کد خبر: ۱۲۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفاآنلاین >سلامت >جامعه پزشکی >این آخرین سال است که من اینجا ایستاده‌ام و روز پزشک را به شما تبریک می‌گویم» وزیر بهداشت سخنرانی خود در اختتامیه جشنواره مشاهیر پزشکی با این جمله شروع کرد.

 جمله‌ای که در ماه‌های گذشته سال 95 بارها از سوی او تکرار شده‌است. حسن هاشمی در سومین شب این همایش مقابل دیده‌های هزاران پزشک و خانواده‌هایشان ایستاد و درباره آنچه وزارت او در این 3 سال انجام داده گزارشی ارائه کرد. او از تجربه‌های خود در سفرهای استانی گفت و توصیه‌هایی هم به پزشکان و رسانه‌ها کرد.

کسب‌و‌کار با پزشکی ارزش ندارد
هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختتامیه جشنواره مشاهیر پزشکی که به مناسبت روز پزشک برگزار شد، گفت: «ابوعلی‌سینا منزلت رفیعی داشت که هنوز هم در مجامع علمی با نام او آشنا هستند. چگونه ابوعلی سینا به این جایگاه دست پیدا کرد؟ چگونه افرادی مانند دکتر قریب به این جایگاه دست پیدا کردند؟ این تنها به دلیل رفع درد مردم نبود. آنها در کنار طبیب بودن که درد مردم را دوا می‌کردند، حکیم و دوستدار مردم بودند. ما باید جزء اینها باشیم. کسب‌و‌کار با پزشکی ارزش چندانی ندارد.»

       او تاکید کرد: «اخلاق چیزی جزو عاشقانه نگاه کردن به درد مردم همراه با مهرورزی و محبت نیست.»

       هاشمی گمشده جامعه امروز را اخلاق دانست و تاکید کرد: «من بارها گفتم که متاسفانه گمشده جامعه امروز ما اخلاق است، البته ما پزشکان بیش از دیگران وظیفه داریم؛ زیرا لباس سفید پزشکی حرمت دارد و بیش از هر فرد دیگری باید حرمت بگذاریم و اخلاق را پاسداری کنیم.»

       وزیر بهداشت افزود: «جامعه پزشکی باید تلاش کند تا از انجام هرگونه خطایی پرهیز و در عین حال اگر خطایی رخ داد با شجاعت آن را پذیرفته و عذرخواهی کند. در این صورت است که می‌توانیم آزاد شویم. در سرزمینی که افراد بزرگواری مانند زکریای رازی و ابوعلی سینا و غیره هست، هنوز می توان حکمایی را تربیت کرد که برای جامعه بشری الگو باشند.»

مردم ما مشقت‌های پزشکی را نمی‌دانند
       او گفت: «با این وجود نمی‌توان نادیده گرفت که بسیاری از مردم ما مشقت‌های پزشکی را نمی‌دانند. البته مردم‌ می‌دانند که یک پزشک چند سال درس می‌خواند. آنها می‌دانند یک پزشک یا یک متخصص حداقل باید یک سوم عمرش را تحصیل کند اما نسبت به مسئولیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی یک پزشک بسیار آگاهی کمتری دارند.»

منطقه‌ای محروم‌تر از مردم جنوب کرمان ندیده‌ام
       هاشمی با اشاره به سفر اخیر خود به استان کرمان گفت: «من در ایران منطقه‌ای محروم‌تر از مردم جنوب کرمان ندیده‌ام. آنها خیلی محروم‌تر از مناطق دیگر هستند. با این‌حال افتخار داشتم در جمع پزشکانی عزیز، عالم و فداکار حضور پیدا کنم که در سخت‌ترین شرایط با تعهد کامل به مردم خدمت می‌کردند. ای کاش در کنار سیاه‌نمایی‌های که این‌روزها از جامعه پزشکی منتشر می‌شود، این تصاویر زیبا را هم به مردم نشان بدهند. البته من می‌گویم مردم خوب می‌دانند ولی گاهی اوقات حجم تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند یک ملت یا حتی همه بشریت را دچار اشتباه کند.»

        وزیر بهداشت با بیان اینکه همواره جامعه پزشکی از سوی دستگاه‌های نظارتی و مسئولان ارشد کشور مورد احترام هستند، تصریح کرد: «اخلاق جامعه مانند ظروف مرتبط باهم است که نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد. پذیرش در ورود به گروه‌های پزشکی گرفتار ظریف‌کاری‌هایی شده که شاید دخالت اساتید و کسانی را که از جنس دکتر قریب هستند، به حداقل رسانده است. بد‌اخلاقی‌هایی علیه گروه پزشکی در جامعه وجود داشته که گاهی اوقات این بداخلاقی‌ها در درون گروه پزشکی بوده‌است ولی در عین حال مشاهده شده که عملکرد جامعه پزشکی علی‌رغم همه این بداخلاقی‌ها بازهم در بالاترین‌ها رنکینگ کشوری مختص اساتید، معلمین و گروه پزشکی است.»

       او با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: «با اجرای طرح تحول سلامت، اطمینان در نگاه مردم ایران نسبت به جامعه پزشکی افزایش یافته‌است. چند روز پیش من با آقای رئیس جمهور راجع به مشکلات پزشکان (به ویژه در مناطق محروم) و مطالبات آنها صحبت می‌کردم، که ایشان فرمودند؛ بالاترین رفع انتظارات از سوی خدمات سلامت است. این مایه افتخار است زیرا بسیاری از همکارهایمان در سراسر کشور به فکر مردم هستند. بسیاری در دانشگاه و ستادها در حال خدمت هستند، بیمه‌ها هم کمک کردند و همه کسانی که در این راستا تلاش می‌کنند باعث اعتمادسازی‌ شده که حتی از حوزه انبیا هم بیشتر است. من بعید می دانم جامعه پزشکی توانسته باشد تاکنون چنین موقعیتی را پیدا کند.»

نباید مشکلات را کتمان کنیم
       هاشمی با تاکید بر اینکه هنوز مشکلات مردم در حوزه سلامت زیاد است، افزود: «هنوز هم مردم مشکلات زیادی در حوزه آلودگی هوا، غذا و سلامت روان دارند که نباید آن را کتمان کنیم. باید در خصوص مشکلات مردم نه در جهت تخریب و مایوس کردن مردم، بلکه در جهت امیدواری، پیام آشکاری داد. هرچند که در کنار توفیقات سه دهه گذشته، در کنترل بیماری‌های واگیردار بی‌نظیر بوده‌ایم اما جای تاسف است که هنوز در کنترل بیماری‌های غیرواگیر به توفیقات لازم نرسیده‌ایم.»

       وزیر بهداشت افزود: «در این مدت در بسیاری از مناطق آمار ابتلا به بیماری مالاریا کاهش یافته‌است به طوری که در مقایسه با سال‌های اخیر که بالغ بر هزار نفر گزارش ابتلا به این بیماری داده می‌شد، تنها 6 نفر آن‌هم از کشورهای همسایه گزارش می‌شود. این نشان می‌دهد که در این زمینه تلاش‌های زیادی شده است.»

       او با تاکید بر اینکه موضوع کمبود تخت بیمارستانی بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ گفت: «حداقل 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور نیاز داریم. حدود 30 هزار تخت بیمارستانی نوسازی شده‌ و برای اولین‌بار در طول تاریخ کشور حدود 21 هزار تخت بیمارستانی ظرف 2 سال تحویل داده شده‌است. تعداد تخت بیمارستانی در این مدت حدود هزار و 800 تا 2 هزار بوده‌است. همچنین 2هزار و 586 تخت ویژه از جمله تخت‌های CCU، ICU و غیره که ۵٠ درصد کل تخت‌های مراقبت ویژه در طول تاریخ ایران است، اقدامی بی‌نظیر در این زمینه محسوب می‌شود.»

       او افزود: «البته نباید کمبودها در حوزه نیرو انسانی را از یاد برد. با وجود اینکه پزشکان بسیار دانشمند و مطرح بین‌المللی در کشور حضور دارند اما هنوز متخصصین ما کم هستند. هنوز هم به پزشک عمومی نیازمندیم و هنوز به دندانپزشک و دوستان بین‌رشته‌ای به خصوص در مناطق محروم به شدت نیاز داریم.»

       هاشمی با اشاره به نقش جامه پزشکی در رفع مشکلات مردم گفت: «بخشی از رفع مشکلات مردم، از وظایف جامعه پزشکی محسوب می‌شود. با این حال می‌بینیم که انجمن‌ها و گروه‌هایی هستند که فقط مصلحت و منافع رشته خود را می‌بینند. این اصلا خوب نیست. بایستی کل جمعیت پزشکی را دید. جامعه پزشکی نیز باید کل جمعیت و مشکلات مردم به ویژه مستمندان را ببیند. البته این جنس پزشکان در جامعه پزشکی اکثریت هستند و روز به روز نیز تعدادشان افزایش پیدا می‌کند.»

       وزیر بهداشت با اشاره به افزایش پاداش و دستمزدهای پزشکان در سال‌های اخیر، تصریح کرد: «طرح تحول سلامت که دستاورد دولت آقای روحانی است توانست بخشی از مشکلات را حل کند. جامعه پزشکی محور اصلی موفقیت‌های به دست آمده است. جای شما خالی بود و باید می‌دید که در مناطق محروم مردم با چه ذوق و شوقی از خدمات قدردانی می‌کردند. آدم از این حجم رضایت لذت می‌برد. ای کاش در شهرهایی که آلودگی هوا و سیاست بیشتر هست، همین برخوردها و نگاه‌های زیبا را می‌شد دید.»

به بهداشت توجه کرده‌ایم
       او اقدامات دیگر طرح تحول را توزیع دارو و کنترل قیمت آن عنوان کرد و گفت: «در حوزه توزیع و کنترل قیمت دارو و تجهیزات پزشکی حدود 42 درصد کاهش داشته‌ایم. همچنین 21 کارگاه اورژانس هوایی از دیگر اقدامات در سال‌های اخیر بوده‌است.»

       هاشمی در واکنش به برخی از منتقدین گفت: «برخی می‌گویند که پیشگیری مقدم بر درمان و بهداشت مهم‌ترین مسئله کشور است. آنها فکر می‌کنند که خودشان این مسئله را کشف و باعث جوهایی شدند که آسایش مردم را تخطئه کردند. آنها می‌گویند شما جراح هستید و متوجه بهداشت نمی‌شوید اما اگر به اقدامات 3 سال اخیر نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که در این مدت شبکه‌های بهداشت روستاها در حاشیه شهرها گسترش پیدا کرده‌ و حتی در برخی از استان‌ها، همه شهرها تحت پوشش قرار گرفته‌اند.»

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 50 میلیون نفر
        او ادامه داد:« در حال حاضر 3هزار 664 پایگاه سلامت همراه با هزار و 283 مرکز جامع خدمات سلامت وجود دارد. وظیفه آنها این است که در هر پایگاه به ازای 12 هزار و 500 ایرانی بین 3 تا 4 هزار مراقب سلامت داشته باشند. در آینده نزدیک امید می‌رود که مردم پرونده الکترونیک سلامت داشته‌‌باشند. البته در حال حاضر برای حدود 50 میلیون نفر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است.»

       او یکی از اقدامات مهم در سال‌های اخیر را کاهش میزان مرگ‌و‌میر نوزاد دانست و گفت: «خیلی جالب است که در مناطق محرومی مانند استان کهگیلویه و بویر‌احمد، حتی یک مورد هم مرگ‌و‌میر نوزاد وجود نداشت. حتی در یکی از شهرهای جنوب کرمان نیز دو سال است که مرگ‌و‌میر کودک یا مادر را ندارند. دلیل این امر هم حضور پزشکان و پرستاران عزیز و وجود پایگاه‌هایی است که خدمت را به مردم ارائه می‌دهند. ما به آینده امیدواریم.»سپید
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
0
اشیه سازی رسانه ملی از حاشیه نشینان بیمارستان های دولتی ! @

چند وقت پیش گزارشی در صدا و سیما پخش شد مبنی بر حاشیه نشینی در اطراف بیمارستان های دولتی!، که در آن به طور مشخص شخص وزیر و متولیان امر بهداشت و سلامت کشور (در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس )به چالش کشیده شدند.در این گزارش به درستی به مشکلات عدیده بیماران و همراهان آنان در بیمارستان های پایتخت اشاره شد ولی چیزی که در آن مغفول ماند، پرداختن به برخی واقعیت ها پیرامون بروز چنین حوادثی است که در این گزارش اصلا بدان اشاره هم نشد و به نظر بنده این مساله یکطرفه به قاضی رفتن است.

واقعیت آن است که ما همواره رویای جامعه‌ای عاری از مشکلات بهداشتی و سالم و شاد را در سر می‌پرورانیم اما داشتن این افکار از آن جهت طبیعی است که ذهن ما توسط اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم برنامه ‌ریزی شده است.
حال شما در نظر بگیرید که به کامپیوتری برنامه بدهیم : ۵=۲+۲ ولی از این که کامپیوتر حاصل جمع را طبق برنامه ‌ریزی که خودمان به او داده‌ایم ۵ اعلام کند، عصبانی شویم.
به عبارت دیگر در جامعه ای که در آن برنامه ریزی برای تمام فاکتورهای اساسی زندگی ( اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و ... ) در جهت آرمان گرایی، درست باشد، آنوقت میتوانیم انتظار یک جامعه سالم و سرزنده را داشته باشیم نه اینکه بخواهیم بر روی معادله ای انتگرال را اعمال نماییم و منتظر باشیم مشتق حاصل شود.
در جامعه ای که در آن وزارت بهداشت به خاطر حفظ سلامت مردم، با تولیدکنندگانی که به دنبال سود بیشتر هستند، بر سر روغن پالم درگیر است . . .
در سیستم مالی معیوبی که در آن وزیر بهداشت بر سر مساله ساده و درستی همچون برداشتن ارتباط مالی بیمار و پزشک باید با بیمه ها گلاویز شود. . .
در فرهنگی که در آن همیشه نوک پیکان انتقادات به سمت پزشکان هدف گرفته‌شده‌است و هر عملی از طرف آنان ( چه درست و چه غلط ) با دید منفی نگریسته می شود . . .
در جامعه ای که مردم در آن با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و به قولی یک سر و هزار سودا دارند . . .
نمی توان انتظار داشت که همه چیز سر جای درستش باشد و اوضاع بر وفق مراد باشد.

اینکه همراه مریض در پیاده رو های اطراف بیمارستان میخوابد، تقصیر وزیر بهداشت نیست
اینکه دزدی هایی از مردم در اطراف بیمارستان گزارش می شود، دال بر کم کاری وزارتخانه نیست
اینکه تمام متخصصان در کلان شهرهایی نظیر تهران جمع شده اند را نمی توان به حساب ندانم کاری متولیان سلامت مملکت گذاشت زیرا سازمان های بیمه گر، چند سالی است که افزایش تعرفه ها را همینطور بلاتکلیف گذارده اند و پزشک و بیمار را در یک کلاف سردرگم رها کرده اند . . .
از یک دیدگاه واقع بینانه تر، حاشیه نشینی اطراف بیمارستان های دولتی را می توان در امتداد حاشیه نشینی کلان شهر ها دانست که امروزه به معضلی عدیده برای شهرهای بزرگ تبدیل شده است و برای حل این مساله ، همکاری دیگر سازمانهای دخیل در این امر به جد احساس می شود.
برای این کار باید از طرف دولت و حمایت مجلس بودجه لازم در نظر گرفته شود و خوشبختانه در همین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در چند ماه اول شروع به کار مجلس، کارهای ارزنده و بنیادی بسیار زیادی انجام شده است که همگان آثار مثبت آنرا در آینده خواهند دید.
باشد که کمی منصفانه تر و آگاهانه تر به موضوعات بنیادی نظیر بهداشت و درمان مملکت بنگریم و خدایی نکرده نرسد روزی که ما شاهد فاصله روزافزون بین مردم و پزشک باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: