کد خبر: ۱۲۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 22
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده برای اینکه به طور کامل در کشور اجرا شود، حدود ۱۰ سال زمان می‌برد، گفت: به زودی این طرح به غیر از استان فارس و مازندران در ۴ استان نیز اجرا خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با موضوع اجرای طرح پزشک خانواده اظهار داشت: وزارت بهداشت این طرح را در شهرهای 50 تا 100 هزار نفر گسترش می‌دهد و در 4 استان دیگر به‌غیراز فارس و مازندران اجرا می‌شود، البته انجام این اقدام زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: طرح پزشک خانواده جزو طرح‌هایی نبوده که در طی یک تا دو سال بتوان آن را اجرا کرد به‌طوری‌که حتی وزیر بهداشت نیز در زمان رأی اعتماد گرفتن از مجلس گفت که اجرای کامل آن 10 تا 12 سال طول می‌کشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به طرح سلامت در کشور انگلستان گفت: این طرح در انگلستان اجرای کامل آن حدود 40 سال طول کشید و افرادی مانند تاچر به بانوی آهنین حامی سیستم سلامت انگلستان ملقب بودند.

حریرچی در مورد اینکه آیا در دنیا کشوری وجود دارد که تمام داروهای خود را به‌طور کامل تولید کند، گفت: مدتی قبل نشستی در تهران برگزار شد که وزیر بهداشت سابق سوئیس نیز در آن شرکت کرده بود.

وی گفت: این فرد عنوان کرد که اکثر داروهای سوئیس وارداتی است، درحالی‌که درآمد ناخالص این کشور از اختراعات به‌حساب می‌آید، لذا هیچ کشوری در دنیا همه داروهای موردنیاز را تولید نمی‌کند؛ چراکه اصلاً به‌صرفه نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در کشور ما 97 تا98 درصد داروهای مصرفی را از نظر عددی تولید می‌کنیم و اکنون نیز به 70 درصد ارزش ریالی رسیده‌ایم.

حریرچی خاطرنشان کرد: اینکه داروسازان ما را داروهای مشابه خارجی را تولید می‌کنند،‌ قدم بسیار مهمی است، ولی هر ادعایی برای تولید دارو و واکسن می‌تواند اثرات اجتماعی ویژه خود را داشته باشد، لذا ادعای تولید آن باید از منابع رسمی اعلام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: