای جنتی از وزرای موفق کابینه بود و باید این مسئله را جبران کند تا ذهنیت اهل هنر مخدوش نماند.» وی افزود: «جنتی باید زمینه برگزاری کنسرت را فراهم کند و با نهادهای مربوطه هماهنگ شود تا کنسرت دارای مجوز با امنیت کامل برگزار شود. اینکه بگویند در مشهد کنسرت برگزار نشود، ضعیف‌ترین پاسخی است که وزیر می‌توانست بدهد.»

این اظهارات خلاف شان امام‌جمعه است
       حسین انصاری‌راد، نماینده سابق نیشابور و رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم، نیزگفت: «اگر در مورد یک مسئله قانونی تصویب شده است، دولت مجاز است طبق آن قانون رفتار کند. یعنی اگر دولت طبق قانون برای انجام کنسرت مجوز صادر کرده، این یک حکم شرعی است. در یک سیستم و نظام اسلامی قانونی را که مقامات مسئول مخصوصا مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند و شورای نگهبان به آن اعتراضی نمی‌کند؛ دولت آن را اعلام می‌کند و به عنوان آیین‌نامه تصویب می‌کند که حکم قانون را دارد، مخالفت با این قوانین اولا برخلاف شرع است؛ ثانیا بر خلاف نظم عمومی است؛ ثالثا تضییع حقوق عامه مردم است.» وی براین اساس اظهار داشت: «از یک امام‌جمعه که شرط اصلی آن عدالت است هرگز شایسته نیست که مرتکب چنین اقدامی شود که از جنبه‌های مختلف هم خلاف قانون است، هم خلاف حقوق مردم است و هم تضییع حقوق افرادی است که هنر آنها دادن کنسرت است؛ هنری که در راستای پاسخ دادن به نیاز مردم است. به نظر من این اقدام خلاف شرع و خلاف شان امام‌جمعه است و نقض نظام اجتماعی کشور است که موجب هرج‌ومرج می‌شود.» انصاری‌راد در پاسخ به این پرسش که «آیا وزرای دولت منفعل عمل می‌کنند؟»، گفت: «من فقط وزرا را ملامت نمی‌کنم؛ وزرایی که من می‌شناسم مسئولیت خود را می‌شناسند و اختیاراتی دارند. آنها قبول مسئولیت کرده‌اند و موظف هستند که به مسئولیت خود عمل کنند.

 اما ما در برابر جامعه‌ای هستیم که در آن یکسری مراکز قدرتی وجود دارد که این مراکز قدرت با نظم کشور نمی‌خواند. جلسات را تعطیل می‌کنند؛ متعرض افراد می‌شوند؛ آقای مطهری و دیگران را کتک می‌زنند و جلسات برگزار شده با مجوز قانونی را به هم می‌زنند و در برابر قانون اسلامی و نظم کشور قرار می‌گیرند. نقض قانون اسلامی طبق حکم شرعی مجاز نیست. هیچ‌کس حق ندارد در کشور جلسه‌ای را به هم بزند و مجوزی را باطل کند؛ مگر از طریق خود دولت. یعنی اعتراض شود تا مجلس در آن قانون تجدیدنظر کند یا دولت در آیین‌نامه خود تجدیدنظر کند. اما رفتارهای خودسرانه با نظم کشور و سیستم منظم مخالفت دارد و موجب هرج‌ومرج و برهم خوردن اعتماد عمومی می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: